DAJ CYNK

PKO BP ma młot na oszustów. Załatwisz ich smartfonem

Mieszko Zagańczyk

Bezpieczeństwo

PKO BP ma młot na oszustów

PKO BP ma nową broń przeciwko wyłudzaczom. Podczas rozmowy wystarczy tylko skorzystać z aplikacji IKO. 

PKO BP wprowadza nową usługę zapewniającą większe bezpieczeństwo. Teraz w aplikacji IKO klienci banku mogą zweryfikować tożsamość dzwoniącego pracownika. Dzięki temu klient zyskuje pewność, że rozmawia z doradcą lub konsultantem z PKO BP, a nie z wyłudzaczem.

Weryfikacja pracownika PKO przez IKO – jak to działa?

Klienci PKO Banku Polskiego, którzy mają aktywną aplikację mobilną IKO, mogą teraz za jej pomocą zweryfikować, czy kontaktuje się z nimi rzeczywisty pracownik banku. Klient otrzyma w aplikacji wiadomość push z danymi pracownika (imię i nazwisko, stanowisko, adres oddziału) i poprosi go o podanie tych danych np. imienia i nazwiska. Jeśli dane się zgadzają, zatwierdza je PIN-em do IKO. Czas na zatwierdzenie wynosi 2 minuty. Po weryfikacji obie strony mogą bezpiecznie kontynuować rozmowę.

PKO przekonuje, że wprowadzona nowość to rozwiązanie, które zwiększy bezpieczeństwo danych i finansów klientów banku, pomoże zapobiec wielu wyłudzeniom i kradzieżom, dokonywanym przez oszustów podających się za bankowych doradców czy konsultantów.

Zobacz: PKO BP: tak są atakowani klienci. Na spoofing nie ma mocnych

Dlaczego spoofing jest tak groźny?

Od ponad roku spoofing to coraz częściej stosowane oszustwo. Przestępcy wykorzystują słabość infrastruktury telefonii komórkowej i są w stanie podszyć się pod dowolny numer telefonu – infolinii bankowej, ale też policji czy prokuratury. 

Przestępcy telefonują do osób, których dane pochodzą najczęściej z mediów społecznościowych czy wycieków z różnych portali i przedstawiają się jako pracownicy banku lub innej instytucji zaufania społecznego. Często wykorzystują pretekst zabezpieczenia konta – informują o zablokowaniu rzekomego przelewu na dużą kwotę lub podejrzanej płatności kartą. 

Najczęściej twierdzą, że bank zablokował podejrzaną transakcję i potrzebuje od ofiary pełnych danych logowania do serwisu, karty lub kodów blik. Czasem proszą o wykonanie transakcji, zalogowanie się do konta, zainstalowanie oprogramowania typu AnyDesk, TeamViewer itd. Aplikacje te pozwalają „podglądać” komputer ofiary. 

Wykorzystując zdezorientowanie użytkownika, wyłudzają dane dostępowe do bankowości elektronicznej, dane kart płatniczych, kody BLIK, nalegają na zainstalowanie aplikacji lub przelanie pieniędzy na „konto techniczne”. W praktyce te dane uzyskane w trakcie rozmowy pozwalają im okraść ofiarę, a zainstalowana na jej telefonie aplikacja służy wykradaniu np. kodów autoryzacyjnych.

O czym warto pamiętać?

PKO przypomina też o podstawowych zasadach w rozmowach z konsultantami:

  • pracownik banku nigdy nie poprosi o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania czy aplikacji,
  • pracownik banku nigdy nie poprosi o zdalny dostęp do komputera,
  • pracownik banku nigdy nie prosi o podanie danych do logowania do bankowości elektronicznej, kodów autoryzacyjnych czy pełnego numeru karty i kodu CVV/CVC,
  • pracownik banku nie prosi o podanie kodów BLIK.

Jeśli w trakcie rozmowy padnie prośba o wykonanie którejś z powyższych czynności, to na pewno klient ma do czynienia z oszustem. Warto więc już na początku rozmowy sprawdzić, czy osoba po drugiej stronie na pewno jest pracownikiem banku. Teraz wystarczy zweryfikować jej dane z tymi otrzymanymi w aplikacji IKO albo zadzwonić pod numer infolinii podany na stronie banku.

Zobacz: PKO BP zmienia sposób logowania. Oto, co musisz wiedzieć
Zobacz: PKO BP alarmuje. Klienci zagrożeni utratą pieniędzy

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: PKO BP

Źródło tekstu: PKO BP

Przewiń w dół do następnego wpisu

Kredyty gotówkowe

Porównaj wszystkie kredyty w jednym miejscu

Alior Bank
Kredyt Gotówkowy "Czyste Powietrze"
RRSO: 7,43%Kwota do zapłaty: 5 573,53 zł

Rata: 154,82 zł

Darmowa porada
Kasa Stefczyka
Pożyczka konsolidacyjna FIT
RRSO: 8,3%Kwota do zapłaty: 5 640,55 zł

Rata: 156,68 zł

Darmowa porada
Alior Bank
Pożyczka Internetowa
RRSO: 9,04%Kwota do zapłaty: 5 698,02 zł

