DAJ CYNK

UOKiK walczy z SMS-owymi naciągaczami

17.01.2017

Dodane przez: orson_dzi

Kategoria: Prawo, finanse, statystyki

Interakcje: 4371

Ważne 7

1

Jak informuje Dziennik Gazeta Prawna do UOKiK wpływa ostatnio dużo skarg na płatne wiadomości SMS.

Jak informuje Dziennik Gazeta Prawna do UOKiK wpływa ostatnio dużo skarg na płatne wiadomości SMS.

Obecnie UOKiK prowadzi 11 postępowań w sprawie wykorzystania płatnych SMS-ów, a w samym IV kwartale 2016 roku do Urzędu wpłynęło 30 skarg na tego typu usługi. W styczniu UOKiK wystąpił do czterech największych operatorów w sprawie wykorzystania nr 92548 i wydarzenia Media Expert - Czyszczenie magazynów. Osoby, które nabrały się na fałszywy profil na Facebooku musiały wypełnić formularz i wysłać dwa SMS-y, po 30,75 zł każdy. W sumie oszustwem mogło paść nawet kilkaset osób.

W przypadku użytkowników smartfonów łatwo jest ustrzec się przed płatnymi subskrypcjami. W końcu ich aktywacja jest potwierdzana SMS-em. Większość współczesnych urządzeń dodatkowo informuje o ryzyku podwyższonej płatności podczas wysyłania wiadomości na krótkie numery. Gorzej jest z użytkownikami Internetu mobilnego. Do aktywacji płatnej subskrypcji wystarczy kliknięcie banneru na stronie internetowej, a właściciel usługi od razu zaczyna wysyłać płatne wiadomości. A te nie zawsze są widoczne, o ile użytkownik nie ma aplikacji do odczytywania wiadomości np. na laptopie. Bardzo często o istnieniu aktywnej subskrypcji klienci operatorów dowiadują się dopiero po otrzymaniu faktury wyższej o kilkadziesiąt złotych (w najlepszym przypadku).

Operatorzy mają obowiązek, na wniosek klienta, zablokować dostęp do serwisów Premium. Dodatkowo mają też obowiązek podania danych firmy będącej właścicielem aktywnej, płatnej subskrypcji. Tutaj też warto zaznaczyć, że konsultanci w telefonicznych biurach obsługi nie zawsze mają dostęp do tych danych. Szczególnie teraz, kiedy loterię SMS-ową może uruchomić praktycznie każdy, a jej regulaminy rozpływają się wraz ze stroną internetową, która ją reklamuje. Jest to tzw. landing page, strona o krótkotrwałej żywotności.

Wg szacunków rynek SMS-ów Premium w Polsce jest warty ok 600 mln zł rocznie.

Źródło tekstu: Dziennik Gazeta Prawna; wł

Komentarze
Zaloguj się
22. ~Wojtaszek
0

2017-01-17 17:09:16

Poza tym blokady też łatwo wyłączyć, np.kodem USSD, bez żadnego potwierdzenia, m.in. dlatego wszystkie moje numery są na karcie. Nie można też zablokować całkowicie zbędnej usługi sms na nr stacjonarny, a takie smsy nie wchodzą do pakietów.

Odpowiedz

21. -Gosc-
1

2017-01-17 16:56:56

Prawnie zapisać odwrócenie zgód marketingowych na takie śmieci, domyślnie ma być zabronione a jak ktoś chce to sobie aktywuje, zupełnie niedopuszczalne jest takie lawirowanie żeby kliknięcie w smsa klasy 0 albo jakiś link uruchamiało płatną subskrypcję jakiegokolwiek smiecia. Konieczne zmiany w prawie telekomunikacyjnym.

