DAJ CYNK

Elektromobilność - temat coraz popularniejszy w polskich mediach

13.08.2019

Dodane przez: msnet

Kategoria: Prawo, finanse, statystyki

Interakcje: 980

Ważne 1

0

Elektromobilność to zjawisko cieszące się w Polsce coraz większym zainteresowaniem. Temat staje się coraz popularniejszy w mediach, zwiększa się również świadomość społeczna w tym zakresie. Elektromobilność promują już nie tylko marki motoryzacyjne, ale także samorządy, organizacje pozarządowe oraz indywidualni inwestorzy.

Press-Service Monitoring Mediów przygotował na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) raport, który podsumowuje przekaz medialny na temat elektromobilności. Dane pochodziły z ponad 1,1 tys. tytułów prasowych, 5 mln polskojęzycznych portali internetowych oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych. Badanie objęło lata 2015-2018 i stanowi kompleksową analizę tematu elektromobilności, rozumianego jako całokształt zagadnień związanych z napędami elektrycznymi w samochodach osobowych. W opracowaniu uwzględniono pojazdy całkowicie elektryczne (BEV) oraz hybrydy plug-in (PHEV). W analizowanym czasie odnotowano łącznie ponad 133 tys. publikacji na ten temat.

- Do połowy 2016 roku zdecydowana większość informacji o elektromobilności wiązała się z komunikacją marek motoryzacyjnych. Plany rządowe dotyczące zrównoważonego transportu zmieniły jednak ten trend. Inicjatywy rządowe szły w parze z wielomilionowymi inwestycjami realizowanymi przez koncerny motoryzacyjne, operatorów infrastruktury ładowania, jak również inne podmioty zaangażowane w rozwój zrównoważonego transportu. W rezultacie, w kolejnych dwóch latach odnotowano ogromny wzrost publikacji poświęconych elektromobilności.

- powiedział Tomasz Lubieniecki, ekspert ds. analizy mediów w Press-Service Monitoring Mediów

Zobacz: Raport IMM: w lipcu w branży telekomunikacyjnej znowu Plus wydał najwięcej na reklamę

Rekordowe wzrosty popularności tematu elektromobilności w mediach

W latach 2015-2018 najczęściej o zagadnieniu elektromobilności pisały portale branżowe, zajmujące się gospodarką i przemysłem. W ich publikacjach przeważał kontekst ogólny. Kolejne miejsca zajęły źródła o tematyce motoryzacyjnej, które o samochodach elektrycznych informowały najczęściej w kontekście konkretnych marek samochodowych. W analizowanym okresie nastąpił 274% wzrost liczby liczby publikacji o elektromobilności w kontekście konkretnych marek motoryzacyjnych oraz 1881% wzrost liczby materiałów dotyczących elektromobilności w kontekście ogólnym.

Liczba publikacji na temat elektromobilności ogółem i w kontekście marek motoryzacyjnych w latach 2015-2018

- Elektromobilność w Polsce cieszy się coraz większą popularnością. Kierowcy, wraz z postępującym upowszechnieniem tej technologii, informacjami o możliwym wsparciu, są coraz bardziej zainteresowani pojazdami napędzanymi energią elektryczną. Zmianie ulega także podejście firm do elektromobilności, które otwierają się na zerową emisję i chętnie o tym mówią. Stąd wzrost liczby publikacji. Ranking w ilościowy sposób przedstawia medialnych liderów tego obszaru, ale jest też wiele portali branżowych czy wysoko specjalistycznych, które dla promocji elektromobilności robią równie dużo i chwała im za to.

- powiedział Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA

Zobacz: Branża kurierska stawia na pojazdy elektryczne

Liczba publikacji na temat elektromobilności w najaktywniejszych mediach w latach 2015-2018

Spore zainteresowanie tematem elektromobilności w ostatnich latach wykazywały źródła regionalne. Tu przyrost w latach 2015-2018 wyniósł 603%. W ubiegłym roku najaktywniejsze były media w województwie śląskim (1417 materiałów), mazowieckim (1195), małopolskim (1084) i dolnośląskim (1007). Najrzadziej temat podejmowano w województwie lubuskim (215). W mediach regionalnych przeważały informacje o lokalnych inwestycjach w infrastrukturę dla samochodów elektrycznych, car sharingu i problemach zanieczyszczenia powietrza.

Liczba publikacji na temat elektromobilności w mediach regionalnych w 2018 roku

Medialni liderzy elektromobilności

Tesla była najczęściej powoływaną w mediach marką samochodową w kontekście elektromobilności - w latach 2015-2018 powstało na jej temat 13,6 tys. publikacji. Tuż za nią znalazł się Volkswagen – 13,1 tys. publikacji, a na trzecim miejscu BMW – 12,4 tys. Jednak jeśli wzięlibyśmy pod uwagę tylko miniony 2018 rok, pozycję BMW na podium zająłby Nissan. Na temat tej marki opublikowano najwięcej komunikatów prasowych w kontekście elektromobilności (165), zwłaszcza na temat modelu Leaf (35%). Drugie miejsce pod względem częstotliwości przekazów zajęło Renault (102 informacje). Podium zamknął Volkswagen (73), w pierwszej piątce znalazły się również Audi (65) i BMW (41).

Zobacz: BMW każe płacić 80 dolarów za roczną subskrypcję Apple CarPlay, choć inni dają ją za darmo

Komunikaty prasowe 15 najbardziej medialnych marek zawierały przede wszystkim informacje produktowe o modelach w ofercie lub samochodach koncepcyjnych (44%). Poruszano również zagadnienia technologiczne, kwestie korporacyjne oraz sportowe.

Liczba publikacji 15 najbardziej medialnych marek w kontekście elektromobilności w latach 2015-2018

Źródło zdjęć: Press-Service Monitoring Mediów

Źródło tekstu: Press-Service Monitoring Mediów

Komentarze
Zaloguj się