Xiaomi sprzedało 60 mln smartfonów w pierwszej połowie roku i nie jest dobrze

Chiński producent elektroniki Xiaomi opublikował dziś wyniki finansowe za drugi kwartał i pierwszą połowę 2019 roku. Wynika z nich, że smartfony sprzedają się nieźle, a przychody wciąż rosną, jednak dynamika wzrostu maleje, a ceny akcji spadają.

Mieszko Zagańczyk (Mieszko)
7
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Xiaomi sprzedało 60 mln smartfonów w pierwszej połowie roku i nie jest dobrze

Według Xiaomi przychody firmy w drugim kwartale wyniosły 52 mld juanów (7,3 mld USD), co stanowi wzrost o 15% rok do roku. Na tę kwotę w blisko 62 procentach złożyły się smartfony. Z kolei w pierwszym półroczu 2019 całkowity przychód Xiaomi wyniósł 95,71 mld juanów (13,5 mld USD), co stanowi wzrost o 20,2% rok do roku

Dalsza część tekstu pod wideo

Mimo wzrostu przychodów producent ma powody do niepokoju. Osiągnięte 15% w drugim kwartale to nieco poniżej przewidywań rynkowych analityków, którzy szacowali, że Xiaomi podsumuje Q2 kwotą 53,25 mld juanów (7,54 mld USD).

Spowolnienie wzrostu Xiaomi to uboczny efekt przedłużającego się sporu między USA i Chinami. Wojna handlowa spowodowała w Chinach wzrost wsparcia dla firmy Huawei, której produkty były w efekcie chętniej kupowane niż urządzenia lokalnych konkurentów. Zmniejszenie dynamiki rozwoju Xiaomi widać też na giełdzie. Akcje Xiaomi gwałtownie spadały w ostatnich miesiącach, a od 24 kwietnia straciły 23,8 procent swojej wartości.

Prezentując swoje wyniki, chiński producent poinformował, że dostawy smartfonów w pierwszym półroczu 2019 r. wyniosły 60 milionów sztuk. Z tego 32,3 mln to sprzedaż w drugim kwartale. Tyle samo Xiaomi sprzedało rok wcześniej (Q2 2018 - 32 mln). Ponieważ jednak średnia cena smartfonów Xiaomi wzrosła o pięć procent do około 999 juanów (141 USD), producent mógł się pochwalić wzrostem przychodów.

Xiaomi sprzedało 60 mln smartfonów w pierwszej połowie roku i nie jest dobrze

Z danych finansowych wynika, że coraz większym zainteresowaniem cieszą się telewizory Xiaomi i to one mogą odpowiadać za częściowy wzrost przychodów. Po pierwszej połowie roku odbiorniki Xiaomi Mi TV pod względem sprzedaży zajmują pierwsze miejsce w Chinach i znajdują się wśród 5 najlepszych marek telewizyjnych na świecie. 

Xiaomi jest obecnie czwartym co do wielkości producentem smartfonów na świecie, po Samsungu, Huawei i Apple.