NVIDIA podpatruje rozwiązania AMD. Zapewni nam to skok wydajności

NVIDIA najwyraźniej pozazdrościła AMD rozwiązania Infinity Cache w kartach graficznych. Zieloni planują zwiększyć wielkość pamięci podręcznej w rodzinie Ada Lovelace, czyli tegorocznej generacji NVIDIA GeForce RTX 4000.

Przemysław Banasiak (Yokai)
1
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
NVIDIA podpatruje rozwiązania AMD. Zapewni nam to skok wydajności

W ostatnich dniach jest bardzo głośno o NVIDII, a wszystko za sprawą ataku hakerskiego na ich serwery. Grupa Lapsus położyła swoje ręce na prawie 1 TB danych. Obejmują one wiele wewnętrznych informacji na temat aktualnie oferowanych, ale i dopiero nadciągających technologii i sprzętów. Mowa była już o łamaniu zabezpieczenia LHR czy upublicznieniu plików dotyczących NVIDIA DLSS.

Dalsza część tekstu pod wideo

Karty GeForce RTX 4000 zadebiutują już we wrześniu

Tak zwani data minerzy cały czas przeczesują pozyskane informacje. W efekcie co i rusz dowiadujemy się kolejnych szczegółów na temat kolejnej generacji konsumenckich kart graficznych NVIDIA GeForce RTX 4000. Wpierw analizowana była budowa rdzenia, a teraz przyszła pora na pamięć wewnętrzna.

Pojawiły się informacje, które wskazują na to, że Zieloni planują drastycznie zwiększyć wielkość pamięci podręcznej L2 w najnowszych kartach graficznych. W przypadku rodziny GeForce RTX 3000 (Ampere) było to zaledwie 6 MB w rdzeniu GA102, 4 MB w GA103 i GA104, 3 MB w GA106 oraz 2 MB w GA107.

NVIDIA GeForce RTX 4000 ma się pochwalić 96 MB pamięci Cache L2 w przypadku GPU AD102, 64 MB dla AD103, 48 AD dla AD104 i wreszcie 32 MB dla AD106 i AD107. Daje nam to skok o 90 MB dla topowych układów i o 30 MB w najtańszych jednostkach. Powinno się to przełożyć na spory skok wydajności.

NVIDIA podpatruje rozwiązania AMD. Zapewni nam to skok wydajności

Skąd ten ruch? Rozwiązanie podpatrzone zostało prawdopodobnie w kartach graficznych AMD Radeon i jest odpowiedzią na "Infinity Cache". Dołożenie pamięci Cache L2 jest bowiem tańsze w produkcji niż oferowanie szerszej szyny danych czy eksperymentowanie z egzotycznymi i drogimi pamięciami HBM.

Taki krok wraz w połączeniu ze wzrostem ilości jednostek SM zapewni wyższą moc obliczeniową w grach i programach. Jak na razie nie wiadomo jednak o jakich zegarach i poborze mocy będzie mowa. Pierwszych układów NVIDIA GeForce RTX 4000 w sklepach należy spodziewać się już we wrześniu tego roku.