Atari nadal daje radę. Leciwy sprzęt pokonał ChatGPT
Mimo ponad 40 lat na karku wyspecjalizowane rozwiązanie pokonało nowoczesne AI. Wszystko rozbiło się o grę w szachy i zrozumienie zasad.

W dość nieoczekiwanym zwrocie wydarzeń jeden z nowych modeli od OpenAI, a dokładniej ChatGPT 4o, poniósł porażkę w pojedynku z... grą Atari Chess z 1979 roku, działającą na emulatorze konsoli Atari. O tej zabawnej i jednocześnie zaskakującej historii poinformował Robert Jr. Caruso, specjalista ds. architektury i dostarczania rozwiązań Citrix.
AI to tylko narzędzie, a LLM mimo wielu zalet nadal mają sporo braków
Choć przez dekady możliwości komputerów były mierzone m.in. przez ich zdolność do gry w szachy, tym razem najnowsza technologia nie poradziła sobie z archaicznym przeciwnikiem. Mowa o Atari 2600, które dysponowało 8-bitowym procesorem MOS Technology z taktowaniem 1,19 MHz i mocą obliczeniową liczoną jeszcze w KFLOPS. To jednak wystarczyło do ogrania nowoczesnego AI.



Caruso relacjonuje, że próbował pomóc ChatGPT w zrozumieniu gry, zmieniając nawet graficzne przedstawienie figur, gdy czatbot uznał ich abstrakcyjne kształty za przyczynę porażki. Mimo uproszczeń, ChatGPT popełniał błąd za błędem - jak ujął to inżynier: "wystarczająco dużo, by zostać wyśmianym w klubie szachowym dla trzeciej klasy".
Pomimo deklaracji o nauce i poprawie, ChatGPT 4o nie był w stanie pokonać podstawowego poziomu gry i w końcu się poddał. W tej konfrontacji klasyczna technologia sprzed niemal pół wieku okazała się bardziej skuteczna niż zaawansowana sztuczna inteligencja.
Oczywiście nie powinno to nikogo dziwić - ChatGPT 4o to model językowy, dodatkowo wcale nie najbardziej zaawansowany. Podczas gdy Atari Chess od początku do końca zaprojektowano z myślą o jednym zadaniu - graniu w szachy. Tak czy siak to tylko udowadnia, że do przyszłości z Terminatora czy Cyberpunk 2077 jeszcze długa droga, a AI to obecnie tylko narzędzie.