DAJ CYNK

5 mln Polaków ma na smartfonie aplikację bankową

21.06.2016

Dodane przez: orson_dzi

Kategoria: Prawo, finanse, statystyki

Interakcje: 2643

Ważne 2

1

Ponad 14 mln Polaków aktywnie korzysta z bankowości internetowej, a blisko 5 mln ma na swoim smartfonie zainstalowaną aplikację bankową.

Ponad 14 mln Polaków aktywnie korzysta z bankowości internetowej, a blisko 5 mln ma na swoim smartfonie zainstalowaną aplikację bankową. Jak wynika z badania firmy Deloitte, banki nie potrafią jednak wykorzystać w pełni potencjału kanałów cyfrowych. Proste jest założenie rachunku, trudniej natomiast dokonywać codziennych operacji i kupować nowe produkty. Pod względem intuicyjności kanał mobilny dawno już wyprzedził internetowy. Zdaniem ekspertów przewaga będzie rosła.

W tym roku przeanalizowaliśmy blisko 200 funkcjonalności oraz tzw. user experience, czyli doświadczenie użytkownika w 15 czołowych bankach w Polsce. Skoncentrowaliśmy się na przeanalizowaniu funkcjonalności dostępu w bankowości internetowej i mobilnej i na tej podstawie wyróżniliśmy cztery grupy - mówi agencji Newseria Biznes Daniel Martyniuk, dyrektor w dziale Deloitte Digital. Dwa banki zakwalifikowaliśmy do Gepardów. To instytucje, które dorównują najlepszym światowym praktykom w 60-70%.

W skład drugiej grupy - Antylop - weszły cztery banki, które są bardzo blisko liderów i szybko dostosowują się do najnowszych trendów.

Za nimi jest sześć kolejnych banków, Niedźwiedzi, które wolno dopasowują się do trendów i do korzystania z innowacji. Oceniliśmy je na poziomie 30-40% pod względem wykorzystania najlepszych praktyk. Tuż za nimi jest jeszcze grupa Żółwi, do której zakwalifikowaliśmy trzy banki - mówi Martyniuk. W tej grupie są banki, które np. jeszcze w ogóle nie mają aplikacji mobilnej do bankowości.

Najlepiej wypada proces otwierania rachunku, aż 70% funkcjonalności w bankach jest w tym przypadku zgodnych z najlepszymi światowymi praktykami. Na podobnym poziomie (67%) znajduje się możliwość uzyskania przez klienta informacji o ofercie na stronie internetowej banku. Gorzej wygląda aktywacja usług cyfrowych (52% zgodności z najlepszymi praktykami). Jeszcze słabiej wypadła ocena możliwości rozwoju relacji z bankiem przez klienta za pośrednictwem bankowości internetowej lub mobilnej (27%), co zdaniem ekspertów jest ze strony banków sporym zaniechaniem. Największa liczba funkcjonalności nie gwarantuje jednak, że bank będzie postrzegany przez klientów jako innowator.

Widzimy też dysonans między dostępnymi funkcjonalnościami w bankowości internetowej i w bankowości mobilnej w Polsce, a percepcją klientów innowacyjności danego banku. Co dziwne, respondenci wskazali niektóre Antylopy, a nawet Niedźwiedzie, jako bardziej innowacyjne niż Gepardy, które oferują znacznie bogatszą i bardziej rozszerzoną funkcjonalność - wskazuje dyrektor Deloitte Digital.

Zdaniem eksperta, może to wynikać z faktu, że banki dorównujące najlepszym międzynarodowym praktykom skupiły się za bardzo na aspekcie funkcjonalności. Dla klienta nie liczy się liczba cyfrowych możliwości, ale łatwość i intuicyjność wykonywania operacji. Obecnie to właśnie wysoka intuicyjność obsługi stanowi przewagę kanału mobilnego nad internetowym.

W bankowości online, na laptopie czy na komputerze, rzeczywiście jest nam o wiele łatwiej i szybciej się zalogować, ale sprawdzenie historii lub wykonanie przelewu jest jednak o wiele szybsze i prostsze na komórce. Można z tego wywnioskować, że klient na większym ekranie ma większe możliwości, ale powoduje to również większe rozproszenie uwagi - ocenia Daniel Martyniuk.

Średni czas logowania do serwisu internetowego wynosi w badanych bankach 7,6 sekund, w kanale mobilnym nieco więcej, bo 8,5 sekund. Przez aplikację łatwiej wykonać przelew (średni czas to 25 sekund przy 33 dla bankowości internetowej) oraz sprawdzić historię transakcji na koncie (54% badanych za pierwszym razem znalazło właściwą opcję w aplikacji mobilnej, w systemie internetowym zaledwie 32%).

Na podstawie wyników naszego badania zidentyfikowaliśmy, że polskie banki inwestują w digitalizację pewnych aspektów podróży klienta, ale digitalizują te aspekty, które nie są najbardziej dochodowe dla banku - podkreśla Martyniuk.

Analiza Deloitte wykazała, że dwa najbardziej popularne produkty bankowe, kredyt gotówkowy i kredyt hipoteczny, są obecnie jednymi z najsłabiej zdigitalizowanych produktów. Najlepiej pod tym względem natomiast wypadają rachunki osobiste i karty debetowe.

Widać więc, że banki są w stanie zachęcić klienta do współpracy i otwarcia nowego konta, ale nie są jeszcze w stanie przekonać go do tego, żeby pogłębił swoją relację z danym bankiem, wykorzystując funkcjonalności w kanałach cyfrowych - podsumowuje Daniel Martyniuk.

