Orange Polska podał wyniki finansowe za 1 kwartał 2022 roku. Mimo niesprzyjającej sytuacji, jak wysokie koszta energii, operator osiągnął wyższe przychody, utrzymuje rentowność, inwestuje w światłowód oraz usługi ICT dla biznesu. Zwiększył też liczbę klientów telefonii komórkowej, do czego przyczynili się m.in. uchodźcy z Ukrainy.
Przychody Orange Polska w 1 kwartale były wyższe o 0,4% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, a rentowność operacyjna EBITDAaL wzrosła o niemal 2% rok do roku. Wpłynęły na to wszystkie segmenty usług, a w szczególności Orange Światłowód i rozwiązania ICT dla biznesu. Pomarańczowym udało się także obniżyć koszty działalności firmy.
Miniony kwartał przyniósł nowe wyzwania. Wojna w Ukrainie i związana z nią fala uchodźców pokazała, jak ważna jest bezpieczna i niezawodna łączność. W czasie kryzysu operatorzy stanęli na wysokości zadania, sprawnie dostosowując istniejące zasoby do nowych potrzeb. Wspieramy naszych gości i rozumiemy, że mimo nadziei na szybkie zakończenie konfliktu, potrzeba tu długofalowego zaangażowania
– powiedział Julien Ducarroz, prezes Orange Polska.
W pierwszych trzech miesiącach roku wzrosła liczba klientów wszystkich kluczowych usług telekomunikacyjnych oferowanych przez operatora. Z Orange Światłowodu korzysta już niemal milion klientów indywidualnych (999 tys. +28,2% r/r), w pierwszych trzech miesiącach przybyły ich 54 tysiące. Dodatkowo blisko 60 tysięcy klientów korzystało na koniec marca z usług światłowodowych innych operatorów oferowanych na łączach Orange. Zasięg usług światłowodowego internetu dostarczanego przez Orange obejmował na koniec marca już 6,2 mln domów i mieszkań w całym kraju, a tylko w pierwszych trzech miesiącach zwiększył się o 219 tysięcy gospodarstw domowych.
Pomimo niesprzyjającej sytuacji makroekonomicznej, zwłaszcza dużo wyższych cen energii, w pierwszym kwartale br. wypracowaliśmy dobre wyniki finansowe. Wzrosły przychody i rentowność @Orange_Polska. Podtrzymujemy nasze całoroczne cele 👉👉👉 https://t.co/ef2Cp04cdd pic.twitter.com/jQvf5rBxCV
— Wojtek Jabczyński (@RzecznikOrange) April 25, 2022
Przybyły także 82 tysiące użytkowników mobilnych abonamentowych głosowych usług oraz 11 tysięcy klientów Orange Love, konwergentnych pakietów usług dla całej rodziny.
Operator odnotował także kwartalny wzrost o 307 tys. liczby klientów usług przedpłaconych, wynikający głównie z dedykowanej oferty dla uchodźców z Ukrainy. W sumie zostało aktywowanych ok. 400 tys. bezpłatnych starterów aktywowanych przez uchodźców.
Na koniec pierwszego kwartału 2022 r. Orange miał 17,306 mln kart SIM we wszystkich rodzajach usług telefonii komórkowej z M2M włącznie (zmiana +9,5% rok do roku), w tym 12,046 mln kart w abonamencie (+9,3% r/r), a 5,260 mln w pre-paidzie (+10,0% r/r). Z mobilnego internetu korzystało 659 tys. klientów.
W 1 kw. 2022 roku wskaźnik przychodu na usługę ARPO z wyłącznie komórkowych usług głosowych wzrósł w ujęciu rocznym o 2,9% wobec spadku o 2,9% w analogicznym okresie 2021 roku. Wskaźnik ARPO z usług przedpłaconych zwiększył się o 3,4%.
Wskaźnik odejść w usługach telefonii komórkowej wynosił 1,9% w abonamencie i 9,5% w pre-paidzie.
Kluczowe wskaźniki (w tys.) | 1 kw. 2022 | 1 kw. 2021 | Zmiana |
indywidualni klienci ofert konwergentnych | 1 563 | 1 503 | +4,0% |
dostępy mobilne (karty SIM) | 17 306 | 15 800 | +9,5% |
post-paid | 12 046 | 11 017 | +9,3% |
pre-paid | 5 260 | 4 783 | +10,0% |
stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny) | 2 755 | 2 711 | +1,6% |
w tym łącza światłowodowe | 999 | 779 | +28,2% |
stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny) | 2 598 | 2 837 | -8,4% |
Przychody Orange Polska wzrosły w 1 kwartale o 0,4% rok do roku. Przychody z kluczowych usług telekomunikacyjnych, czyli konwergencji, usług mobilnych i usług internetowych, kontynuowały silne, 7% tempo wzrostu. Pierwszy kwartał to także dobre wyniki w usługach ICT dla biznesu – przychody wzrosły o 22% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Natomiast niekorzystny wpływ na przychody firmy miały regulowane obniżki stawek zakańczania połączeń (MTR, FTR), które obniżyły przychody hurtowe o 120 milionów złotych rok do roku (-24% r/r).
