PlayStation 5 Pro gorsze niż PC. Potrzebna będzie aktualizacja
AMD FSR4 w wersji na konsole stacjonarne Japończyków będzie inne od tego co znamy na komputerach. Chodzi o różnice w budowie układów graficznych.

Znany informator związany z AMD skomentował niedawne ogłoszenie dotyczące nowej wersji upscalingu, która ma trafić na PlayStation 5 Pro w przyszłym roku. Według niego konsola Sony nie będzie w stanie obsłużyć najnowszego wydania - technologii FSR4 - dostępnego w kartach graficznych opartych na architekturze RDNA4, czyli serii Radeon RX 9000.
To będzie problem i dla graczy, i dla deweloperów
Projekt PlayStation 5 Pro został ukończony jeszcze przed decyzją AMD o przejściu na model oparty na uczeniu maszynowym, a tym samym konsola nie przewiduje obsługi obliczeń FP8. Zastosowany układ graficzny to w głównej mierze stara architektura RDNA2 z doklejonymi małymi elementami z RDNA3 i RDNA4. Tym samym sprzęt fizycznie nie jest zdolny do tego samego co nawet najtańsze GPU dla komputerów.



Ma to dwie konsekwencje - po pierwsze nowy upscaling będzie zapewne gorszy (wydajnościowo i/lub jakościowo) niż na PC. Po drugie deweloperzy nie będą mogli w prosty sposób użyć gotowej już wersji FSR4, a zamiast tego gry będą wymagały aktualizacji i dodania nowych bibliotek dla niewiadomego jeszcze wariantu FSR.
Wielu użytkowników wypowiadających się w sieci jest wyraźnie niezadowolonych i trudno się im dziwić - Sony PlayStation 5 pro debiutowało niedawno, bo pod koniec ubiegłego roku. A sama konsola wcale nie jest tania, gdyż w Polsce kosztuje aktualnie około 3199 złotych.