DAJ CYNK

Sądy utrzymały dwie kary UOKiK dla organizatorów loterii SMS-owych

30.03.2013

Dodane przez: WitekT

Kategoria: Prawo, finanse, statystyki

Interakcje: 7

Ważne 5

0

Telewizyjny konkurs SMS-owy Serialowe kody wymień na nagrody i konkurs Pusty SMS wprowadzały konsumentów w błąd - dwie decyzje Prezes UOKiK potwierdził Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Telewizyjny konkurs SMS-owy Serialowe kody wymień na nagrody i konkurs Pusty SMS wprowadzały konsumentów w błąd - dwie decyzje Prezes UOKiK potwierdził Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Pierwszy wyrok sądu dotyczy telewizyjnego konkursu SMS-owego Serialowe kody wymień na nagrody organizowanego przez spółkę Mobile Format (85 tys. zł kary w czerwcu 2011 roku), drugi, spółki InternetQ i konkursu Pusty SMS (0,5 mln zł kary w grudniu 2010 roku).

Wątpliwości Urzędu wzbudziło m.in. hasło promujące telewizyjny konkurs smsowy organizowany przez spółkę Mobile Formats. Urząd przeanalizował wówczas m.in. regulamin loterii, wzory komunikatów tekstowych wysyłanych konsumentom, a także reklamy telewizyjne i prasowe promujące konkurs. Prezes UOKiK uznała, że na podstawie komunikatu ...loteria jest gwarantowana przez Telewizję Polską i nadzorowana przez Ministerstwo Finansów spółka mogła zwiększyć zaufanie potencjalnych uczestników loterii do reklamowanego konkursu. Zdaniem Urzędu, przeciętny konsument miał prawo sądzić, że loteria podlega specjalnej kontroli Ministerstwa Finansów, a przez to jest bezpieczniejsza i uczciwsza niż inne. Prezes Urzędu uznała, że spółka Mobile Formats wprowadzała konsumentów w błąd i nałożyła na nią kary pieniężne za stosowane praktyki w łącznej wysokości 85 tys. zł.

Spółka skorzystała z przysługującego jej prawa i odwołała się od decyzji. 20. marca Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podzielił stanowisko Prezes UOKiK i uznał, że przedsiębiorca stosował zarzucane mu praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Sąd podkreślił, że przekaz wynikający z emitowanych reklam i komunikatów SMS-owych mógł wprowadzić przeciętnego konsumenta w błąd, zniekształcając w istotny sposób jego zachowania rynkowe.

Drugi wyrok dotyczy spółki InternetQ - organizatora konkursu Pusty SMS. Urząd w 2010 roku przeanalizował m.in. regulamin konkursu, wzory SMS-ów przesyłanych konsumentom w ramach loterii, listę laureatów oraz nagród, które otrzymali, a także treść reklam telewizyjnych i prasowych. Zastrzeżenia wzbudziła treść komunikatów, które otrzymywali konsumenci. Jednoznacznie bowiem sugerowały one, że otrzymają nagrodę, jeśli tylko odeślą pusty sms. Wysłanie takiej wiadomości gwarantowało jedynie rejestrację w konkursie i ewentualnie udział w losowaniu, a nie przyznanie nagrody. Niezgodne z prawem jest wywoływanie wrażenia, że konsument bezwarunkowo wygra nagrodę np. po wysłaniu smsa, wykonaniu telefonu, wysłaniu listu, gdy nie jest to prawdą. Prezes Urzędu stwierdziła, że spółka Internetq Poland stosowała zakazaną tzw. agresywną praktykę rynkową i nałożyła na przedsiębiorcę karę w 0,5 mln zł.

Spółka odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który 23. stycznia potwierdził decyzję Prezes UOKiK, w tym również wysokość nałożonej kary.

Źródło tekstu: UOKiK

Komentarze
Zaloguj się