Wiadomości
Black Friday 2019: UOKiK mówi jakie masz prawa
Czarny Piątek, Czarny Tydzień, promocja goni promocję. Łatwo jest się w tym wszystkim zatracić. Nie można jednak zapomnieć, że to zakupy jak każde inne i w związku z tym jako kupującemu mamy swoje prawa. A sklepy obowiązki. UOKiK przypomina, jak wygląda to w praktyce.
2
Udostępnij na fb
Udostępnij na X

Promocja, okazja, za pół-darmo czy nie, jako kupującemu przysługuje nam szereg praw, o których nie możemy zapominać. Nie tylko my, ale również sprzedawcy. A ci czasami potrafią mieć krótką pamięć, więc warto wiedzieć, o czym możemy im przypomnieć.
Dalsza część tekstu pod wideo

Nożyce do drobiu SHIORI Chikin
0 zł
Kup teraz
155.57 zł

Czapka NEO TOOLS 81-625
0 zł
Kup teraz
27.09 zł

Kask ABUS Skurb Signal Żółty (rozmiar S)
0 zł
Kup teraz
229.99 zł
Na początek przyjrzyjmy się bliżej zakupom w sklepach stacjonarnych. Na co zwracać uwagę?
- Reklamacja - oczywiście, towary dostępne w promocji możemy reklamować. Mamy na to zazwyczaj dwa lata od zakupu. Wyjątkiem są towary, które są sprzedawane jako uszkodzone lub posiadające wadę. Wtedy reklamacja nie przysługuje. W ramach reklamacji możemy żądać naprawy, wymiany towaru lub obniżenia ceny. Sprzedawca na rozpatrzenie zgłoszenia ma 14 dni. Do złożenia reklamacji niezbędne jest posiadanie dowodu zakupu.
- Zwrot - w przypadku sklepów stacjonarnych nie można zwrócić zakupionego towaru. Jest to wyłącznie dobra wola sprzedawcy, więc warto dopytać o to przed zakupem.
- Cena - warto zwracać na nią uwagę. Obowiązuje nas cena na metce lub na półce (warto też sprawdzić jej podpis), a nie ta, która "wyskoczy na kasie".
W przypadku sklepów internetowych zwróćmy uwagę na następujące kwestie:
- Przesyłka - warto ją sprawdzić po otrzymaniu od kuriera. Oczywiście bądźmy dla niego wyrozumiali. To zapewne jedna z kilkudziesięciu paczek jakie ma dzisiaj dostarczyć, więc nie przywiązujmy go do kaloryfera aż rozpakujemy telewizor i skończymy jego konfigurację. Jeśli paczka nie jest uszkodzona, spokojnie możemy ją otworzyć bez kuriera, a całość udokumentować zdjęciami lub filmem nagranym telefonem. W przypadku uszkodzenia paczki lub towaru, od razu zgłośmy się do sprzedawcy.
- Termin dostarczenia - 30 dni. Takie przepisy obowiązują w krajach Unii Europejskiej. Jeśli nie dostaniemy przesyłki w ciągu 30 dni, możemy odstąpić od zamówienia. Nie, zakupy z Chin na AliExpress nie są objęte przepisami krajów Unii Europejskiej i paczka może do nas "iść" dwa miesiące.
- Zwrot - przecena i promocja nie wpływa na prawo do zwrotu towaru. Mamy na to 14 dni bez podania przyczyny, o ile przedmiot jest nieużywany i nie nosi śladów użytkowania.
- Płatność - UOKiK jako najbezpieczniejszą metodę płatności wskazuje kartę kredytową. W przypadku np. braku dostarczenia towaru możemy się wtedy zwrócić do banku o zwrot kosztów zakupów.