Przestępcy nie próżnują i wymyślają różne sposoby, by dobrać się do naszych danych i pieniędzy. Jedną z ich metod działania, są tak zwane oszustwa paczkowe, w których wykorzystują coraz większość popularność kupowania różnych produktów przez Internet, z czego wynika rosnąca liczba przesyłek, które do nas przychodzą.
CERT Polska, zespół reagowania na incydenty komputerowe, poinformował o lawinie zgłoszeń dotyczących tak zwanych "oszustwa paczkowego". Tylko w miniony weekend odnotowano ponad 2 tysiące takich przypadków. Choć schemat działania oszustów jest dobrze znany, nadal skutecznie wabią oni swoje ofiary.
W weekend otrzymaliśmy ponad 2k zgłoszeń „oszustwa paczkowego”. To znany schemat, ale zgłaszajcie takie wiadomości:
— CERT Polska (@CERT_Polska) September 9, 2024
SMSy ➡️ wzorce ➡️ blokada podobnych treści ⛔
Linki z wiadomości ➡️ Lista Ostrzeżeń ➡️blokada⛔
Więcej zgłoszeń od Was, mniejsze pole manewru dla oszustów! pic.twitter.com/EJqeVlxHor
Schemat działania przestępczego procederu jest dość prosty. Ofiara otrzymuje SMS lub e-mail z informacją o konieczności dopłaty do przesyłki. Wiadomość zawiera link, który prowadzi do fałszywej strony internetowej, łudząco przypominającej witrynę firmy kurierskiej. Na stronie tej ofiara proszona jest o podanie swoich danych osobowych oraz danych karty płatniczej lub zalogowanie się na swoje konto bankowe. W ten sposób oszuści zdobywają dostęp do konta bankowego ofiary i mogą wypłacić z niego pieniądze.
CERT Polska przypomina o podstawowych zasadach bezpieczeństwa:
CERT Polska podkreśla, że im więcej jest zgłoszeń, tym mniejsze jest pole manewru dla oszustów. Każde zgłoszenie przekłada się na skuteczniejsze zwalczanie tego typu przestępstw.
Pamiętajmy, że czujność i ostrożność to najlepsza broń w walce z oszustami. Nie dajmy się zwieść ich sztuczkom!
Zobacz: Przelew BLIK-iem skończył się dla niej fatalnie. Straciła 1700 zł
Zobacz: Oszustwo na Blika i bezradność policji. Wyjaśniamy, jak sobie radzić
Źródło zdjęć: Shutterstock, CERT Polska
Źródło tekstu: CERT Polska