117 godzin testów, 8500 przejechanych kilometrów, 10 tys. wykonanych połączeń głosowych i tyle samo prób transmisji danych - UKE przedstawia raport z testów jakości usług telekomunikacyjnych na trasach kolejowych.
117 godzin testów, 8500 przejechanych kilometrów, 10 tys. wykonanych połączeń głosowych i tyle samo prób transmisji danych - UKE przedstawia raport z testów jakości usług telekomunikacyjnych na trasach kolejowych.
W badaniu skoncentrowano się na następujących wskaźnikach jakości: skuteczności połączeń, czasie wykonania połączenia, ilości połączeń przerwanych i jakości mowy dla usługi głosowej oraz prędkości transmisji danych, opóźnieniach pakietów danych, zmienności opóźnień pakietów danych i utraty pakietów danych dla usługi transmisji danych. Zmierzono też wskaźniki użycia technologii, dostępności sieci i poziom sygnału radiowego.
Na badanych trasach najczęściej brak zasięgu dla usług głosowych stwierdzano w przypadku sieci Orange (6,1%), a najrzadziej w sieci Play (2,9% czasu testów). Połączenia głosowe sieci Plus były niedostępne przez 3,7% czasu pomiarów, a T-Mobile przez 3,3%.
Brak zasięgu dla usług głosowych |
Orange |
Play |
Plus |
T-Mobile |
6,1% |
2,9% |
3,7% |
3,3% |
Użycie technologii w badaniu usług głosowych (%) |
Technologia |
Orange |
Play |
Plus |
T-Mobile |
LTE |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
UMTS |
65,57 |
69,11 |
72,15 |
59,60 |
GSM |
34,43 |
30,89 |
27,85 |
40,40 |
Oprócz tego sprawdzona została
dostępność usług transmisji danych na kartach SIM służących wyłącznie do tego celu (bez roamingu krajowego w przypadku sieci Play). W tym zestawieniu najlepiej wypadł T-Mobile, którego karty pozbawione były zasięgu przez 3,8% czasu testów, drugi był Plus (4,2%), następnie Orange (6,2%), a zasięg własny nadajników P4 był niewystarczający przez aż 18,2% czasu pomiarów.
Brak zasięgu Internetu |
Orange |
Play |
Plus |
T-Mobile |
6,2% |
18,2% |
4,2% |
3,8% |
Użycie technologii w badaniu usług transmisji danych (%) |
Technologia |
Orange |
Play |
Plus |
T-Mobile |
LTE |
38,56 |
55,28 |
50,00 |
35,62 |
UMTS |
57,01 |
41,95 |
42,77 |
58,74 |
GSM |
4,44 |
2,77 |
7,23 |
5,63 |
Najłatwiej można było dodzwonić się z numerów sieci Play (93,49% udanych połączeń) i T-Mobile (93,68%), do tego połączenia w P4 najrzadziej były przerywane (5%). Najwyższą jakość głosu zaoferował natomiast Plus. Co warto zaznaczyć, zarówno skuteczność nawiązywania połączeń głosowych, jak i szybkość transferów były znacznie gorsze w przypadku jazdy Pendolino niż dla pozostałych prób.
Największą szybkość Internetu mobilnego zaoferowała sieć Plus, zarówno w przypadku danych pobieranych (12,4 Mb/s), jak i wysyłanych (6,97 Mb/s). Drugi był Orange (11,34 / 5,87 Mb/s), trzeci Play (11,10 / 5,23 Mb/s) a czwarty T-Mobile (10,43 / 5,53 Mb/s). Tutaj uwaga, sieć Play była w czasie tych testów niedostępna przez 18,2% pomiarów (3,8-6,2% w przypadku konkurentów).
Wskaźnik |
Jednostka |
Orange |
Play |
Plus |
T-Mobile |
Skuteczność połączeń telefonicznych |
CSSR (%) |
91,45 |
93,49 |
92,65 |
93,68 |
Czas zestawienia połączenia |
CST (s) |
3,74 |
4,81 |
4,32 |
3,63 |
Połączenia przerwane |
DCR (%) |
6,32 |
5,00 |
5,44 |
5,84 |
Jakość rozmowy |
MOS_PI > 3.6 (%) |
86,93 |
87,97 |
89,10 |
88,42 |
Prędkość pobierania danych |
MDR (Mb/s) |
11,34 |
11,10 |
12,40 |
10,43 |
Prędkość wysyłania danych |
MDR (Mb/s) |
5,87 |
5,23 |
6,97 |
5,53 |
Opóźnienie pakietów danych |
RTT (ms) |
80,55 |
83,72 |
97,78 |
104,25 |
Współczynnik utraty pakietów |
IPLR (%) |
1,36 |
1,68 |
0,86 |
1,28 |
Wskaźnik zmienności opóźnienia |
IPDV (ms) |
65,85 |
62,35 |
69,84 |
73,70 |
Badanie przeprowadzono we współpracy ze spółką Systemics PAB, w dniach od 3 do 23 sierpnia 2016 roku. Pomiary objęły czterech największych operatorów: Orange Polska, P4, Polkomtel oraz T-Mobile Polska.
Zobacz: Podsumowanie badania UKE (plik PDF, 1,15 MB)
Źródło tekstu: UKE, wł