PKP Intercity z nowościami. Wypatruj na peronach
Już wkrótce flota PKP Intercity zostanie poszerzona o nowe pojazdy elektryczne. Przedsiębiorstwo rozstrzygnęło przetarg na zakup 63 lokomotyw wielosystemowych z możliwością dokupienia kolejnych.

Narodowy przewoźnik inwestuje w park lokomotyw. Dziś rozstrzygnął przetarg na zakup 63 lokomotyw wielosystemowych z możliwością powiększenia kontraktu o dodatkowe 32 pojazdy w prawie opcji, co łącznie będzie dawać 95 elektrowozów. Postępowanie wygrał nowosądecki producent taboru Newag. Pierwsze dwie lokomotywy powinny być dostarczone w terminie do 24 miesięcy od daty podpisania umowy, a całe zamówienie musi być zrealizowane w terminie 60 miesięcy od dnia jej zawarcia.
Rozstrzygnięty dziś przetarg to naprawdę duże zamówienie, które istotne powiększy nasze zasoby szybkich lokomotyw. Nowe pojazdy dołączą do niedługo dostarczanych 15 lokomotyw Griffin o tym samych parametrach. To przede wszystkim szybsza i bardziej ekologiczna kolej, ponieważ lokomotywy napędzane będą energią elektryczną i pojadą z prędkością 200 km/h. Podejmujemy wiele decyzji w trosce o środowisko i zwiększanie komfortu podróży. To postępowanie jest tego przykładem
– powiedział Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.



Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych różnym napięciem: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC, a prędkość maksymalna pojazdów ma wynieść 200 km/h. Lokomotywy będą posiadały homologację na sześć krajów i docelowo będą mogły poruszać się po Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.
Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w system ETCS poziomu drugiego. Dodatkowo pojazdy posiadać będą m.in. diagnostykę pokładową, system przeciwpożarowy, system monitoringu, systemy sterowania drzwiami składu wagonowego, system lokalizacji GPS oraz system łączności pokład/ziemia. Na realizację projektu z prawem opcji przewoźnik przeznaczy prawie 3,50 mld zł brutto, a bez prawa opcji blisko 2,30 mld zł brutto.