Prezes Urzędu Uchrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję w sprawie usług dodatkowych, które Cyfrowy Polsat aktywował bez wyraźnej zgody abonentów. Spółka musi im teraz oddać wniesione opłaty.
UOKiK przeprowadził postępowanie, w toku którego ustalił, że przy zawieraniu lub zmianie warunków umów dotyczących dostępu do Internetu Cyfrowy Polsat automatycznie aktywował konsumentom jedną lub dwie usługi dodatkowe. Spółka jednak nie pytała konsumentów o zgodę na ich włączenie. Cyfrowy Polsat już wtedy powinien uzyskać wyraźną zgodę na ich aktywowanie i wiążące się z nimi opłaty, naliczane po bezpłatnym okresie promocyjnym.
Cyfrowy Polsat włączał abonentom program antywirusowy „Ochrona Internetu” oraz usługę odtwarzania materiałów audiowizualnych na różnych urządzeniach „Serwis IPLA 3 z 3”. Były one składową częścią większości ofert promocyjnych i konsumenci nie mogli z nich zrezygnować podczas zawierania umowy, niezależnie od tego, czy byli nimi zainteresowani. Taką możliwość mieli dopiero po zawarciu umowy. W dodatku to na konsumentach ciążył obowiązek wyłączenia usług dodatkowych przed upływem bezpłatnego okresu korzystania z nich, aby uniknąć wiążących się z nimi płatności.
Konsumenci powinni mieć rzeczywistą możliwość wyboru i oceny, czy dana usługa jest im potrzebna i czy chcą ponosić koszty związane z jej uruchomieniem. Opłaty wykraczające poza uzgodnione świadczenie główne, w przypadku Cyfrowego Polsatu poza abonament za usługę dostępu do Internetu, muszą zostać przez konsumentów jasno i wyraźnie zaakceptowane najpóźniej w chwili zawierania umowy.
– powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK
Prezes UOKiK nałożył na Cyfrowy Polsat obowiązek wykonania złożonego przez spółkę zobowiązania. Konsumentom przysługuje rekompensata w zakresie trzech pierwszych faktur zawierających opłaty za aktywowane bez ich wyraźnej zgody usługi dodatkowe, o ile zrezygnowali z nich przed otrzymaniem czwartej takiej faktury. Ponadto Cyfrowy Polsat ponownie rozpatrzy i uwzględni w całości złożone dotychczas reklamacje. Zobowiązanie spółki dotyczy zarówno obecnych, jak i byłych klientów, a szczegóły jego realizacji zawarte są w treści decyzji.
Cyfrowy Polsat ma poinformować o decyzji Prezesa UOKiK abonentów w indywidualnej korespondencji oraz na stronie internetowej spółki, a także na prowadzonych przez nią profilach w mediach społecznościowych (Facebook, Twitter).
Decyzja Prezesa UOKiK jest nieprawomocna. Cyfrowy Polsat rozpocznie realizację swojego zobowiązania w terminach określonych w decyzji po jej uprawomocnieniu się.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że obowiązek uzyskania wyraźnej zgody przed zawarciem umowy na wszelkie dodatkowe płatności wynika z art. 10 ustawy o prawach konsumenta. Prezes UOKiK wielokrotnie już to wskazywał w prowadzonych działaniach wobec branży telekomunikacyjnej. W ostatnich latach wydał decyzje wobec spółek UPC, Netia, P4 (operator sieci Play) oraz Orange Polska. Aktualnie prowadzone jest postępowanie dotyczące Vectry.
Zobacz: Rząd nada UOKiK nowe uprawnienia. Są obawy o prywatność
Zobacz: UOKiK dojeżdża Amazon. Wprowadzali klientów w błąd
Źródło zdjęć: Lech Okoń / Telepolis.pl
Źródło tekstu: UOKiK