[Aktualizacja] Bardzo mocny kwartał Play. Baza klientów i finanse idą w górę
Rok 2018 był dla Play rokiem wielkiej rozbudowy sieci. Początek 2019 roku można nazwać okresem zarabiania, bo wyniki finansowe P4 za pierwsze trzy miesiące roku robią wrażenie.
![[Aktualizacja] Bardzo mocny kwartał Play. Baza klientów i finanse idą w górę](https://telepolis.pl//images/miniatury/play_1.jpg)
Rośnie baza klientów, głównie abonamentowych
Zanim przejdziemy do finansów, popatrzmy na liczbę klientów. Na koniec I kwartału 2019 roku Play miał 15,032 mln kart SIM, co jest delikatnym spadkiem o 0,9% w stosunku do I kwartału 2018 roku, ale liczba aktywnych kart SIM wzrosła o 2,3%, do 12,666 mln.
Stale rośnie baza najważniejszych dla każdego operatora, klientów abonamentowych. Tych na koniec I kwartału 2019 roku Play miał 9,917 mln, co jest wzrostem z 9,590 mln w I kwartale 2018 roku i warto zaznaczyć, że ta liczba stale rośnie. Baza klientów usług na kartę skurczyła się do 5,115 mln, przy 5,586 mln przed rokiem. Liczba klientów usług na kartę, poza delikatnym wzrostem w III i IV kwartale 2017 roku, sukcesywnie maleje od trzech lat.



Wszystko to udało się osiągnąć przy bardzo dobrym wskaźniku odejść (churn) klientów abonamentowych, na poziomie 0,8%.
Finanse szybują w górę
W I kwartale 2019 roku spółka P4 zanotowała 1,686 mld zł przychodu, co jest wzrostem o 3% w stosunku do I kwartału 2018 roku. Wskaźnik EBITDA wyniósł 576 mln zł i tutaj jest to wzrost o 11,2%. Wyraźnie wzrósł zysk netto, który na koniec I kwartału 2019 roku wyniósł 214 mln i jest to wzrost aż o 39,7% rok do roku. A to wszystko przy inwestycjach gotówkowych na poziomie 238 mln zł.
Jako przyczyny wzrostu wskaźnika EBITDA spółka podaje poprawę marzy na usługach i sprzedaży towarów, co wynika z niższych kosztów roamingu oraz wyższych cen telefonów komórkowych.
Rośnie zużycie danych, a sieć jest stale rozbudowywana
W I kwartale 2019 roku przeciętny klient abonamentowy Play zużywał 7,35 GB Internetu, przy 3,41 GB klientów ofert na kartę. Średni przychód z klienta abonamentowego wyniósł 37,1 zł oraz 18,6 zł w przypadku klientów prepaida.
Play nadaj buduje kolejne stacje bazowe, choć już w mniejszym stopniu niż przed rokiem. W I kwartale 2018 roku uruchomionych zostało 201 stacji, a w I kwartale 2019 roku 121.
Obecnie Play ma 7124 nadajniki, a 11% klientów operatora korzysta z sieci 5G Ready. W zasięgu fioletowej sieci LTE znajduje się 97,4% populacji kraju.
Plany Play na 2019 rok
Według szacunków spółki, przychody w całym 2019 roku mają wzrosnąć o 3% w stosunku do 2018 roku i jak na razie obecne wyniki skutecznie realizują założone plany. Skorygowany wskaźnik EBIDTA ma wynieść 2,2 - 2,3 mld zł i mieści się w górnym przedziale oczekiwań, podobnie jak wolne przepływy pieniężne dla właścicieli kapitału własnego, które mają wynieśc 670 - 750 mln zł. Gotówkowe nakłady inwestycyjne mają nie przekroczyć kwoty 800 mln zł i tu również wydatki są realizowane zgodnie z planem.
Zobacz: Cyfrowa świadomość Polaków jest w lesie. Fundacja Digital Poland chce edukować polityków i obywateli
[Aktualizacja]: Play Now TV, roaming krajowy, kampania 5G Ready
Wprowadzona niedawno usługa Play Now TV została sprawdzona przez 9 tys. testerów i spotkała się z pozytywnym odbiorem. Aż 87 proc. osób chwaliło proces podłączenia i konfiguracji urządzenia. Doceniono również obecność platformy Android TV. Prowadzący dzisiejsze spotkanie prezes Play, Jean-Marc Harion zapewnił ponadto, że roaming krajowy będzie wkrótce wyłączony w Trójmieście. Procedura przebiegnie podobnie jak w Poznaniu.
Harion odniósł się również do kontrowersyjnej kampanii marketingowej 5G Ready. W jego opinii miała ona pokazać klientom czym jest sieć 5G i potwierdzić, że Play ma nowoczesną sieć, która jest w stanie tę technologię obsłużyć.
W odpowiedzi na niedawny komentarz prezesa T-Mobile (5G Ready od Play to krok za daleko) Jean-Marc Harion pokazał ulotkę austriackiego T-Mobile z ofertą 5G Ready kwitując to komentarzem:
Nie można oskarżać nas o coś, czego sami używają w innym kraju. Nie wiem jaka sieć jest w Austrii, ale w Polsce nasza sieć jest bardziej rozwinięta niż T-Mobile.
Do końca roku 5G Ready od Play ma być dostępne dla 40 proc. populacji Polski. Sprzedaż smartfonów spada w Polsce, taki jest trend na wolnym rynku i u operatorów. Play to odczuwa. Zdaniem prezesa klienci czekają na nowe rozwiązania technologiczne, takie jak 5G. Operator obserwuje rynek, patrząc na ruchy Orange i Plusa, którzy podnieśli ceny abonamentów. Play może pójść w te samą stronę, jeśli się okaże, że klienci faktycznie chcą płacić więcej za więcej usług i serwisów w abonamencie.