CERT Poczta Polska kolejny raz ostrzega przed oszustami podszywającymi się pod narodowego operatora. Wymierzona w klientów spółki akcja phishingowa nabiera szczególnego znaczenia w Black Friday, gdy zdecydowanie wzrasta liczba produktów kupowanych online.
Dziś Black Friday 2022, największe w roku święto zakupów i wyprzedaży. Z tej okazji na każdym kroku możemy się spotkać z rozmaitymi przecenami i innymi okazjami. Wiele rzeczy kupujemy przez Internet z dostawą do domu. Korzystają z tego również przestępcy, kusząc swoje ofiary tym, że nie każdy odbiera nadane do niego przesyłki. A co z takimi paczkami dzieje się później? Według oszustów, są one wystawiane na sprzedaż przez Pocztę Polską. A stąd już tylko krok do akcji phishingowej, mającej na celu kradzież naszych pieniędzy.
CERT Poczta Polska ostrzega, że wykryte działania socjotechniczne oszustów ukierunkowane są na wyłudzenie danych osobowych i kart płatniczych. W treści wprowadzających w błąd komunikatów, publikowanych w mediach społecznościowych, pojawia się fałszywa informacja dotycząca rzekomej odsprzedaży nieodebranych przez klientów paczek Poczty Polskiej. Przestępcy zachęcają do skorzystania z oferty i wpłaty niewielkiej kwoty (najczęściej od kilku do 20 zł) poprzez stronę, która wyłudza dane. Nieostrożny internauta może utracić środki zgromadzone na swoim rachunku, przekazując informacje o karcie płatniczej, a także login i hasło do bankowości internetowej.
Poczta Polska oczywiście nie prowadzi odsprzedaży niedoręczonych przesyłek. Operator nie prosi także poprzez wiadomości sms lub e-mail o dopłacenie do przesyłki. Oszuści w tym przypadku opierają swoją przestępczą działalność na niewiedzy ludzi.
Kreatywność oszustów potrafi zaskakiwać, jednak prawie zawsze najlepszym remedium na tego typu akcje phishingowe jest zdrowy rozsądek i ostrożność. Jeżeli widzimy w Internecie krzykliwy szyld, zachęcający do odebrania paczki z atrakcyjną zawartością za symboliczną kwotę, to zadajmy sobie wpierw pytanie, czy w świecie rzeczywistym takie okazje się zdarzają.
– powiedział Daniel Witowski, rzecznik prasowy Poczty Polskiej
Poczta Polska apeluje, by w przypadku otrzymania wiadomości e-mail czy SMS, zawierających linki wskazujące na oszustwo, szczególnie te łudząco przypominające adres jedynej oficjalnej domeny spółki, przesłać informację o tym fakcie do zespołu cyberbezpieczeństwa Poczty Polskiej pod adresem [email protected]. Jednocześnie narodowy operator przypomina, że warto się stosować do poniższych zasad:
Zobacz: Bank BNP Paribas da złodziejom po łapach. Ujawniono detale
Zobacz: Nieznany numer zadzwonił. Polka oddała wszystkie oszczędności
Źródło zdjęć: Shutterstock, Anna Rymsza / Telepolis.pl
Źródło tekstu: Poczta Polska