Ministerstwo Cyfryzacji i Urząd Komunikacji Elektronicznej pracują nad uruchomieniem w Polsce usługi Advance Mobile Location (AML). Pozwala ona na dokładne zlokalizowanie osoby, która dzwoni na numer alarmowy.
Gdy osoba potrzebująca pomocy zadzwoni na numer alarmowy, na przykład 112, funkcja AML automatycznie się aktywuje i przesyła informacje o dokładnej lokalizacji telefonu komórkowego do służb ratunkowych, które się wzywa. Dzięki temu ratownicy mogą szybko dotrzeć na miejsce zdarzenia, nawet jeśli osoba dzwoniąca nie jest w stanie podać dokładnej lokalizacji lub nie zna okolicy, w której się znajduje. Dokładność lokalizacji urządzenia mobilnego wynosi do 5 metrów na zewnątrz i średnio 25 metrów w pomieszczeniach.
Główny cele Advanced Mobile Location to skrócenie czasu reakcji służb ratowniczych, takich jak policja, straż pożarna czy pogotowie ratunkowe. Służyć temu ma dostarczenie im precyzyjnych informacji o położeniu osoby potrzebującej pomocy. Technologia jest wspierana przez różne systemy operacyjne i operatorów sieci komórkowych na całym świecie.
Automatyczne przesyłanie dokładnych danych lokalizacyjnych telefonu komórkowego osób dzwoniących na numer alarmowy pozwala służbom ratunkowym na szybsze dotarcie na miejsce zdarzenia. Może to być kluczowe w przypadkach zagrożenia życia, takich jak wypadki samochodowe, zawały serca, udary mózgu, zaginięcia czy ataki terrorystyczne. Skrócenie czasu reakcji może umożliwić szybsze udzielenie pomocy medycznej, zorganizowanie akcji ratowniczej lub zatrzymanie sprawcy przestępstwa.
Usługa AML najlepiej sprawdza się na otwartym terenie lub takim o niewielkim poziomie urbanizacji, na przykład w ratownictwie górskim. Doświadczenia brytyjskie wskazują również, że rozwiązanie to doskonale sprawdza się w metrze, gdzie osoba wzywająca pomocy nie może powołać się na adres lub punkt odniesienia w terenie.
Jak wskazała Komisja Europejska, wdrożenie Advanced Mobile Location skutkuje zmniejszeniem czasu reakcji służb ratunkowych średnio o 30 sekund. W skali populacji Unii Europejskiej może to uratować 800 osób rocznie, a w Polsce średnio 67 osób.
Usługa AML została już wdrożona w większości krajów Unii Europejskiej: w Belgii, Chorwacji, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niemczech, Grecji, Węgrzech, Islandii, Irlandii, Łotwie, Litwie, Mołdawii, Holandii, Norwegii, Rumunii, Słowenii, Słowacji, Szwecji oraz częściowo w Austrii (tylko na urządzeniach z Androidem). Jest też dostępna w Wielkiej Brytanii, która już nie jest członkiem UE.
Advance Mobile Location to usługa w pełni bezpieczna dla użytkowników końcowych, która nie ingeruje w istniejące zasady prywatności. Dane lokalizacyjne są udostępniane wyłącznie w trakcie połączenia głosowego (kilkukrotnie w trakcie trwania rozmowy) i tylko podczas wywołania numeru alarmowego 112 oraz numerów trzycyfrowych 9XY (np. 999).
Usługa zapewnia pełną ochronę danych osobowych. Dane lokalizacyjne będą objęte tajemnicą telekomunikacyjną, to jest będą przechowywane przez określony czas i będą udostępniane służbom ratunkowym wyłącznie w czasie trwania połączenia głosowego. Następnie zostaną trwale usunięte.
Uruchomienie wszystkich funkcjonalności usługi Advance Mobile Location w Polsce planowane jest na 2027 rok.
Wdrożenie usługi AML przewiduje Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady, ustanawiająca Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (EKŁE). Wdrożenie Dyrektywy EKŁE, a tym samym usługi AML w Polsce przewiduje projekt konsultowanego aktualnie Prawa komunikacji elektronicznej i ustawy wprowadzającej.
Zobacz: Telekomunikacja w Polsce oczami konsumentów – raport UKE za 2023 rok
Zobacz: Awaria numeru alarmowego 112. Nie dodzwonisz się po pogotowie
Źródło zdjęć: Shutterstock, Ministerstwo Cyfryzacji
Źródło tekstu: Ministerstwo Cyfryzacji