DAJ CYNK

UKE porówna jakość usług świadczonych przez operatorów telekomunikacyjnych [wideo]

17.12.2013

Dodane przez: LuiN

Kategoria: Prawo, finanse, statystyki

Interakcje: 3784

Ważne 9

0

Urząd Komunikacji Elektronicznej wspólnie z operatorami i innymi przedstawicielami branży określił wskaźniki, które posłużą do pomiarów jakości w sieciach telekomunikacyjnych. Dzięki temu konsumenci mają otrzymać lepszą wiedzę na temat konkretnych usług poszczególnych operatorów, m.in. prędkości internetu mobilnego czy jakości połączenia głosowego. Pierwsze badania odbędą się w przyszłym roku.

Urząd Komunikacji Elektronicznej wspólnie z operatorami i innymi przedstawicielami branży określił wskaźniki, które posłużą do pomiarów jakości w sieciach telekomunikacyjnych. Dzięki temu konsumenci mają otrzymać lepszą wiedzę na temat konkretnych usług poszczególnych operatorów, m.in. prędkości internetu mobilnego czy jakości połączenia głosowego. Pierwsze badania odbędą się w przyszłym roku.

W pracach uczestniczyło 44 firm i instytucji z branży telekomunikacyjnej, w tym najwięksi operatorzy na rynku, czego efektem jest jednolity system pomiaru (QoS - Quality of Service). Dzięki temu wypracowano wskaźniki jakości usług na rynku telefonii stacjonarnej i mobilnej oraz ustalono metodę dokonywania obiektywnych pomiarów. To część realizacji postanowień podpisanego przed rokiem przez zainteresowane podmioty "Memorandum w sprawie współpracy na rzecz podnoszenia jakości usług dostępnych na rynku telekomunikacyjnym".

Po kilkunastu miesiącach dyskusji udało nam się sfinalizować prace w ramach zaproponowanego przez regulatora Memorandum - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Porozumienie przewiduje, że zebrane informacje będą prezentowane publicznie w postaci tabeli, a w przyszłości w specjalnej porównywarce. Dzięki temu konsument ma otrzymywać pełną wiedzę na temat danej usługi.

Przed zawarciem umowy będziemy mogli sprawdzić na stronie internetowej - czy to określonego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, czy prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej - jaką jakość dany przedsiębiorca w obrębie konkretnej usługi i konkretnego wskaźnika oferuje - wyjaśnia Gaj.

Wypracowane zasady spowodują, że usługi telekomunikacyjne będą opisywane w tak dokładny sposób jak skład produktów spożywczych czy wysokość kosztów kredytów. To oznacza, że operator będzie musiał poinformować o takich wskaźnikach jak: prędkości transmisji danych, opóźnienia pakietów danych, jakość połączenia głosowego, statystyki dotyczące połączeń przerwanych i skuteczności połączeń telefonicznych.

Do tej pory konsument kupował usługę telekomunikacyjną, ale często się zdarzało, że w centrum miasta mieliśmy świetną jakość połączenia, a w domu musieliśmy stać w jednym, określonym miejscu, żeby uzyskać połączenie - mówi prezes UKE. Przyjęliśmy, że będą trzy kategorie: dobra jakość, zadowalająca, czyli średnia oraz niska jakość, czyli poniżej jakichkolwiek oczekiwań.

Pierwsza kampania pomiarowa ma rozpocząć się w 2014 roku. Operatorzy uczestniczący w pracach zobowiązali się przekazywać do UKE wyniki badań dwa razy w roku.

By rozwiać obawy operatorów dotyczące wyników pomiarów, strony memorandum przyjęły kilka zasad ich realizacji. Oznacza to, że pomiary powinny być wykonywane w tym samym czasie, na tym samym terenie, a wykonywać ma je niezależny podmiot. Prezes UKE ma sprawować kontrolę nad całym procesem.

Żaden z krajów europejskich nie może się pochwalić takim osiągnięciem. Wypracowaliśmy to razem, więc to powinno zminimalizować spory i dyskusje zarówno z konsumentem, jak i z regulatorem, czy to jest dobra jakość, czy zła, czy spełniam te kryteria, czy nie - twierdzi Magdalena Gaj. W efekcie konsument będzie miał dobrej jakości usługi, w sposób transparentny opublikowane wskaźniki i mierniki, a dzięki temu będzie na tym korzystał. "Memorandum w sprawie współpracy na rzecz podnoszenia jakości usług dostępnych na rynku telekomunikacyjnym" podpisano 26. października 2012 roku. Uczestnicy porozumienia pracowali w grupach tematycznych, w sumie odbyło się 40 takich spotkań. Memorandum na charakter otwarty, więc przystąpić do niego może każdy uczestnik rynku.

