DAJ CYNK

UOKiK: pół miliona zł kary dla Telekomunikacji Novum

17.02.2016

Dodane przez: WitekT

Kategoria: Prawo, finanse, statystyki

Interakcje: 4644

Ważne 10

0

Uprzejmie informuję, że obniżamy państwu abonament za telefon stacjonarny - w ten sposób spółka Novum prezentowała swoją ofertę. Konsultanci tak prowadzili rozmowy, aby konsument był przekonany o tym, że rozmawia z przedstawicielem dotychczasowego operatora, dlatego zgadzał się na nowe warunki. Kara finansowa za wprowadzanie w błąd wyniosła ponad 481 tys. zł.

Uprzejmie informuję, że obniżamy państwu abonament za telefon stacjonarny - w ten sposób spółka Novum prezentowała swoją ofertę. Konsultanci tak prowadzili rozmowy, aby konsument był przekonany o tym, że rozmawia z przedstawicielem dotychczasowego operatora, dlatego zgadzał się na nowe warunki. Kara finansowa za wprowadzanie w błąd wyniosła ponad 481 tys. zł.

Novum jest dostawcą usług telekomunikacyjnych i oferuje swoje usługi, m.in. kontaktując się z konsumentami telefonicznie. W trakcie postępowania UOKiK przeanalizował skargi konsumentów, skrypty rozmów wykorzystywane przez konsultantów oraz nagrania faktycznie przeprowadzonych rozmów. Urząd ustalił, że konsultanci Novum dzwonili do konsumentów bez ich wcześniejszej zgody. Zgodnie z prawem, przedsiębiorca, który kontaktuje się z konsumentem telefonicznie dla celów marketingowych musi wcześniej uzyskać jego zgodę. Ponadto, analiza rozmów z abonentami wykazała, że pracownicy Novum tak prowadzili rozmowę, aby klient był przekonany, że ofertę prezentuje jego dotychczasowy operator.

W tym celu konsultanci:

  • używali sformułowania: Z nowym okresem rozliczeniowym obniżamy na stałe cenę abonamentu;będzie obniżony abonament na telefon,
  • informowali, że obniżenie abonamentu to efekt nowej procedury,
  • zadawali pytania np. o PESEL, dane osobowe, potwierdzając później konsumentowi ich zgodność. W rzeczywistości - wykorzystywali podawane dane do uzupełniania formularza zamówienia usługi
  • szybko i niewyraźnie czytali oświadczenie o rozwiązaniu umowy z dotychczasowym operatorem oraz w ten sam sposób wypowiadali nazwę Novum, co uniemożliwiało zrozumienie przekazu,
  • informowali klientów, że Novum jest polskim przedsiębiorcą, a Telekomunikacja Polska została wykupiona przez francuskiego operatora.

Świadczy o tym m.in. jedna przeprowadzonych rozmów:

(...)
Konsultant: Proszę Pani, a przeczyta mi Pani, po lewej stronie na fakturze co pisze, sprzedawca jaki jest?
Klient: Telekomunikacja Polska.
Konsultant: No właśnie, proszę Pani, się zgadza.
Klient: Czyli teraz nie będzie już Telekomunikacji Polskiej?
Konsultant: Tak, tylko będzie Pani dostawała rachunki od Telekomunikacji Novum na ten obniżony abonament.
Klient: Ale Telekomunikacja Polska, mnie to jakoś ze względów patriotycznych trzymało.
Konsultant: Proszę Pani, ja rozumiem, ale proszę Pani, nie wiem, czy pani o tym wie, ale Telekomunikacja Polska już jest wykupiona przez francuskiego operatora Orange, dostała Pani ostatnio pismo (...) a my jesteśmy, proszę pani, polskim operatorem Telekomunikacją Novum i dlatego u nas pani ma gwarancję, że Pani ten abonament nie podrożeje.
(...)


Efektem działań konsultantów mogło być podjęcie przez konsumenta decyzji o skorzystaniu z oferty "obniżonego abonamentu". W praktyce oznaczało to rozwiązanie umowy z dotychczasowym operatorem, z czym mogły się wiązać opłaty za rezygnację usług. Ponadto, na dodatkowe koszty byli narażeni abonenci, którzy chcieli z powrotem korzystać z usług poprzedniego dostawcy usług telekomunikacyjnych - musieli zrezygnować z Novum i ponosić kolejne opłaty za wcześniejsze wypowiedzenie kontraktu. Gdyby mieli jasne i rzetelne informacje w momencie prezentowania oferty, mogliby nie zdecydować się na zmianę operatora.

