VIvo wypadło z TOP5. Rynek smartfonów w 2Q2023 wg IDC
W drugim kwartale 2023 roku na światowe rynki trafiło 265,3 mln smartfonów. To o 7,8% mniej niż rok wcześniej. Tak przynajmniej wynika ze wstępnych danych opublikowanych przez firmę IDC. Wygrał Samsung, a TOP5 wypadła marka Vivo.

Firma IDC opublikowała wstępne wyniki dotyczące globalnego rynku smartfonów w drugim kwartale 2023 roku. Wynika z nich, że w miesiącach kwiecień, maj i czerwiec dostawy tych urządzeń na światowe rynki skurczyły się o 7,8% rok do roku, do 265,3 mln sztuk.
Dobrą wiadomością jest to, że poziom zapasów poprawia się, a najnowsze rozmowy rynkowe sugerują, że do trzeciego kwartału nadwyżki zapasów gotowych urządzeń i komponentów powinny zniknąć. Ponieważ poziom zapasów normalizuje się, w końcu słyszymy optymizm ze strony kluczowych producentów OEM i łańcuchów dostaw i oczekujemy, że rynek powróci do wzrostu do końca roku i w 2024 roku. Ponieważ rynek wraca do normy, jest to również okazja dla dostawców do zyskania udziałów. IDC spodziewa się przesunięcia w rankingu dostawców na dole tabeli, co już obserwujemy w tym kwartale, kiedy Transsion po raz pierwszy wchodzi do pierwszej piątki.
– powiedziała Nabila Popal, dyrektor ds. badań w firmie IDC



Jeśli chodzi o poszczególne rynki, spadki w ujęciu rocznym odnotowano w:
- Chinach – o 2,1%,
- Azji i regionie Pacyfiku (bez Japonii i Chin) – o 5,9%,
- USA – o 19,1%,
- EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) – o 3,1%.
Nowy gracz w TOP5
Liderem rynku smartfonów pozostał Samsung, który dostarczył 53,5 mln smartfonów (-15,2% rok do roku). Na podium zmieściły się jeszcze firmy Apple (42,5 mln, -6,3%) i Xiaomi (33,2 mln, -16,0%). Na koniec TOP5 wskoczyła firma Transsion, która odpowiada między innymi za marki Infinix i Tecno (obie są już obecne w Polsce). W ten sposób z tego zestawienia wypadła marka Vivo.
Dostawca | 2Q2023 | 2Q2022 | Zmiana rok do roku | ||
Wielkość dostaw | Udział w rynku | Wielkość dostaw | Udział w rynku | ||
Samsung | 53,5 mln | 20,2% | 63,1 mln | 21,9% | -15,2% |
Apple | 42,5 mln | 16,0% | 45,4 mln | 15,8% | -6,3% |
Xiaomi | 33,2 mln | 12,5% | 39,5 mln | 13,8% | -16,0% |
Oppo | 25,4 mln | 9,6% | 27,4 mln | 9,5% | -7,6% |
Transsion | 25,3 mln | 9,5% | 18,8 mln | 6,5% | +34,1% |
Inni | 85,4 mln | 32,2% | 93,3 mln | 32,4% | -8,4% |
RAZEM | 265,3mln | 100% | 387,6 mln | 100% | -7,8% |