Odpowiedz

20. ~sm
1

2017-01-17 16:20:28

Rynek płatności za usługi Premium powinien funkcjonować tak jak rynek kart kredytowych. Użytkownik telefonu składa reklamację płatności, operator telefonii oddaje mu pieniądze i ściąga je z firmy, która obciążyła klienta - np. potrącając tę kwotę z następnego przelewu dla niej. Dzięki temu firmom świadczącym usługi Premium zależałoby, żeby klienci nie składali reklamacji. Tylko wtedy rynek Premium miałby szansę funkcjonować normalnie. Przy obecnej polityce rynek Premium zostanie całkowicie zlikwidowany, bo jedyną szansą na uniknięcie oszustw jest całkowite zablokowanie dostępu do takich usług.

Odpowiedz

19. ~#60groszyzawpis
0

2017-01-17 15:43:55

@17: Pani Krasnodębska-Tomkiel i jej następca (nie pamiętam nazwiska) to również nie były marionetki.UOKiK (obok UKE) to od kilkunastu lat najlepiej działający urząd w Polsce.

Odpowiedz

18. wlo
1

2017-01-17 15:00:58

17 - no to poczytaj... Przeszukaj serwis - polecam ;-)

Odpowiedz

17. ~
-1

2017-01-17 14:59:08

@11 wlo: Pierdzistołek to sam jesteś! Jak przez 8 lat rządów koalicji PO-PSL oszuści i naciągacze wszelkiej maści byli pod ochroną, a UOKiK udawał że ich przekrętów nie widzi, to wtedy o "pierdzistołkach" nic nie pisałeś! Dopiero jak PiS wygrał wybory i na miejsce poprzedniego, marionetkowego prezesa UOKiK dali nowego, który zaczął dobierać się oszustom do tyłka, to wtedy nagle zacząłeś krzyczeć, że "UOKiK to pierdzistołki"!

Odpowiedz

16. ~
2

2017-01-17 13:48:42

@3: Żeby chociażby uniknąć nieświadomej aktywacji prenumeraty.Domyślnym ustawieniem dla wszystkich nowych kart SIM powinna być blokada wszystkich usług premium, z możliwością wyłączenia przez infolinię, punkt sprzedaży i ew. EBOK.

Odpowiedz

15. Patrax
0

2017-01-17 12:26:46

w pierwszej kolejności bym się zajął T-bombajem którzy bez wiedzy użytkownika włączają sms premium

Odpowiedz

14. ~Krzysiek
0

2017-01-17 12:23:17

A ja jestem bardzo ciekawy jak wygląda sprawa płatnych SMS przychodzących za granicą. Czy gdzieś jest tak nieszczelne prawo jak u nas.

Odpowiedz

13. ~
1

2017-01-17 12:12:49

1. Niczego się nie boją. Za każdego takiego esemesa operator dostaje połowę - bez VAT-u - a VAT dostaje państwowa, nienasycona hydra, m.in. UOKiK, który robi ruchy pozorne.

Odpowiedz

12. ~
0

2017-01-17 11:48:11

@7

Odpowiedz

11. wlo
0

2017-01-17 11:37:22

PiotrM - za pierdzistołków od dawna powinni się wziąć. Tylko kto? Kolega z rządu? No weź przestań...

Odpowiedz

10. PiotrM
2

2017-01-17 11:35:21

Cały czas działają serwisy premium, których regulaminy są niezgodne z prawem (domniemanie zgody, brak instrukcji jak wyłączyć usługę.. itd). Spółki i ich sposoby działania znane są UOKIK od lat (działalność zarejestrowana w Polsce). Jak widzę takie tytuły, że UOKIK się za coś bierze to wzbiera we mnie chęć żeby ktoś wreszcie zabrał się za UOKiK, bo branie kasy i nic nie robienie to tez jest oszustwo.

Odpowiedz

9. ~locomoco
-1

2017-01-17 11:34:43

@5 ... do tego sms-y klasy 0 z pakietami usług, których na wielu telefonach nie anulujesz, musisz wybrać OK aby informacja zniknęła z ekranu, no i tym sposobem kaska leci do orange ...

Odpowiedz

0

2017-01-17 11:34:10

Przepływ kasy wygląda tak: operator płaci firmie X, a firma X oszustowi. Nie dzieje się to online, tylko jakoś batchowo, więc jaki jest problem wstrzymać taką płatność przez operatora albo przez firmę X?

Odpowiedz