Źródło tekstu: Newseria

Komentarze
Zaloguj się
26. ~Przemek
0

2014-01-20 14:43:21

A tak to dobrze czy źle: http://www.youtube.com/watch?v=sPqZkRgEevs

Odpowiedz

25. ~kc
0

2013-12-24 08:30:46

Ten projekt nie został nawet jeszcze zaakceptowany przez samych operatorów, a M. Gaj już pobiegła do mediów po sukces:). Populizm.

Odpowiedz

24. ~
0

2013-12-18 21:30:16

@23 szkoda że nie wysłałeś im logów z pakietu wakacyjnego lub 3GB lub z orange free na kartę z ciągłym zrywaniem połączenia w różnych lokalizacjach, gdzie w tym samym miejscu Orange abonament jakoś nie zrywa. Nie przypominam sobie bym jak kupował pakiet było info: uwaga - oferta gorsza do abonamentu - zrywa połączenia.

Odpowiedz

23. ~mirekb
0

2013-12-18 21:27:04

@21 psioczylem na networks od maja br.do uke tez poszlo pismo z logami sieci.jednak dało rade..Milan Zika podkresla czesto niskie zasoby pasm orange,slusznie z resztą.gdyby nie roaming w tm w zyciu nie poszedlbym do orange.problemem pozostaje kwestia nie rozstrzygana do tej pory:co z umowa jak na np 30dniowych testach podpiszemy umowe na 24 mies a np 60dni pozniej niknie 3g i jest tylko edge?to jednak nie to samo.a jak juz tak jest rabat 80% na abo powinno byc.przeskok na technologie nizsze niz 3g powinno byc regulowane

Odpowiedz

22. ~elf
0

2013-12-18 00:48:56

To może być ciekawy motyw na zrywanie umów. Odpalę sobie torrenty i wyślę pomiar speed test, a jak będę miał net mobilny to pomiar wykonam w piwnicy :D

Odpowiedz

21. toms
0

2013-12-17 19:17:30

Ten cały Networks niech sobie wsadzą... Orange - zasięg bez zmian, T- Mobile - pogorszenie zasięgu. Dziękuję serdecznie za taki postęp.

Odpowiedz

20. ~
0

2013-12-17 17:41:09

taaa a lokaje będą nosić pączki na tacach :-D

Odpowiedz

19. xperia
1

2013-12-17 16:27:35

od stycznia 2013 miałem telefon w Play, Plus, Orange, T-Mobile - po kilka miesięcy u każdego operatora, testując sieć przy "normalnym" codziennym użytkowaniu. Mam już swoje "typy" :) Chociaż żaden operator nie jest idealny, to między najlepszym a najgorszym jest jakościowa przepaść.

Odpowiedz

18. insomnia
1

2013-12-17 16:25:20

@17 to nie pierwsze badanie które wykaże że Play jest na I miejscu (od końca).

Odpowiedz

16. itm365.pl
0

2013-12-17 15:29:49

@1 - szczególnie Polak - wszystko wiemy najlepiej ;)

Odpowiedz

15. adik
0

2013-12-17 15:09:55

a kiedy w umowach na internet wejdzie zapis prędkość "od",pewnie nigdy bo lobby jest zbyt mocne żeby to przeszło.

Odpowiedz

12. ~Yeste
2

2013-12-17 12:21:27

Rowniez jestem z Pabianic i mam nadzieje,ze te badania wykaza permamentny ISP THROTTLING stosowany przez TOYA z ktorej internetu korzystam.

Odpowiedz

11. ~
2

2013-12-17 11:10:28

*9. W pabianicach zdemontowano rowniez stacje bazowa tmobile na ulicy łaskiej.

Odpowiedz

9. ~Krudnik
2

2013-12-17 10:42:59

Mieszkam w Pabianicach,po demontażu stacji bazowej z rozbieranego komina we wrześniu 2012 r. T-mobile do chwili obecnej nie uruchomiło w to miejsce nowej stacji.Sygnał mam tak słaby że trudno mi otworzyć stronę internetową.Od roku płacę za internet z którego nie mogę korzystać.Moje reklamacje u operatora na niewiele się zdały,nawet UKE nie pomógł.Liczę że przeprowadzone w przyszłym roku kontrole stwierdzą faktyczną jakości sygnału.Ponieważ mam internet mobilny poradzono mi zabrać laptopa i szukać miejsca gdzie sygnał będzie dobry.Pozdrawiam i cieszę się że umowa kończy mi się w listopadzie 2014 r.

Odpowiedz

8. Hose
2

2013-12-17 10:03:07

Jabczyński już płacze że dane nie wyciekły lecz zostały skradzione, dobrze że bank nie mówi klientowi : pana pieniądze zostały skradzione (żegnamy pana) ;-) Dane trzeba chronić przed wyciekiem, jednym z możliwych sposobów wycieku jest kradzież Panie Jabczyński.

Odpowiedz