Źródło tekstu: newseria

Komentarze
Zaloguj się
21. ~zafir
0

2016-06-23 00:12:21

A ja mam w Alior konto wyższej jakości. Jest OK. Bez opłat i super apka mobilna . POLECAM

Odpowiedz

20. ~Bank Millennium
0

2016-06-22 15:27:14

Master Chief dziękujemy za uwagi, jednocześnie pragniemy poinformować, że ostatnia aktualizacja aplikacji mobilnej Banku Millennium na Blackberry obejmuje następujące urządzenia: BlackBerry Leap, Blackberry Z10, Blackberry Z3, Blackberry Z30, Blackberry P9982, Blackberry Passport, ze względu na rozmiar ekranu. Na mniejszych (kwadratowych) ekranach aplikacja nie prezentuje się tak dobrze jak na prostokątnych. Brak możliwości instalacji wersji na emulatorze Androida jest spowodowana kwestiami bezpieczeństwa, które jest dla nas absolutnym priorytetem.

Odpowiedz

19. PLANET
0

2016-06-22 00:26:09

Silny: tak, dla mnie tak. Z okazji zmian taryf w paru bankach miałem okazję przejrzeć ofertę w miarę przekrojowo i niestety, ale płatne autoryzacje SMS są po prostu żałosne. W jakiejś mierze można to obejść koszykiem autoryzacji, ale to nie jest rozwiązanie.. No i teraz clu tego co mówisz: masz rację - warunki w dużej mierze się nie zmienią, PROMOCYJNIE (nie dotyczy to każdej pozycji "cennika"), ale to również oznacza, że niezmienność oferty jest ograniczona czasowo (bodaj dwa lata? Nie pomnę dokładnie). Dla klientów nowych czy tych spoza promocji konto staje się znacząco gorsze (choć oczywiście każdy na inny profil korzystania).Jest wybór na rynku, warto się przyjrzeć.

Odpowiedz

18. Rogi
0

2016-06-21 19:02:21

No ale które to banki?

Odpowiedz

17. bolek2004
0

2016-06-21 16:43:24

@10 Dlatego korzystam tylko ze swojego kompa, jakoś nigdy nie miałem potrzeby logować się do banku z innego komputera.

Odpowiedz

16. ~Silny
0

2016-06-21 15:07:34

Moze dla Ciebie. Ci ktorzy zalozyli KGP w tam tym roku z promocji niec sie od 1.08 dla niech nie zmienia, no tylko tyle ze sms kody od 6 i dalej maja platne a tak wszystko po staremu.

Odpowiedz

15. PLANET
1

2016-06-21 14:45:37

*żenująco

Odpowiedz

14. PLANET
1

2016-06-21 14:45:26

A BZ ma żenujący słabą TOiP - i z czym do ludzi?

Odpowiedz

13. ~Silny
0

2016-06-21 14:02:37

mBank niby taki mobilny a nie maja laczenia przez Android z infolinia czy to audio nie mowiac juz o video w porownaniu np. BZ WBK. Dziadostwo ten mBank.Jak tylko wplynie premia zabieram kase i uciekam.

Odpowiedz

12. PLANET
0

2016-06-21 13:20:59

Wszystko pięknie, ale nie podali który bank należy do której grupy... Można się domyślać, ale pewności nie ma.

Odpowiedz

11. ~Stan
0

2016-06-21 12:58:31

Mam aplikacje zarówno na smartfonie jak i na tablecie i stwierdzam że świetnie działają na obu urządzeniach. Polecam nBank.

Odpowiedz

10. tMati
0

2016-06-21 12:49:02

@8 Ubuntu One? Tylko, że żaden bank nie wypuści na niego natywnej aplikacji. Keyloggery są też na PC. A w sytuacji gdy trzeba skorzystać z obcego komputera, to nawet live linux (pendrive jest mniejszy niż płyta, a blokada zapisu też jest możliwa) nic nie da jak komputer złapał "bad usb" albo rootkita ingerującego w BIOS/UEFI. Sam z reszta wspomniałeś czynnik ludzki jest najważniejszy.

Odpowiedz

9. ~knox
0

2016-06-21 11:30:12

@8Spróbuj KNOX na Samsungu. KNOX to odseparowana sesja androida z nielicznymi funkcjami i aplikacjami, w tym z przeglądarką www.

Odpowiedz

0

2016-06-21 10:50:17

@6 No wiem że jest więcej na PC, ale wystarczy płyta live z linuxem i można czuć się w miarę bezpiecznie. Nawet na windowsie można się czuć w miarę bezpiecznie jeśli korzysta się z pc z głową bo żaden antywirus nie jest odporny na ludzką głupotę.Co do nieznajomości hasła no to wiadomo ale jak masz jakąś apkę szpiega w telefonie czy trojana to i tak przechwyci hasło bo przecież żeby się zalogować będziesz musiał hasło wprowadzić.

Odpowiedz

7. ~Master Chief
2

2016-06-21 10:08:54

Acha, zapomniałem wspomnieć. BB10 umożliwia instalację aplikacji z Androida, jednak Szanowny Bank Millenium zaimplementował w tej wersji kod wykrywający, na jakim urządzeniu ją odpalamy i w przypadku BB wywala komunikat blokujący dostęp do logowania i odsyła do wersji natywnej...Jestem bardzo rozczarowany, bo nawet aplikacja Androidowa pół-banku Smart odpala się, działa i skaluje prawidłowo. A taki duży Millenium poradzić sobie nie umie, to pod dywan zamiata.

Odpowiedz