UKE pracuje z operatorami nad standaryzacją jakości usług
UKE poddaje konsultacjom środowiskowym projekt memorandum w sprawie współpracy na rzecz podnoszenia jakości świadczonych dla użytkowników usług na rynku telekomunikacyjnym - mobilnych i stacjonarnych.
UKE poddaje konsultacjom środowiskowym projekt memorandum w sprawie współpracy na rzecz podnoszenia jakości świadczonych dla użytkowników usług na rynku telekomunikacyjnym - mobilnych i stacjonarnych.
Przedmiotem prac w ramach memorandum będzie wspólne ustalenie przez UKE i pozostałych sygnatariuszy:
• wykazu i definicji, wskaźników jakości usług, które będą publikowane przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych,
• metodologii dokonywania obiektywnego pomiaru wskaźników jakości,
• trybu oraz formy informowania o wskaźnikach jakości przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych (m.in. w ofertach, umowach, czy w inny dostępny powszechnie sposób).
Sygnatariuszami memorandum mogą być przedstawiciele administracji publicznej, organizacje pozarządowe, izby i zrzeszenia gospodarcze oraz przedsiębiorcy świadczący publicznie dostępne usługi telekomunikacyjne, jak i organizacje konsumenckie.
Z informacji TELEPOLIS.PL wynika, że PTC złożyła następujące propozycje w kwestii badania jakości operatorów mobilnych:
Usługi głosowe:
• CSSR (Call Setup Success Rate) - skuteczność zestawiania połączeń,
• Drop Rate - współczynnik zerwanych połączeń,
• POLQA - pomiar jakości głosu.
Internet
• FTP UL/DL - pomiar maksymalnej szybkości pobierania / wysyłania pliku,
• HTTP - pomiar szybkości pobierania stron www,
• RTT - pomiar opóźnień.
Obsługa klienta:
• czas oczekiwania na uzyskanie połączenia z numerami usług świadczonych z udziałem personelu.
Reklamacje:
• wskaźnik ilości reklamacji rozpatrzonych w terminie.
Zasięg:
• uśredniony poziom sygnału 2G / 3G na mierzonym obszarze.
Zobacz: projekt memorandum (plik .pdf; 169 kB).