Huawei przegrywa nawet z niszowym Tecno. Globalny rynek smartfonów w 2Q2022
Podsumowanie kolejnego kwartału na globalnym rynku smartfonów potwierdza wcześniejszy trend: dostawy tych urządzeń maleją, a producenci w większości tracą lub notują niewysokie wzrosty. Są jednak wyjątki.

Według nowego raportu firmy Omdia w drugim kwartale 2022 r. globalne dostawy smartfonów wyniosły 293,7 mln sztuk, co oznacza spadek o 3,2% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku – i o 4,6% w porównaniu z poprzednim kwartałem. Również w poprzednim kwartale Omdia odnotowała kwartalne spadki, a w sumie w pierwszym półroczu producenci dostarczyli na rynek 601,4 mln sztuk smartfonów.
W drugim kwartale najlepszym wynikiem może się pochwalić Samsung (62,2 mln smartfonów), trochę dalej za nim znalazła się firma Apple (48,9 mln). W skali rocznej obydwie te firmy dostarczyły o 8,7% i 12,9% telefonów więcej, ale w skali kwartalnej są to już spadki -15,70% i -13,30%. Obydwie firmy mają też mniejszy udział w rynku niż w pierwszym kwartale, jednak wyższy w skali roku (patrz tabela).



Jak podaje Omdia, na wielkość sprzedaży Samsunga wpłynęły głównie smartfony Galaxy A13 i flagowa seria Galaxy S22. Apple z kolei może cieszyć się dobrą sprzedaż serii iPhone 13.
Trzy kolejne miejsca należą do chińskich marek Xiaomi (39,4 mln sztuk), Oppo (25,7 mln ) i Vivo (24,8 mln), które co prawda kwartalnie nieznacznie zyskały, ale w skali roku wyraźnie straciły, odpowiednio -21%, -20,9%, -21,5%. Omdia tłumaczy roczne załamanie sprzedaży tych producentów pandemią, kwarantannami chińskich miast, a także wojną na Ukrainie.
Kolejny w rankingu Honor dostarcza smartfony głównie na rynku chińskim (15,1 mln) i przy niewielkim spadku kwartalnym (-0,7%) zyskał w skali roku aż 125,4%. Siódme miejsce należy do Realme (13,4 mln sztuk) z kwartalnym spadkiem -8,2%, a ósme do Motoroli (12,7 mln sztuk), która jednak notuje wzrosty (w skali roku 19,8%).
Największym wzrostem sprzedaży może się pochwalić mało u nas znana marka Tecno (8,7 mln sztuk), która dostarczyła o 26,1% więcej urządzeń niż w pierwszym kwartale. Pierwszą dziesiątkę zamyka Huawei (6,4 mln) z rocznym spadkiem -34,7%, ale kwartalnym przyrostem 14,3%.
Pozycja | producent | 2Q22 | 1Q22 | 2Q21 | kwartalnie | rocznie | |||
dostawy mln | udział | dostawy mln | udział | dostawy mln | udział | ||||
1 | Samsung | 62,2 | 21% | 73,8 | 24% | 57,2 | 19% | -15,70% | 8,70% |
2 | Apple | 48,9 | 17% | 56,4 | 18% | 43,3 | 14% | -13,30% | 12,90% |
3 | Xiaomi | 39,4 | 13% | 39,1 | 13% | 49,9 | 16% | 0,80% | -21,00% |
4 | Oppo | 25,7 | 9% | 25,3 | 8% | 32,5 | 11% | 1,60% | -20,90% |
5 | Vivo | 24,8 | 8% | 24,1 | 8% | 31,6 | 10% | 2,90% | -21,50% |
6 | Honor | 15,1 | 5% | 15,2 | 5% | 6,7 | 2% | -0,70% | 125,40% |
7 | Realme | 13,4 | 5% | 14,6 | 5% | 13,8 | 5% | -8,20% | -2,90% |
8 | Motorola | 12,7 | 4% | 12 | 4% | 10,6 | 3% | 5,80% | 19,80% |
9 | Tecno | 8,7 | 3% | 6,9 | 2% | 7,1 | 2% | 26,10% | 22,50% |
10 | Huawei | 6,4 | 2% | 5,6 | 2% | 9,8 | 3% | 14,30% | -34,70% |
Inni | 36,4 | 12% | 34,7 | 11% | 40,7 | 13% | 4,90% | -10,70% | |
Łącznie | 293,7 | 100% | 307,7 | 100% | 303,3 | 100% | -4,60% | -3,20% |
Źródło: Omdia Global Smartphone Shipment Preliminary Result 2Q22