Uber zamierza być bezemisyjny
Uber chce, żeby do 2040 roku wszystkie przejazdy zamawiane przez jego aplikację będą bezemisyjne. W ramach zmian firma planuje rozwój produktu Uber Green oraz wdrożenie strategii bezemisyjnej we wszystkich 10 tysiącach miast na 6 kontynentach, w których działa aplikacja.

Uber zobowiązuje się do transformacji w bezemisyjną platformę transportową do 2040 roku. Przejazdy realizowane we wszystkich 10000 miastach na 6 kontynentach mają być do tego czasu obsługiwane przez pojazdy bezemisyjne, komunikację miejską oraz urządzenia transportu osobistego (UTO).
Zobacz: Uber wjeżdża do Szczecina
Zobacz: Lublin, nowe miasto na mapie Ubera



Rynek europejski jest w globalnej czołówce na drodze do elektryfikacji transportu współdzielonego. Do 2025 roku 50% wszystkich przejazdów realizowanych za pośrednictwem platformy Uber w kluczowych miastach (Amsterdam, Berlin, Bruksela, Lizbona, Londyn, Madryt i Paryż), będzie się odbywać się za pośrednictwem aut bezemisyjnych. Ma to być możliwe dzięki inwestycji rzędu 800 milionów dolarów, które zostaną przeznaczone na wsparcie w zmianie pojazdów na samochody elektryczne, dla setek tysięcy kierowców w Europie, Stanach Zjednoczonych oraz Kanadzie.
Uber będzie również w dalszym ciągu rozszerzał usługę Uber Green, w ramach której pasażerowie mogą zamówić przejazd pojazdem niskoemisyjnym. Do końca 2021 roku firma zobowiązała się do zwiększenia liczby miast, w których dostępna jest usługa - z 37 do 60, w tym do startu w Londynie i Barcelonie. Dzięki temu pasażerowie zamawiający przejazdy w kluczowych miastach, w których realizowane jest 80% wszystkich europejskich zamówień, będą mogli wybrać transport samochodami elektrycznymi.
Zielony Uber w Polsce
W Polsce usługa Uber Green jest dostępna w Krakowie od maja 2019. Od ubiegłego roku za pośrednictwem aplikacji można również skorzystać z hulajnóg Lime. Usługa dostępna w Warszawie, Poznaniu oraz Wrocławiu wpisuje się w multimodalną koncepcję platformy oraz stanowi uzupełnienie nowej wizji zielonego transportu miejskiego.
- Jako największa platforma mobilności miejskiej w Europie, chcemy wspierać walkę ze zmianami klimatycznymi i rozwój rozwiązań ekologicznych. Mając na uwadze nasze zobowiązania wobec pasażerów, kierowców i miast, podjęliśmy dziś szereg ambitnych decyzji, aby pomóc w elektryfikacji naszej platformy. Wyznaczając nasze cele bezemisyjne na rok 2040, zakładamy znaczne zmiany już w ciągu najbliższych 5 lat.
- powiedział Michał Konowrocki, Dyrektor Zarządzający Uber Polska
- Mieszkańcy miast w całej Europie cierpią z powodu zanieczyszczeń i korków. Współdzielone przejazdy autami elektrycznymi są kluczem do rozwiązania tych problemów. W pierwszej kolejności zamierzamy wesprzeć najbardziej aktywnych kierowców, którzy będą mogli zmodernizować swoje floty i wyposażyć je w auta elektryczne. Zaangażowanie Ubera w szybką elektryfikację pojazdów w czołowych europejskich miastach jest dobrą wiadomością zarówno dla mieszkańców, jak i lokalnych władz. Nadszedł czas, aby główne europejskie miasta zajęły pozycję lidera zielonej transformacji. Będą do tego potrzebne zmiany i współpraca z metropoliami w zakresie wprowadzenia stref zerowej emisji, nowych ścieżek rowerowych i korytarzy przeznaczonych wyłącznie dla rowerzystów, jak również łatwego dostępu do infrastruktury ładowania pojazdów zarówno w domu, w pracy jak i wszędzie tam, gdzie przemieszczają się mieszkańcy.
- powiedział William Todts, CEO, Transport and Environment
Partnerstwo na rzecz ekologii
Uber nawiązuje również pierwszą tego rodzaju współpracę z przedstawicielami przemysłu motoryzacyjnego i energetycznego, która ma na celu ułatwić modernizację floty partnerów. Firma podpisała umowę z koncernem Renault-Nissan, w ramach której kierowcy realizujący przejazdy za pośrednictwem platformy Uber będą mieli dostęp do niedrogich pojazdów elektrycznych. W Wielkiej Brytanii Uber podpisał umowę z BP, dzięki czemu w Londynie powstaną strefy do ładowania pojazdów elektrycznych. We Francji z kolei, dzięki współpracy z EDF, powstanie nowa infrastruktura do szybkiego ładowania oraz niedrogie domowe zestawy ładujące.
Uber opublikował również nowy raport dotyczący rozwoju elektryfikacji transportu współdzielonego w Europie. “SPARK! Partnering to electrify Europe” identyfikuje bariery, które stoją na drodze elektryfikacji kierowców komercyjnych, w szczególności dotyczących ładowania i opłacalności oraz sposobów na to, jak Uber, producenci samochodów, firmy energetyczne, miasta oraz administracje rządowe mogą połączyć siły, aby je pokonać.
- Wierzymy, że przy współpracy sektora prywatnego oraz publicznego, transport współdzielony w największych miastach europejskich może być bardziej ekologiczny nawet w ciągu najbliższych 5 lat. Osiągnięcie tego celu jest ważnym początkiem dla zielonej transformacji w Polsce.
- dodał Michał Konowrocki