DAJ CYNK

Umowy Apple z europejskimi operatorami komórkowymi pod lupą KE

27.03.2013

Dodane przez: LuiN

Kategoria: Prawo, finanse, statystyki

Interakcje: 3572

Ważne 6

1

Komisja Europejska przygląda się umowom Apple'a z europejskimi operatorami komórkowymi, pod kątem ewentualnych naruszeń prawa ochrony konkurencji. To efekt skargi zgłoszonej przez grupę operatorów.

Komisja Europejska przygląda się umowom Apple'a z europejskimi operatorami komórkowymi, pod kątem ewentualnych naruszeń prawa ochrony konkurencji. To efekt skargi zgłoszonej przez grupę operatorów.

Operatorzy skarżą się na rozmaite naciski ze strony Apple'a i bardzo surowe wytyczne dotyczące promowania sprzętu, przybierające na sile szczególnie w przypadku małych sieci komórkowych. W większości umów ustalane są minimalne ilości iPhone'ów, które dany operator ma sprzedać (przeważnie w przeciągu 3 lat) - jeśli operator nie zgodzi się na określoną przez Apple'a liczbę, nie dostaje możliwości oficjalnej dystrybucji iPhone'ów. W razie niezadowalających wyników sprzedaży, operator i tak musi zapłacić za niesprzedane iPhone'y Apple'owi.

Aktualnie popyt na urządzenia Apple'a przekracza podaż, więc do umów z Applem nikt raczej nie dopłaca. Problemem jest natomiast fakt, że sieci często zmuszone są przeznaczać na promocję produktów Apple'a większość swoich marketingowych budżetów i niewiele środków zostaje na promocję telefonów i tabletów innych producentów.

Według źródeł The New York Times, do KE zgłosili się przede wszystkim francuscy operatorzy (prosząc o anonimowość), choć sprawa może dotyczyć też innych europejskich rynków. Póki co postępowanie antymonopolowe nie zostało wczęte, ale trwa już analiza umów z Applem.

Natalie Kerris, rzeczniczka prasowa Apple'a, tak skomentowała sprawę: Nasze umowy są w pełni zgodne z prawem miejscowym, gdziekolwiek prowadzimy działalność, w tym w Unii Europejskiej.

Źródło tekstu: The New York Times

Tagi: apple KE
Komentarze
Zaloguj się
8. ~
1

2013-03-27 19:43:04

@6. Gdzie ty w powyższych artykułach wyczytałeś, że Samsung płaci operatorom za promowanie swoich telefonów? Ja przeczytałem jedynie o tym, że według badania przeprowadzonego przez Informa Telecoms na zasadzie "tajemniczego klienta" wynikło, iż Samsung Galaxy S III był/jest częściej oferowany klientom którzy pytają o polecany przez sprzedawcę smartphone niż Apple iPhone 5. Co nie jest dziwne, gdy weźmie się pod uwagę znacznie większy udział Androida niż iOSa w rynku nowo sprzedawanych telefonów. Dalej w tekście można wyczytać, iż reklamy w punktach sprzedaży promowały w podobnym stopniu Galaxy S III jak i iPhone/''a 5.

Odpowiedz

7. LuiN
2

2013-03-27 15:27:08

3, niktwazny - otrzymałem link bezpośrednio do NYT. Cieszę się, że rpkom.pl wykazało się lepszym refleksem, nie znaczy to jednak, że jako źródło informacji będziemy podawać wszystkie serwisy, które były od nas szybsze.

Odpowiedz

6. ~
0

2013-03-27 12:37:14

@4 Strategia Intela jest zdecydowanie bardziej podobna do stosowanej obecnie przez Samsunga, który płaci za sprzedawanie i promowanie swoich produktów. http://www.telegraph.co.uk/technology/mobile-phones/9828072/Brit ish-retailers-recommend-Samsung-over-Apple.html http://www.asymco.com/2012/11/29/the-cost-of-selling-galaxies/

Odpowiedz

2013-03-27 12:00:13

4@ ciekawa informacja, nie miałem pojęcia o tym Intel-AMD ;)

Odpowiedz

4. ~
3

2013-03-27 11:46:23

Podobne praktyki stosował Intel w przypadku swoich procesorów. Tylko, że wtedy to on dopłacał firmom, które zrezygnowały ze sprzedaży produktów z procesorami AMD na koszty promocji jego procesorów. Wtedy po pewnej ugodzie AMD otrzymało ponad 1mld dolarów odszkodowania. Teraz Apple chyba będzie musiało wszystkim producentom telefonów wypłacić po "wielkiej bańce" ;).

Odpowiedz

3. ~niktwazny
-1

2013-03-27 11:31:31

Redaktorzy, jak się znajduje coś w rpkom.pl, to się piszę, że za serwisem a nie udaje, że się znalazło! Bo nawet cytat nie jest cytatem a parafrazą!

Odpowiedz

2. ~Jacek
6

2013-03-27 11:16:15

Czemu mnie to nie dziwi

Odpowiedz

2013-03-27 10:57:37

A to feler :)

Odpowiedz