DAJ CYNK

Smartfonowe wakacje Polaków

WitekT

Prawo, finanse, statystyki

Większość osób wyjeżdżających na urlop spędza je... w sieci. Dla 62% Wi-Fi w hotelu to informacja, od której zależy czy pojedzie w dane miejsce. 42% Polaków będzie podczas wakacji aktywnie używać mediów społecznościowych, 65% dzielić się zdjęciami, a 39% zamelduje się przynajmniej raz w ciekawym miejscu - wynika z raportu SMART Wakacje, przygotowanego przez Mobile Institute na zlecenie Allegro.

Większość osób wyjeżdżających na urlop spędza je... w sieci. Dla 62% Wi-Fi w hotelu to informacja, od której zależy czy pojedzie w dane miejsce. 42% Polaków będzie podczas wakacji aktywnie używać mediów społecznościowych, 65% dzielić się zdjęciami, a 39% zamelduje się przynajmniej raz w ciekawym miejscu - wynika z raportu SMART Wakacje, przygotowanego przez Mobile Institute na zlecenie Allegro.

47% osób posiadających w gospodarstwie domowym urządzenie mobilne, wykorzystuje je już do przygotowań przed urlopem. Nie tylko kupuje mobilnie produkty i usługi związane z wakacjami, ale także sprawdza wszelkie informacje o miejscu pobytu i przygotowuje tzw. mobilny pakiet rozrywkowy, czyli pobiera na urządzenie mobilne filmy, książki i gry oraz kompletuje muzykę. Co przezorniejsi (12%) zaimportują na urządzenie mobilne także komplet dokumentów związanych z zaplanowanymi wakacjami. Ale na tym nie koniec. Na urlop swój smartfon weźmie aż 95% jego posiadaczy. To bardzo dużo, szczególnie jeśli przyrównamy to do wskaźnika dla "zwykłej komórki", który wyniósł zaledwie 53%.

55% Polaków zabiera na wakacje smartfon. Najczęściej wykorzystuje go do utrzymywania kontaktu z rodziną (36%) i dokumentowania wakacji czyli robienia zdjęć i filmów wideo (30%). Duża część (24%) powierza mu także codzienne budzenie. Smartfon pomaga Polakom realizować zadania w wielu podstawowych i jednocześnie niezwykle ważnych obszarach życia. Badani wskazali ich aż 16.

Przede wszystkim zapewnia kontakt z bliskimi, a w związku z tym 16% daje też poczucie bezpieczeństwa. Rozwija też życie społeczne pozwalając na dokumentację wakacji (30%) i dzielenie się wrażeniami na bieżąco (8%). Realizuje również wiele funkcji informacyjnych, przykładowo pozwala wyszukiwać lokalizacje (18%), informacje i opinie o zwiedzanych miejscach (12%), konsultować zakup pamiątek (10%), czy w końcu płacić. 17% Polaków chce mieć smartfon po prostu zawsze pod ręką. 32% badanych wykorzystuje do zakupów wakacyjnych urządzenia mobilne, a z tego 50% kupuje przed wakacjami kupuje ubrania. Prawie tyle samo rezerwuje noclegi. A na wakacjach zamiast w pełni odpoczywać, pracuje 32% kobiet i 40% mężczyzn, także z wykorzystaniem mobilnego dostępu do sieci.

Jednym z najczęstszych zastosowań smartfonów na wakacjach jest dzielenie się zdjęciami ze znajomymi. 55% zabierających ze sobą urządzenia mobilne dzieli się zdjęciami z wakacji.35% spośród nich przesyła zdjęcia swoi bliskim mailowo, 25% publikuje zdjęcia w portalach społecznościowych po powrocie z wakacji, a 13% jak tylko ma dostęp do Wi-Fi. Kobiety (16%) częściej niż mężczyźni (9%) publikują zdjęcia z wakacji każdego dnia po powrocie do hotelu. Na tle pań polscy panowie wypadają w niektórych sytuacjach dość staroświecko: mężczyźni częściej niż kobiety przesyłają zdjęcia mailowo (44% vs 28%). Mailowo przesyłają zdjęcia najczęściej osoby 55+. Im urlopowicz młodszy, tym częściej dzieli się zdjęciami jak najszybciej. Nastolatki (15-18 lat) najczęściej dzielą się wrażeniami i zdjęciami gdy tylko zdarzy się coś ciekawego (22%).

Jedną z najczęściej wykonywanych aktywności w sieci podczas urlopu jest meldowanie się w ciekawych miejscach i dzielenie wrażeniami z tych miejsc. Robi tak 39% Internautów aktywnych w internecie podczas urlopu (16% Internautów ogółem). Kobiety meldują się w różnych miejscach nieco częściej niż mężczyźni (40% vs 38%). Najczęściej Polacy meldują się podczas odwiedzania atrakcji turystycznych, ale też i w zwykłych miejscach kojarzących się z dobrym wakacyjnym nastrojem, np. na plaży. Miarą przywiązania do smartfonów jest lista przedmiotów, które badani woleliby zapomnieć jadąc na wakacje zamiast urządzenia mobilnego. 27% badanych Polaków wolałoby nie zabrać biżuterii, 18% zegarka, 15% książki, 8% stroju kąpielowego, a 6% kluczy. Na bezludnej wyspie 20% z nas jako jedyny przedmiot z cywilizowanego świat chciałoby mieć właśnie smartfon lub tablet, a dopiero na drugim miejscu (18%) jest scyzoryk, wybierany zresztą głównie przez mężczyzn. Kolejne miejsca zajmują: książka (17%), coś do ubrania (9%), latarka (6%) i... ulubiony drink (5%).

Zobacz: pełną treść raportu.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Mobile Institute, Allegro