DAJ CYNK

UOKiK: ponad 2 mln zł kary dla Samsunga za podszywanie się pod kampanię cyfryzacji TV

13.05.2013

Dodane przez: WitekT

Kategoria: Prawo, finanse, statystyki

Interakcje: 3470

Ważne 9

0

Reklama telewizorów Samsung wprowadzała w błąd sugerując, że jest częścią rządowej kampanii informacyjnej dotyczącej cyfryzacji telewizji - uznała Prezes UOKiK. Spółka musi zapłacić ponad 2 mln zł za niedozwolone praktyki.

Reklama telewizorów Samsung wprowadzała w błąd sugerując, że jest częścią rządowej kampanii informacyjnej dotyczącej cyfryzacji telewizji - uznała Prezes UOKiK. Spółka musi zapłacić ponad 2 mln zł za niedozwolone praktyki.

Postępowanie przeciwko spółce Samsung Electronics Polska zostało wszczęte w grudniu 2012 roku po zawiadomieniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Dotyczyło kampanii reklamującej telewizory tego producenta odnoszącej się do trwającego w Polsce procesu wprowadzania sygnału cyfrowego. Spółka w komercyjnym przekazie reklamującym telewizory zawarła wiele elementów naśladujących kampanię rządową wyjaśniającą proces cyfryzacji przygotowaną przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

Przeprowadzone postępowanie wykazało, że kampania reklamowa telewizorów Samsung naśladując rządowe przekazy informacyjne dotyczące cyfryzacji wprowadzała konsumentów w błąd. Wykorzystanie elementów charakterystycznych dla akcji Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji mogło sugerować konsumentom, że komercyjna oferta Samsung jest częścią rządowej kampanii informacyjnej. W efekcie konsumenci - mogli zdecydować się na zakup, którego nie zrobiliby, gdyby nie uzyskali mylącej informacji.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na Samsung Electronics Polska Urząd nałożył sankcję finansową - 2,288 mln zł. Określając wysokość kary, Urząd, wziął pod uwagę wycofanie kampanii z mediów natychmiast po wszczęciu postępowania przez Urząd oraz aktywną współpracę spółki podczas jego prowadzenia. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Ponadto UOKiK wspiera proces cyfryzacji sprawdzając czy przedsiębiorcy sprzedający telewizory i dekodery działają zgodnie z przepisami dotyczącymi cyfryzacji. Inspekcja Handlowa na bieżąco prowadzi kontrole - do końca marca 2013 roku zbadanych zostało 694 przedsiębiorców. Nieprawidłowości wykryto u 57 z nich (8,2%). Dotyczyły one głównie braku oświadczeń konsumentów kupujących telewizory starego typu i dekodery, jak i wymaganych informacji w sklepie.

Źródło tekstu: UOKiK

Tagi: samsung uokik
Komentarze
Zaloguj się
17. ~klimass
0

2013-05-14 20:01:34

Tu ktos opisal jak wygladaly badania... http://muzungu.pl/2013/05/13/samsungu-sorry-to-przeze-mnie-dosta les-kare-2-milionow-zlotych/give-me-my-money/

Odpowiedz

16. ~
0

2013-05-13 19:42:39

@4 idź dziecko odrabiać lekcje bo nie zdasz do następnej klasy...

Odpowiedz

15. ~
0

2013-05-13 19:40:21

Samsung to żart, nie firma. ile razy ogłaszali wprowadzenie oleda do sprzedaży? błaźnią się coraz bardziej... reklamy im dobrze wychodzą, po zakupie jest tylko gorzej...

Odpowiedz

14. DanielR
1

2013-05-13 18:42:02

A ja widzę. Reklama jest skonstruowana w taki sposób, by potencjalny słuchacz odniósł wrażenie, że Samsung podpisał jakąś umowę na wyłączność o współpracę z MAC w ramach cyfryzacji w Polsce i jako jedyny ma prawo oferować w pełni kompatybilny z nową technologią (i to właśnie konkretnie ten) model odbiornika. Krystyna Loska dodatkowo nadaje autentyczności temu - celowo błędnemu, przekazowi.

Odpowiedz

13. ~User
0

2013-05-13 18:18:18

Bez sensu, przecież ja tu nie widzę żadnego podszywania się pod "Polską Cyfryzację". Czuję, że Samsung na pewno się od tego odwoła i zapłaci tylko marne grosze. To tak jakby powiedzieć zbliża się lato, dlatego firma LetniaBryza poleca wentylatory z klimatyzacją na

Odpowiedz

12. ~
0

2013-05-13 16:33:51

Biedny Samsung. Kiedy on się za to wypłaci? Może jakąś zrzutę zrobimy pod patronatem Telepolis?

Odpowiedz

11. ~NIECH SIE LEPIEJ WEZmą za oszuk
0

2013-05-13 15:22:05

a nie za to że ktoś mógł pomyśleć że coś tam jest podobne do rządowej reklamy - nie wiem jakie to ma zanczenie. dla mnie wszystkie rekalmy TV są takie same :P

Odpowiedz

10. ~
1

2013-05-13 14:10:36

@8 w TV też była. http://pieniadze.gazeta.pl/Kupujemy/1,124630,13899193,UOKiK__Sam sung_ukarany_za_nasladowanie_kampanii_MAC.html#BoxSlotII3img

Odpowiedz

9. ~
1

2013-05-13 14:05:07

Na portalu WM można odsłuchać: http://x.co/16HXK

Odpowiedz

8. kowcio
4

2013-05-13 13:41:34

To była reklama radiowa. I wreszcie ktoś się tym zainteresował. To był dla mnie skandal podszywać się pod państwową kampanię cyfryzacji, reklamując dany model telewizora Samsung jako specjalnie przystosowanego na polską cyfryzację. Trochę przegięli. Trochę szkoda mi Samsunga, że idą w tę stronę - to już kolejna kara dla tej firmy w ciągu ostatniego miesiąca. Cóż, nie będę wspierał żadnej firmy, która wyda te pieniądze na kary i oszukuje swoich klientów.

Odpowiedz

7. ~
3

2013-05-13 13:38:32

A te dwa miliony to taki żarcik. Przecież to jakieś równowartość około 1000 telewizorów. Ile milionów ludzi musiało wymienić tv lub kupić dekoder? Samsung pewnie otwiera szampana.

Odpowiedz

6. ~Liwiusz
1

2013-05-13 13:24:23

No właśnie, jak już dajemy taki off-topic na wortalu, to może warto dać też linka do reklamy?

Odpowiedz

3. ~Blind
0

2013-05-13 13:03:47

O jaką reklamę chodzi?

Odpowiedz

2. ~me
-4

2013-05-13 12:58:21

A jak to tematycznie się ma do tego portalu?

Odpowiedz

1. DanielR
4

2013-05-13 12:53:37

Popieram. też mnie irytuje ta reklama. Kolejny ktoś chce zarobić na naiwnych Kowalskich. I to jeszcze specjale dobrali popularna niegdyś prezenterkę TV. co mi a niby wzbudzić jeszcze większe zaufanie do treści przekazywanej w reklamie.

Odpowiedz