Reklamy leków synchronizują nam mózgi. Big Pharma to wykorzysta

Naukowcy odkryli właśnie, że aktywność mózgowa osób oglądających te same filmy prozdrowotne synchronizuje się. Wielkie firmy farmaceutyczne już zacierają ręce — chcą budować neuronalne grupy fokusowe i tworzyć jeszcze skuteczniejsze reklamy.

Lech Okoń (LuiN)
3
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Reklamy leków synchronizują nam mózgi. Big Pharma to wykorzysta

Chwytliwe melodie to przeszłość. Reklamy leków będą nas programować

Nie jest tajemnicą, że największymi budżetami reklamowymi praktycznie od zawsze dysponują firmy farmaceutyczne. A przynajmniej od czasu zakazania reklam używek. Nie znaczy to jednak, że giganci ci zamierzają głupio wydawać swoje pieniądze — uciekają się do coraz to skuteczniejszych form. Jak dalece tylko pozwala na nie lokalne prawo.

Dalsza część tekstu pod wideo

Przełomem może okazać się eksperyment badaczy z Uniwersytetu w Konstancji (Niemcy), którzy wykorzystali przenośne elektroencefalografy (EEG) do pomiaru aktywności mózgowej. Badane były grupy osób, które oglądały filmy ostrzegające przed ryzykownym spożyciem alkoholu.

Jak odkryli naukowcy, mocniejsze przekazy wywoływały większą synchronizację aktywności mózgowej (ISC – inter-subject correlation), co oznaczało ich skuteczniejszy wpływ na odbiorców.

To co? EEG zamiast tradycyjnych badań fokusowych?

Tradycyjne grupy fokusowe od lat są stosowane w marketingu, ale ich wadą jest subiektywność wyników. Bez odpowiednio dobranej grupy łatwo jest o nieścisłości i osądy niespójne ze stanem faktycznym. Tymczasem badania z użyciem EEG okazały się niezwykle spójne. Siła bodźca bezpośrednio odpowiadała aktywności mózgowej i badacze jak na dłoni otrzymali informację zwrotną na temat autentycznych emocji i uwagi, pozbawioną interpretacji ze strony badanych.

 To pokazuje, że odbiorcy faktycznie przetwarzają przekaz, a nie tylko go oglądają

- mówi Martin Imhof, współautor badania

Obecnie ruszyły prace nad wprowadzeniem gotowych narzędzi opartych na EEG dla organizacji zdrowotnych... i agencji reklamowych. I choć wyniki badań z powodzeniem można wykorzystać do tworzenia skutecznych kampanii społecznych, to nie oszukujmy się, głównym ich beneficjentem będą farmakologiczni giganci. Zareklamują oni swoje produkty taniej niż do tej pory i skuteczniej.