UKE: 9 na 10 internautów używa internetu mobilnego. Najbardziej lubimy T-Mobile
UKE zbadał, jak Polacy korzystają z usług telekomunikacyjnych w Polsce i ile za nie płacą. Już 70,5 proc. Polaków ma dostęp do internetu, wciąż nieźle mają się telefony stacjonarne.

92,9 proc. Polaków używa telefonu komórkowego
Najpopularniejszą usługą telekomunikacyjną w Polsce jest aktualnie telefonia komórkowa. Jedynie 7,1 proc. Polaków z niej nie korzysta. 75,6 proc. klientów telefonii komórkowej ma smartfon, a dwóch na trzech płaci abonament. Proste komórki cieszą się największym powodzeniem wśród seniorów (60+), co nie jest żadnym zaskoczeniem. W tej grupie zainteresowaniem cieszą się też oferty „na kartę” (pre-paid).
Ule za to płacimy? Średnio Polak na telefon komórkowy wydaje 52,20 zł, przy czym kobiety płacą średnio o 60 groszy mniej niż mężczyźni. Najwyższe deklarowane wydatki na telefon komórkowy to 500 zł, najpopularniejsze są oferty znacznie tańsze: do 30 zł (29,2 proc.) i od 30 do 50 zł (30,1). Z internetu w telefonie korzysta 67,4 proc. użytkowników telefonii komórkowej, przy czym 90 proc. nie wykracza poza swój abonament lub doładowania. Dodatkowe pakiety dokupuje tylko 6,1 proc. Polaków.



Najlepiej ocenianym operatorem znów był T-Mobile (według wskaźnika skłonności do polecenia Net Promoter Score).
Internet – przede wszystkim mobilny w telefonie
Ponad 70 proc. Polaków korzysta z internetu, przy czym najwięcej z nas (91,2 proc.) ma internet mobilny w telefonie. Co ciekawe, jedna na trzy osoby woli z niego korzystać, nawet jeśli ma dostęp do Wi-Fi, a 42 proc. unika publicznych hotspotów.
Zobacz: Raport UKE: Play stracił 200 tys. numerów w ciągu roku, najwięcej zyskał Plus
Zobacz: Plus to najczęściej wybierana sieć w Polsce - nowa kampania reklamowa
Z łącza stacjonarnego korzystają 4 osoby na 10. Średnio płacimy za nie 55,70 zł, maksymalna deklarowana kwota to 130 zł.
W tej kategorii najpopularniejsi operatorzy to Orange, UPC i Netia – ten stan utrzymuje się od dłuższego czasu i nie zanosi się na zmiany. Z tej trójki siecią najbardziej zadowolonych klientów jest Netia.
Z zeszłorocznego raportu wiemy, że Średnie koszty użytkowania łącza stacjonarnego, uwzględniając wszystkich operatorów, wyniosły 64,97 zł. Najniższe koszta abonamentowe dla klientów indywidualnych zaproponowała wtedy TOYA (24,41 zł), a najwyższe INEA (212,40 zł). Najdroższe oferty nie cieszą się dużym zainteresowaniem.
Ranking ocen operatorów internetu mobilnego znów pokazuje przewagę T-Mobile nad konkurencją.
Zobacz: UKE przeanalizował ceny stacjonarnego internetu w Polsce. Co wynika z raportu?
Zobacz: UKE przeanalizował ceny dostępu do Internetu w Polsce
Telefon stacjonarny z przyzwyczajenia
10,6 proc. Polaków ma telefon stacjonarny, ale wcale nie wynika to z ofert łączonych. Połowa ankietowanych przez UKE twierdzi, że ma go z przyzwyczajenia, a 40 proc. nie chce się z nim rozstawać. Większość to osoby starsze, ale nie wszyscy.
W pakiecie z inną usługą dostało go 27,7 proc. klientów. Niekwestionowanym królem telefonii stacjonarnej jest Orange.
Co ciekawe, 12 proc. ankietowanych deklaruje, że ich zdaniem jakość rozmów przez telefon stacjonarny jest lepsza, tyle samo jest zdania, że tak jest taniej. Coś w tym może być – średnio za telefon stacjonarny płacimy 39,3 zł.