Rentowność operacyjna EBITDAaL wzrosła o 1,8% rok do roku, co zdaniem operatora w obliczu bezprecedensowych podwyżek cen energii jest bardzo dobrym wynikiem. Te niesprzyjające okoliczności firma zdołała zniwelować dzięki przychodom z kluczowych linii biznesowych, a także dalszemu ograniczaniu kosztów.
Firma podtrzymuje całoroczne cele, będzie obserwować rozwój sytuacji makroekonomicznej i podejmować działania przeciwdziałające jej niekorzystnemu wpływowi na biznes.
Prepaid | Postpaid | Razem | |||
Ogółem | W tym biznes | ||||
1Q12 | 7,685 | 6,927 | 2,446 | 14,612 | |
2Q12 | 7,820 | 6,937 | 2,436 | 14,757 | |
3Q12 | 7,865 | 6,894 | 2,420 | 14,758 | |
4Q12 | 7,984 | 6,911 | 2,428 | 14,895 | |
1Q13 | 7,980 | 6,906 | 2,407 | 14,886 | |
2Q13 | 7,977 | 6,970 | 2,399 | 14,947 | |
3Q13 | 8,074 | 7,052 | 2,402 | 15,126 | |
4Q13 | 8,104 | 7,221 | 2,420 | 15,325 | |
1Q14 | 8,035 | 7,360 | 2,456 | 15,395 | |
2Q14 | 8,002 | 7,459 | 2,464 | 15,461 | |
3Q14 | 8,058 | 7,533 | 2,468 | 15,591 | |
4Q14 | 7,950 | 7,679 | 2,498 | 15,629 | |
1Q15 | 7,791 | 7,727 | 2,496 | 15,518 | |
2Q15 | 7,690 | 7,897 | 2,561 | 15,587 | |
3Q15 | 7,606 | 8,087 | 2,601 | 15,693 | |
4Q15 | 7,545 | 8,361 | 2,688 | 15,906 | |
1Q16 | 7,689 | 8,575 | 2,754 | 16,264 | |
2Q16 | 7,898 | 8,798 | 2,817 | 16,696 | |
3Q16 | 7,309 | 9,085 | 2,893 | 16,394 | |
4Q16 | 6,537 | 9,453 | 2,986 | 15,990 | |
1Q17 | 5,820 | 9,452 | b.d. | 15,272 | |
2Q17 | 4,983 | 9,573 | b.d. | 14,555 | |
3Q17 | 4,696 | 9,662 | b.d. | 14,358 | |
4Q17 | 4,698 | 9,726 | b.d. | 14,424 | |
1Q18 | 4,621 | 9,747 | b.d. | 14,368 | |
2Q18 | 4,694 | 9,790 | b.d. | 14,484 | |
3Q18 | 4,761 | 9,853 | b.d. | 14,614 | |
4Q18 | 4,883 | 9,922 | b.d. | 14,805 | |
1Q19 | 4,867 | 9,970 | b.d. | 14,837 | |
2Q19 | 4,924 | 10,040 | b.d. | 14,964 | |
3Q19 | 5.012 | 10,128 | b.d. | 15,140 | |
4Q19 | 5,047 | 10,237 | b.d. | 15,284 | |
1Q20 | 5,095 | 10,342 | b.d. | 15,436 | |
2Q20 | 4,982 | 10,504 | b.d. | 15,487 | |
3Q20 | 4,920 | 10,749 | b.d. | 15,669 | |
4Q20 | 4,860 | 10,892 | b.d. | 15,752 | |
1Q21 | 4,783 | 11,017 | b.d. | 15,800 | |
2Q21 | 4,855 | 11,192 | b.d. | 16,047 | |
3Q21 | 4,910 | 11,679 | b.d. | 16,590 | |
4Q21 | 4,953 | 11,847 | b.d. | 16,800 | |
1Q22 | 5,260 | 12,046 | b.d. | 17,306 |
ARPO w zł (ang. Average Revenue Per Offer, czyli średni przychód z oferty)
