Wiadomości Google dostaną ważne ulepszenie. Ma związek z RCS
Aplikacja Wiadomości Google (Google Messages) wkrótce otrzyma aktualizację, która wprowadzi wizualne oznaczenia dla kontaktów korzystających z technologii RCS (Rich Communication Services). Celem tej zmiany jest ułatwienie użytkownikom szybkiego rozpoznawania, czy dana konwersacja będzie obsługiwać zaawansowane funkcje czatu, czy też zostanie przeprowadzona za pomocą standardowych SMS-ów lub MMS-ów.

RCS, będący jednym z trzech standardów obsługiwanych przez Wiadomości Google, oferuje znacznie szersze możliwości niż tradycyjne wiadomości tekstowe. Umożliwia między innymi przesyłanie multimediów w wysokiej rozdzielczości, wyświetlanie wskaźników pisania, potwierdzenia odczytu wiadomości, stosowanie reakcji emoji, prowadzenie rozbudowanych czatów grupowych oraz szyfrowanie end-to-end, zwiększające bezpieczeństwo komunikacji.
Do tej pory użytkownicy systemu Android nie mieli prostego sposobu na weryfikację, które z ich kontaktów mają aktywną usługę RCS. Google zidentyfikował tę niedogodność i przygotowuje rozwiązanie.



Na liście konwersacji przy kontaktach z aktywnym RCS pojawi się specjalna etykieta, a ponadto będą one się wyświetlały w kolorze tematycznym aplikacji. Natomiast kontakty bez tej funkcji pozostaną w standardowym czarno-białym kolorze. Po prawej stronie nazwy zostanie też umieszczona etykieta RCS. Oznaczenie to ma działać również w przypadku kontaktów z wieloma numerami. Opis pojawi się wówczas tylko obok numeru obsługującego RCS.
Wprowadzenie tych wizualnych wskazówek ma na celu podniesienie komfortu użytkowania aplikacji, zwiększenie świadomości na temat dostępnych funkcji oraz ułatwienie zarządzania komunikacją. Rozwiązanie to jest przez niektórych porównywana do sposobu działania usługi iMessage na urządzeniach Apple'a. Nowe oznaczenie "RCS" jest już dostępne w wersji beta Google Messages i można je aktywować manualnie, co sugeruje, że publiczne wdrożenie dla wszystkich użytkowników może nastąpić w niedalekiej przyszłości, potencjalnie wraz z najbliższą aktualizacją systemu Android.
Zdaniem przedstawicieli Tide Software, klarowne oznaczanie kontaktów RCS przyniesie korzyści nie tylko użytkownikom indywidualnym, ale również firmom, które będą mogły precyzyjniej dobierać kanały komunikacji z klientami.
Dynamiczny wzrost popularności RCS
Rok 2024 był znaczący dla technologii RCS, która stała się dostępna na szerszą skalę. Przyczyniła się do tego zarówno aktywność operatorów telekomunikacyjnych, jak i decyzja firmy Apple o wprowadzeniu obsługi RCS na iPhone'ach wraz z systemem iOS 18 i nowszymi. Prognozowany średnioroczny wzrost rynku RCS w Polsce (CAGR) w latach 2025-2030 ma wynieść 126%.
RCS może stać się standardem wielokanałowej komunikacji. W najbliższych latach wzrost wykorzystania technologii RCS od Google może osiągnąć trzycyfrową, a następnie silną dwucyfrową dynamikę. Przyjęcie RCS przez Apple w 2024 roku dodatkowo otworzyło drogę do globalnej popularyzacji tej technologii.
Nowa funkcja w Wiadomościach Google jest kolejnym krokiem w kierunku upowszechnienia standardu RCS i uczynienia go bardziej intuicyjnym dla użytkowników Androida.