Prezes UOKiK stwierdził, że spółka Novum wprowadziła konsumentów w błąd. Nałożona kara wyniosła ponad 481 tys. zł. Przedsiębiorcy nakazano również publikację decyzji na swojej stronie internetowej oraz w jednym z dzienników ogólnopolskich. Praktyki zostały zaniechane. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ Novum przysługuje odwołanie do sądu.

Zobacz: UOKiK: 2 mln zł kary dla Telekomunikacji Novum i TelePolski.
Zobacz: [Aktualizacja] 1,5 mln zł kary dla Telekomunikacji Novum za nieprawidłowe naliczanie kar.

Źródło tekstu: UOKiK

Komentarze
Zaloguj się
39. ~a
0

2017-08-15 14:38:14

nieczytanie umów czy instrikcji to plaga polskiego spoleczenstwa

Odpowiedz

38. ~Robo
0

2017-08-08 08:43:44

czytać,czytać i jeszcze w dodatku ze zrozumieniem

Odpowiedz

37. ~aga
0

2017-08-07 23:58:03

tak, biedni nieczytajacy umow poszkodowani,,,

Odpowiedz

36. ~tade
0

2017-08-07 13:09:25

trzeba czytać co się podpisuje. dokumenty są dostępne na stronie. to, że stosuje się pewne techniki to nie znaczy, że się oszukuje

Odpowiedz

35. ~Tomek
0

2016-03-17 10:40:19

No szkoda że tak to wygląda . Mam taryfę w novum i nikt mnie nie naciągną. Trafio się parę nieuczciwych handlowców i teraz zapłacimy my wszyscy za to

Odpowiedz

34. ~gorki
0

2016-03-17 09:36:03

Sporo czytałem opinii o sprzedawcach prądu i mój wybór trafia na telefon nomadyczny wraz z prądem

Odpowiedz

33. ~ania76
0

2016-03-14 16:56:13

nie ma się co zastanawiać trzeba brać

Odpowiedz

32. ~Jaco
0

2016-03-13 12:58:33

Ja tez się nad nimi zastanawiam

Odpowiedz

31. ~tomek
0

2016-03-09 21:49:17

Ja jestem ich klientem i nigdy nie zostałem oszukany. A zakupiłem od nich cały pakiet

Odpowiedz

30. ~razjeszcze
0

2016-03-07 22:51:46

i tak ma swoich zwolennikow, bo sa tacy klienci co wiedzą jak zyskać

Odpowiedz

29. ~renek
0

2016-03-03 09:26:55

Własnie tak zawsze jest trafi się sprzedawca który chce szybko zarobić na oszustwie i przez to traci wizerunek firmy

Odpowiedz

28. ~mysliwy
0

2016-02-28 23:35:10

ks, napisz tę wiadomość jakoś składniej, bo cieżko Cię zrozumieć i..no coś chciałeś nam wszystkim przekazać, ale wyszło jak wyszło :)

Odpowiedz

27. ~zenek
0

2016-02-25 08:45:47

Nie wiem ja jakoś mam telefon stacjonarny i w Orange i nikt do mnie nie dzwonił. Mi się wydaję ze jest to kilka tych samych przypadków niekopertowanych sprzedawców i konkurencja się tym zajęła odpowiednio .

Odpowiedz

26. ~taa
0

2016-02-21 23:11:32

szkolenia handlowe tak - na nich pracownicy uczeni są metod perswazji i inne takie psychologoczne szczutczki. Ale to przez nikogo nie jest potepiane. Ale n pewno nikt nie mówił - nauczymy was dziś jak przekręcać emerytow. Ale pewnie zdarzają sie aktywne i ,,bystre/''/'' jednostki co to chcą zarobić szybko kaskę...

Odpowiedz

25. ~agatajas
0

2016-02-20 17:35:01

Tylko jedm milion to za mała powinni jeszcze zainwestować francuski przez skype z Preply

Odpowiedz