Usługi mobilne | Postpaid bez M2M | Prepaid | Razem | ||
Głosowe | Internet | Razem | |||
1Q16 | 40,5 | 27,6 | 38,2 | 9,6 | 23,0 |
2Q16 | 39,6 | 25,5 | 37,1 | 9,1 | 22,2 |
3Q16 | 39,3 | 23,5 | 36,5 | 9,2 | 22,1 |
4Q16 | 36,6 | 23,2 | 34,2 | 9,4 | 21,9 |
1Q17 | 35,1 | 22,3 | 32,8 | 9,3 | 21,8 |
2Q17 | 35,5 | 20,9 | 32,9 | 11,3 | 23,5 |
3Q17 | 33,1 | 20,3 | 30,9 | 13,0 | 23,5 |
4Q17 | 32,5 | 19,4 | 30,3 | 12,6 | 23,0 |
1Q18 | 31,1 | 19,1 | 29,2 | 11,9 | 21,9 |
2Q18 | 30,5 | 18,4 | 28,7 | 12,3 | 21,7 |
3Q18 | 30,5 | 17,8 | 28,7 | 12,6 | 21,7 |
4Q18 | 29,6 | 17,0 | 27,7 | 12,2 | 20,9 |
1Q19 | 28,6 | 16,4 | 26,9 | 11,4 | 20,0 |
2Q19 | 28,7 | 15,9 | 27,0 | 11,6 | 20,1 |
3Q19 | 28,9 | 15,4 | 27,1 | 12,1 | 20,3 |
4Q19 | 28,5 | 14,3 | 26,7 | 11,9 | 20,0 |
1Q20 | 28,0 | 13,6 | 26,3 | 11,6 | 19,5 |
2Q20 | 27,2 | 13,3 | 25,5 | 11,9 | 19,3 |
3Q20 | 27,6 | 12,9 | 25,9 | 12,5 | 19,9 |
4Q20 | 27,3 | 12,7 | 25,6 | 12,7 | 19,8 |
1Q21 | 27,2 | 12,5 | 25,6 | 11,9 | 19,6 |
2Q21 | 27,7 | 12,3 | 26,0 | 12,6 | 20,1 |
3Q21 | 28,3 | 12,3 | 26,7 | 13,1 | 20,7 |
4Q21 | 27,9 | 12,2 | 26,3 | 12,9 | 20,3 |
1Q22 | 28,0 | 12,1 | 26,4 | 12,3 | 20,1 |
CHURN (wskaźnik odejść) telefonii komórkowej
Prepaid | Postpaid | |
1Q12 | 16,7% | 3,9% |
2Q12 | 16,8% | 3,4% |
3Q12 | 17,2% | 3,5% |
4Q12 | 15,0% | 3,4% |
1Q13 | 15,5% | 3,7% |
2Q13 | 15,1% | 3,6% |
3Q13 | 14,6% | 3,3% |
4Q13 | 14,8% | 3,4% |
1Q14 | 14,9% | 3,4% |
2Q14 | 14,9% | 3,3% |
3Q14 | 16,4% | 3,4% |
4Q14 | 16,8% | 3,5% |
1Q15 | 16,7% | 3,7% |
2Q15 | 16,1% | 3,2% |
3Q15 | 17,0% | 3,0% |
4Q15 | 16,9% | 3,0% |
1Q16 | 15,7% | 3,0% |
2Q16 | 15,2% | 2,8% |
3Q16 | 16,8% | 2,7% |
4Q16 | 18,1% | 2,8% |
1Q17 | 21,3% | 3,1% |
2Q17 | 25,0% | 2,8% |
3Q17 | 17,5% | 2,9% |
4Q17 | 10,9% | 3,2% |
1Q18 | 14,6% | 3,1% |
2Q18 | 11,3% | 2,7% |
3Q18 | 10,4% | 2,8% |
4Q18 | 8,9% | 2,8% |
1Q19 | 10,8% | 2,8% |
2Q19 | 10,2% | 2,5% |
3Q19 | 10,7% | 2,4% |
4Q19 | 10,2% | 2,8% |
1Q20 | 9,1% | 2,5% |
2Q20 | 10,4% | 2,1% |
3Q20 | 11,4% | 2,2% |
4Q20 | 10,7% | 2,3% |
1Q21 | 10,8% | 2,3% |
2Q21 | 9,1% | 1,9% |
3Q21 | 10,0% | 1,8% |
4Q21 | 10,5% | 2,3% |
1Q22 | 9,5% | 1,9% |
Zobacz: Wyniki Orange Polska po 2021 roku. Rośnie światłowód, liczba klientów i przychody
Zobacz: Orange doprowadził światłowód do 3500 miejscowości. W ramach POPC
Źródło zdjęć: Shutterstock
Źródło tekstu: Orange Polska