Światowy rynek tabletów po 3Q2015 według IDC
Światowy rynek tabletów odnotował spadek czwarty kwartał z rzędu. W III kwartale tego roku sprzedano 48,7 mln sztuk tych urządzeń, o 12,6% mniej niż przed rokiem.

Światowy rynek tabletów odnotował spadek czwarty kwartał z rzędu. W III kwartale tego roku sprzedano 48,7 mln sztuk tych urządzeń, o 12,6% mniej niż przed rokiem.
IDC szacował, że na koniec 2014 r. na świecie było 581,9 mln tabletów, więcej o 36% w stosunku do 2013 r., ale z wolniejszym wzrostem. Na dojrzałych rynkach, takich jak Ameryka Północna, Europa Zachodnia i Azja/Pacyfik możliwości wzrostu są coraz mniejsze. Analitycy podtrzymują opinię, ze użytkownicy trzymają tablety przez cztery lata, więc spowolnienie jest przejściowe.
Coraz większym zainteresowaniem cieszą się tablety z odpinaną klawiaturą - na razie stanowią one jednocyfrowy procent całego rynku, ale oczekuje się gwałtownego wzrostu w ciągu najbliższych 18 miesięcy.
Niekwestionowanym liderem pozostaje Apple, z 24,5% rynku. Sprzedaż w skali roku spadła o 19,7%, spada również udział marki w rynku. Drugą lokatę, z ponad 17-procentowym spadkiem sprzedaży zajmuje Samsung, trzeci od dłuższego czasu jest Lenovo - w III kwartale utrzymał sprzedaż sprzed roku.
Na czwartą pozycję wskoczył ASUS, wyprzedzając Huaweia i wypychając z rankingu LG. ASUS pozycję zdobył dzięki tanim urządzeniom z odpinaną klawiaturą (m.in. z serii Transformer), jednak ze względu na konkurencję nie udało się utrzymać szybkiego wzrostu.
Firmy Huawei udało się znaleźć swoją niszę w tabletach z wbudowanymi modemami komórkowymi, uzyskując prawie 148% wzrostu w skali roku.
Producent | 3Q2015 (mln sztuk) |
Udział (3Q2015) |
3Q2014 (mln sztuk) |
Udział (3Q2014) |
Zmiana roczna |
Apple | 9,9 | 20,3% | 12,3 | 22,1% | -19,7% |
Samsung | 8,0 | 16,5% | 9,7 | 17,4% | -17,1% |
Lenovo | 3,1 | 6,3% | 3,1 | 5,5% | 0,9% |
ASUS | 1,9 | 4,0% | 3,4 | 6,1% | -43,4% |
Huawei | 1,8 | 3,7% | 0,7 | 1,3% | 147,9% |
Pozostali | 23,9 | 49,1% | 26,4 | 47,5% | -9,6% |
Razem | 48,7 | 100% | 55,7 | 100% | -12,6% |