Enigma nad Polską. Trwają dziwne zakłócenia GPS

Specjaliści od cyberbezpieczeństwa zauważyli dziwne zjawisko nad częścią Europy, w tym nad Polską i Szwecją. Na terenie naszego kraju dochodzi do zakłóceń sygnału GPS.

Patryk Łobaza (BlackPrism)
7
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Enigma nad Polską. Trwają dziwne zakłócenia GPS

Jak zauważył John Wisemen, jeden z użytkowników Twittera, nad Polską, Bałtykiem i częścią Szwecji dochodzi do zakłócenia sygnału GPS/GNSS. Dokładne przyczyny tego zjawiska nie są znane, jednak eksperci podejrzewają, że blokada wychodzi ze strony NATO i jest częścią ćwiczeń. Nie ma jednak na to żadnego potwierdzenia.

Dalsza część tekstu pod wideo

Zakłócenia sygnału GPS w Polsce

Redakcja Sekuraka zauważyła, że komunikaty NOTAM pokrywają się z mapą zakłóceń na terenie Polski. Jak informują, komunikaty NOTAM to "wiadomość rozpowszechniana za pomocą środków telekomunikacyjnych, zawierająca informacje (nt. ustanowienia, stanu lub zmian urządzeń lotniczych, służb, procedur, a także o niebezpieczeństwie), których znajomość we właściwym czasie jest istotna dla personelu związanego z operacjami lotniczymi."

Wcześniej wspomniany użytkownik Twittera sugeruje, że jest to bezprecedensowa sytuacja w tym regionie od kiedy sam prowadzi pomiary, czyli od 22 miesięcy. Nie do końca wiadomo, co jest przyczyną zakłóceń sygnału GNSS nad naszym krajem. Sekurak wskazuje, że akcja wygląda na zaplanowaną i winne mogą być ćwiczenia NATO, powołując się na komunikaty NOTAM. Nie ma na to jednak żadnych przekonujących dowodów. Tymczasem Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w rozmowie z Onetem potwierdza, że odnotowują takie zakłócenia, jednak nie znają ich przyczyny.

Sytuację zakłóceń można śledzić na żywo za pośrednictwem strony gpsjam.

Warto zaznaczyć, że zakłócenia sygnału GPS nie są groźne dla lotnictwa. Nie należy zatem spodziewać się paraliżu na lotniskach. Producenci awioniki od początku zakładali, że sygnał nawigacji satelitarnej może nie zawsze być dostępny, więc w razie potrzeby samoloty korzystają z innych systemów nawigacji, w tym z radioodległościomierzy DME-DME, radiolatarnii VOR-DME lub bezwładnościowego systemu odniesienia IRS. W tym przypadku o wiele groźniejszy jest GPS Spoofing, czyli oszukiwanie odbiorników GPS fałszywym sygnałem