W 2016 r. prawie 16 mln pasażerów kupiło bilet kolejowy przez Internet lub w aplikacji mobilnej. To ponad 5% ogólnej liczby przejazdów. W 2016 r. prawie 16 mln pasażerów kupiło bilet kolejowy przez Internet lub w aplikacji mobilnej. To ponad 5% ogólnej liczby przejazdów. Nadal jednak 56% podróżnych wybiera tradycyjną metodę zakupu w kasie biletowej, Znaczący odsetek pasażerów, tj. 16%, kupuje bilet w pociągu u konduktora. W przypadku braku możliwości zakupu biletu w kasie (np. na mniejszych stacjach i przystankach kolejowych) konduktor nie pobiera dodatkowej opłaty za wystawienie biletu. Dużą popularnością cieszą się też automaty do sprzedaży biletów, ustawione w budynkach dworcowych czy na peronach - skorzystało z nich 6% podróżnych. Najmniejszą popularnością cieszą się automaty w pociągach. W ten sposób sprzedano jedynie 1,2 mln biletów - to ok. 0,4%. Dynamicznie rozwijającymi się kanałami sprzedaży, na które warto zwrócić szczególną uwagę są aplikacje mobilne oraz Internet. W przypadku PKP Intercity blisko co trzeci sprzedany bilet pochodzi z Internetu lub z aplikacji mobilnej. Bilety tej spółki stanowią 81% ogółu wszystkich biletów kupionych przez Internet. Co szósty przejazd został opłacony w inny sposób: przez kupno biletu w kiosku (PKP SKM), u maszynisty (WKD) czy na podstawie biletów łączonych (wspólna oferta ZTM w Warszawie).