DAJ CYNK

Badanie IBM: 78% Polaków deklaruje znajomość usług w chmurze

20.09.2019

Dodane przez: msnet

Kategoria: Prawo, finanse, statystyki

Interakcje: 2423

Ważne 1

0

usługi w chmurze, cloud

Większość Polaków zdaje sobie z istnienia usług w chmurze - wynika z badania IBM, w których wzięło udział 500 dorosłych respondentów. Aby można było z nich korzystać, muszą być bezpieczne (67%), gwarantować, że przechowywane dane nie zostaną w żaden sposób utracone (54%) i dostarczane przez dużą i godną zaufania firmę (42%).

Firma IBM ogłosiła wyniki zleconych przez siebie badań, w których wzięła udział reprezentatywna grupa 500 dorosłych obywateli Polski. Wynika z nich, że 78% Polaków słyszało o usługach w chmurze, a prawie 72% uważa je za użyteczne. Liczba danych wrażliwych zapisywanych w chmurze systematycznie rośnie, a większość z nas darzy usługi chmurowe zaufaniem i uważa przechowywanie danych poza swoim urządzeniem za bezpieczne.

47% ankietowanych pozytywnie postrzega użytkowanie chmury w sektorze publicznym, przy czym w grupie respondentów w wieku 18-24 lata takie nastawienie jest najwyższe. Młode pokolenie budowało swoje kompetencje już w modelu „as a service” i nie chce używać innych narzędzi. Wchodząc na rynek pracy, wręcz wymagają oni od swojego pracodawcy stosowania takich rozwiązań.

Zobacz: T-Mobile partnerem Edge Experience Hackathon - granie w chmurze, 5G i rozszerzona rzeczywistość
Zobacz: Huawei chce by 5G i usługi chmurowe trafiły na kolej
Zobacz: Windows 10 z przywracaniem danych z chmury

Najbardziej odpowiednimi sektorami dla zastosowań rozwiązań typu cloud, zdaniem Polaków, jest telekomunikacja (73%), produkcja (70%) oraz handel (70%).

- W pierwszym etapie cyfrowej transformacji ku chmurze, firmy koncentrowały się na efektywności kosztowej i bezpieczeństwie danych. Oceniamy, że obecnie większość firm ma w chmurze jedynie 20% procesów. Rozdział drugi tej transformacji to przeniesienie do chmury i optymalizacji pozostałych 80% - systemów o kluczowym znaczeniu – np. łańcuchów dostaw. Do tego proste modele chmur obliczeniowym nie wystarczą – firmy będą szukać dostawców chmury hybrydowej oraz partnerów, którzy pomogą im zarządzać środowiskiem złożonym z kilku chmur od różnych dostawców.

Przejęcie firmy Red Hat umacnia pozycję IBM jako lidera właśnie w dziedzinie chmury hybrydowej dla przedsiębiorstw. Razem poszerzamy możliwości udostępniania wszystkich korzyści chmury, odpowiadając na potrzeby biznesowe zachowania kontroli i elastyczności.

- powiedział Jarosław Szymczuk, Dyrektor Generalny, IBM Polska i Kraje Bałtyckie

Bezpieczeństwo ważniejsze od ceny

Co ciekawe, tylko 29% respondentów stawia na pierwszym miejscu cenę usług przy wyborze dostawcy. W oczach konsumentów usługa musi być przede wszystkich bezpieczna (67%) i gwarantować, że przechowywane dane nie zostaną w żaden sposób utracone (54%). Dodatkowym plusem jest fakt, że podmiot świadczący usługi chmurowe jest dużą i godną zaufania firmą (42%).

Zobacz: T-Mobile podejmuje działania na rzecz ochrony środowiska
Zobacz: Nawet 15 tys. euro dla samorządów w ramach programu WiFi4EU
Zobacz: Vodafone testuje w Niemczech pociąg sterowany przez 5G

Polacy na ogół uważają narzędzia dostępne w chmurze jako przyjazne dla środowiska (70%) i darzą je dużym zaufaniem (54%). Boimy się natomiast tego, że dane przechowywane w chmurze mogą być w przetwarzane bez naszej wiedzy (51%) lub uzyska do nich dostęp osoba do tego nieuprawniona (49%).

- Dlatego też w IBM przyjęliśmy zasadę, że dane klientów są nienaruszalne i nie można w żaden sposób, nawet zanonimizowany, ich przetwarzać. Chociaż nie jest to model bardzo popularny wśród głównych dostawców usług chmurowych, dla nas jest jedną z głównych zasad budowy i zarządzania bezpieczeństwem danych w chmurze.

- powiedział Jarosław Szymczuk

Zarządzanie danymi

Największe obawy wśród osób biorących udział w badaniu IBM budzi fakt przechowywania w chmurze haseł dostępowych. Zdecydowałoby się na to tylko 14% osób. Z drugiej strony, większość Polaków (61%) nie ma obiekcji przed przechowywaniem w chmurze swoich zdjęć - tylko 17% nigdy by się na to nie zdecydowało.

Wyniki badania pokazują, że świadomość Polaków wzrasta, jednak obawy respondentów wskazują jednoznacznie, że przed dostawcami usług oraz firmami przenoszącymi dane swoich klientów do chmury jeszcze dużo pracy z zakresu edukacji na temat kultury zarządzania danymi. Ważną rzeczą jest zrozumienie, które dane i w jakim zakresie mogą być przetwarzane przez dostawców w określonych celach biznesowych.

Zobacz: Dezinformacja i fake newsy zagrożeniem dla demokracji i biznesu
Zobacz: USA z najszybszą siecią 5G na świecie. Ogromne przyśpieszenie Australii
Zobacz: Geofencing: Polacy podzieleni w kwestii wysyłania przez galerie handlowe reklam na telefony

Źródło tekstu: IBM

Komentarze
Zaloguj się