Płacisz gotówką? Nie wywracaj oczami, sprzedawca ma takie prawo
Chociaż mamy zapewnioną możliwość płacenia w dowolny sposób, to są sytuacje, w których sprzedawca ma prawo nie przyjąć od nas gotówki. Warto o nich wiedzieć.

Zgodnie z ustawą o usługach płatniczych z 5 listopada 2021 roku, przedsiębiorcy w Polsce nie mogą odmówić przyjęcia płatności gotówką. Według przepisów banknoty i monety emitowane przez NBP są prawnym środkiem płatniczym. Jednak te same przepisy przewidują też sytuacje, w których sprzedawca ma prawo gotówki odmówić. Są trzy, a tak naprawdę to cztery wyjątki.
Odmowa gotówki zgodna z prawem
Polskie przepisy przewidują cztery sytuacje, w których sprzedawca ma prawo odmówić przyjęcia gotówki. Praktycznie każdy z nas miał z nimi do czynienia. Chodzi o:



Zakupy przez Internet. Gdy transakcja przeprowadzana jest przez Internet, czyli na odległość, to oczywiste jest, że sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania od nas gotówki. Byłoby to zwyczajnie fizycznie niemożliwe. Nawet gdyby ktoś się upierał, że kasę wyśle pocztą w kopercie, to przedsiębiorca może odmówić.
Imprezy masowe. Sprzedawcy nie mają też obowiązku przyjmowania gotówki w przypadku imprez masowych — koncertów, meczów sportowych czy festiwalów. Jednak ważne jest, aby odpowiednie zapisy na ten temat znalazły się w regulaminie wydarzenia.
Automaty. Sprzedawca może też odmówić przyjęcia gotówki, gdy sprzedaż odbywa się za pomocą automatów. Dotyczy to zarówno takich urządzeń, jak parkomaty, jak i kasy samoobsługowe. W tym drugim przypadku klienci muszą mieć jednak możliwość zapłaty fizycznym pieniądzem w zwykłej kasie.
Brak drobnych. Polskie przepisy przewidują też, że możliwa jest odmowa przyjęcia pieniędzy, gdy sprzedawca nie ma jak wydać nam reszty. Według prawa to my powinniśmy mieć przygotowaną odpowiednią kwotę do uiszczenia rachunku.
To jedyne cztery sytuacje, w których sprzedawca może odmówić przyjęcia gotówki. W pozostałych ma obowiązek przyjęcia pieniędzy.