Rata: 158,28 zł

Darmowa porada

Kredyty dla firm

Porównaj wszystkie kredyty dla firm w jednym miejscu

Nest Bank
BIZnest Kredyt w Ratach - Przedsiębiorca
Prowizja: 1 995 złWaluta: PLNOkres: 6 miesięcy - 8 lat

Marża: od 0,2%

Darmowa porada
Nest Bank
BIZnest Kredyt w Ratach - Profesjonalista
Prowizja: 1 995 złWaluta: PLNOkres: 6 miesięcy - 8 lat

Marża: od 0,5%

Darmowa porada
Alior Bank
Kredyt w rachunku bieżącym
Prowizja: 1 250 złWaluta: PLN, EUR, USD, CHF, GBPOkres: maks. 2 lata

Marża: od 0,75%

Konta osobiste

Porównaj wszystkie konta osobiste w jednym miejscu

Toyota Bank
Konto młodzieżowe Click
Konto: 0 złKarta: 0 zł Bankomaty: 0 zł

Koszt miesięczny: 0 zł

Darmowa porada
Nest Bank
Nest Konto
Konto: 0 złKarta: 0 zł Bankomaty: 0-6 zł

Koszt miesięczny: 0 zł

PKO Bank Polski
PKO Konto Dziecka
Konto: 0 złKarta: 0 zł Bankomaty: 0 zł

Koszt miesięczny: 0 zł

Darmowa porada

Konta dla firm

Porównaj wszystkie konta dla firm w jednym miejscu

Bank Pekao S.A.
Konto Przekorzystne Biznes w promocji
Konto: 0 złKarta: 0 zł Bankomaty: 0/5 zł

Promocja „2 000 zł premii dla firm i 0 zł za konto i kartę przez 2 lata”:
- zwrot 3 więcej» % (max 600 zł) za transakcje bezgotówkowe
- 400 zł za umowę na terminal płatniczy
- 600 zł za umowę o kredyt, pożyczkę, ratę leasingu i faktoringu
- 200 zł za założenie firmy z kontem za pośrednictwem wniosku w Pekao S.A.
- 200 zł dodatkowego bonusu dla aktywnych
Promocja dostępna do 31 sierpnia 2022r

Koszt miesięczny: 0 zł

Bank Millennium
Konto Mój Biznes w promocji
Konto: 0 złKarta: 0 zł Bankomaty: 0/1 zł

Nawet 2000 zł w promocji:
a)do 500 zł – 5% zwrotu za płatności za ZUS przez 5 miesięcy (m więcej» ax. 100 zł miesięcznie),
b)do 500 zł - 5% zwrotu za płatności kartą debetową za paliwo na stacjach przez 5 miesięcy (max. 100 zł miesięcznie),
c)500 zł – za podpisanie umowy o Terminal płatniczy lub POS i zaksięgowanie min 1000 zł płatności,
d)500 zł – za podpisanie umowy o leasing z Millennium Leasing na kwotę min. 30 000 zł.
Promocja aktywna do 30.09 lub do wyczerpania puli 5000 promocyjnych kont

Koszt miesięczny: 0 zł

Nest Bank
BIZnest Konto
Konto: 0 złKarta: 0 zł Bankomaty: 0 zł

Premia do 700 zł z BIZnest Kontem za aktywne korzystanie z konta:
- 50 zł za otwarcie konta fir więcej» mowego oraz wykonanie jednej operacji kartą
- 50złx5: zapewnij miesięczne wpływy od kontrahentów na BIZnest Konto (min. 5 000 zł) oraz wykonaj min. 3 dowolne transakcje spośród: płatność BLIK, operacja kartą, przelew - a otrzymasz za ten miesiąc 50 zł
- do 400 zł: zamów i korzystaj z terminala płatniczego Fiserv Polska za 0 zł przez pierwsze 12 miesięcy
Promocja trwa od 13.04.2022 r. do 30.06.2022 r.

Koszt miesięczny: 0 zł

Karty kredytowe

Porównaj wszystkie karty kredytowe w jednym miejscu

Bank BPS
BPS VISA Credit
Oprocentowanie: 8.00Okres bezodsetkowy: 51 dni

Bezpłatne ubezpieczenie, możliwość automatycznej spłaty zadłużenia z konta; możliwość rozkładania tr więcej» nsakcji na raty. Do wydania karty nie jest wymagane posiadanie konta osobistego w Banku BPS.

Maks. limit: 20 000 zł

Darmowa porada
Bank BPS
VISA Gold
Oprocentowanie: 8.00Okres bezodsetkowy: 56 dni

Bezpłatne ubezpieczenie karty;
Możliwość automatycznej spłaty zadłużenia z konta;
Możliwoś więcej» rozkładania transakcji na raty
Możliwość zamówienia dodatkowej karty dla osoby powyżej 13 roku życia

Maks. limit: 50 000 zł

Darmowa porada
Bank BPS
World MasterCard
Oprocentowanie: 8.00Okres bezodsetkowy: 56 dni

Bezpłatne ubezpieczenie, możliwość automatycznej spłaty zadłużenia z konta; możliwość rozkładania tr więcej» nsakcji na raty. Do wydania karty nie jest wymagane posiadanie konta osobistego w Banku BPS

Maks. limit: 50 000 zł

Darmowa porada