Co czwarty sprzedany smartfon to iPhone. Tak było w 4Q2022
Czwarty kwartał roku na rynku smartfonów należy ostatnio zawsze do Apple i iPhone'ów. Nie inaczej było w 2022 roku. Królem całego roku pozostał jednak Samsung. Na podium w obu przypadkach zmieściło się jeszcze Xiaomi.

Firma IDC opublikowała wstępne wyniki dotyczące globalnego rynku smartfonów w czwartym kwartale oraz w całym minionym roku. Wynika z nich, ze w ostatnich trzech miesiącach 2022 roku dostawy tych urządzeń na światowe rynki skurczyły się aż o 18,3% rok do roku. Ten największy w historii spadek dotyczący jednego kwartału przyczynił się również do gorszego o 11,3% wyniku za cały rok. Na rynek w minionym roku trafiło 1,21 mld smartfonów. To najgorszy wynik od 2013 roku. Wpływ na to miała wysoka inflacja oraz niepewność gospodarcza, a także wynikający z tego mniejszy popyt wśród konsumentów.



Apple liderem kwartału
Jak to ostatnio zwykle bywa w końcówce roku na rynku smartfonów, czwarty kwartał należał do firmy Apple oraz jej iPhone'ów. Urządzenia te stanowiły w 4Q2022 ponad 24% wszystkich smartfonów dostarczonych na globalny rynek. Udział ten wzrósł o 1 p.% w stosunku do sytuacji sprzed roku. Na podium znalazły się jeszcze firmy Samsung (19,4% rynku) oraz Xiaomi (11% rynku).
Dostawca | 4Q2022 | 4Q2021 | Zmiana rok do roku | ||
Wielkość dostaw | Udział w rynku | Wielkość dostaw | Udział w rynku | ||
Apple | 72,3 mln | 24,1% | 85,0 mln | 23,1% | -14,9% |
Samsung | 58,2 mln | 19,4% | 69,0 mln | 18,8% | -15,6% |
Xiaomi | 33,2 mln | 11,0% | 45,0 mln | 12,2% | -26,3% |
Oppo | 25,3 mln | 8,4% | 30,1 mln | 8,2% | -15,9% |
Vivo | 22,9 mln | 7,6% | 28,3 mln | 7,7% | -18,9% |
Inni | 88,3 mln | 29,4% | 110,2 mln | 30,0% | -19,8% |
RAZEM | 300,3 mln | 100% | 367,6 mln | 100% | -18,3% |
Zobacz: iPhone przestanie być płaski, czyli „powrót do przeszłości”
Zobacz: Jaki rysik do iPada? Ja już wybrałam i to nie jest Apple Pencil 2
Samsung królem roku
Apple wygrał w 4Q2022, ale w całym roku to jednak Samsung dostarczył na rynek najwięcej smartfonów (21,6% wszystkich). W tym zestawieniu Apple musi się zadowolić drugim miejscem (18,8%), a podium ponownie zamyka Xiaomi (12,7%).
Dostawca | 2022 | 2021 | Zmiana rok do roku | ||
Wielkość dostaw | Udział w rynku | Wielkość dostaw | Udział w rynku | ||
Samsung | 260,9 mln | 21,6% | 272,1 mln | 20,0% | -4,1% |
Apple | 226,4 mln | 18,8% | 235,8 mln | 17,3% | -4,0% |
Xiaomi | 153,1 mln | 12,7% | 191,0 mln | 14,0% | -19,8% |
Oppo | 103,3 mln | 8,6% | 133,6 mln | 9,8% | -22,7% |
Vivo | 99,0 mln | 8,2% | 128,3 mln | 9,4% | -22,8% |
Inni | 362,7 mln | 30,1% | 399,1 mln | 29,3% | -9,1% |
RAZEM | 1205,5 mln | 100% | 1359,8 mln | 100% | -11,3% |