DAJ CYNK

Kupujesz w Biedronce? Urzędnicy namierzyli pułapkę

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Kupujesz w Biedronce? Urzędnicy namierzyli pułapkę

UOKiK stwierdził, że Biedronka wprowadzała w błąd konsumentów w przekazach reklamujących promocję Magia rabatów. Osoby, które skorzystały z promocji, mają teraz otrzymać vouchery o wartości 150 zł, które można wydać na dowolne zakupy w Biedronce.

"Magia Rabatów" z gwiazdką

Pod koniec 2022 roku spółka Jeronimo Martins Polska zorganizowała w sklepach Biedronka akcję promocyjną "Magia Rabatów – Zabawki i Książki – Voucher od 01.12.2022 r. do 03.12.2022 r."  Posiadacze aplikacji lub karty Moja Biedronka byli w niej zachęcani do zakupu trzech produktów z kategorii książki i/lub zabawki, a połowę kwoty wydanej na te produkty mieli otrzymać w formie vouchera wydrukowanego na paragonie, który można było przeznaczyć na kolejne zakupy.

Materiały reklamowe opatrzone były gwiazdką, przy której drobniejszym drukiem informowano o ograniczeniach promocji. Ta miała obowiązywać tylko na wybrane artykuły przemysłowe lub tekstylia. Klienci Biedronki poskarżyli się na ten fakt do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ponieważ byli zaskoczeni tym, że nie mogą zapłacić voucherem za istotną część produktów powszechnie przypisanych do tych kategorii.

Informacja o części artykułów niewchodzących w zakres promocji, takich jak chemia gospodarcza, kosmetyki, środki czystości czy odświeżacze powietrza, była przedstawiana klientom dopiero po zakupie – wydrukowaniu paragonu z voucherem. Szczegółowa informacja dostępna była tylko na stronie internetowej sieci handlowej, mimo że konsumenci dokonywali zakupów w sklepie stacjonarnym. Regulamin promocji nie był dostępny w sklepie w taki sposób, aby klienci mogliby bez problemu zapoznać się z jego treścią przed skorzystaniem z promocji.

Praktyka Jeronimo Martins Polska została zakwestionowana przez Prezesa UOKiK, który nałożył na właściciela sieci sklepów Biedronka obowiązek przyznania środków finansowych klientom, którzy nie wykorzystali vouchera.

Warunki promocji powinny być jasne dla konsumenta, bez haczyków czy gwiazdek, wyjątków zapisanych małą czcionką. Nie można organizować akcji, które nie spełniają podstawowych kryteriów przejrzystej komunikacji, ani nie umożliwiają realnego i swobodnego zapoznania się z regulaminem promocji bezpośrednio w sklepie, podczas robienia zakupów. Grudniowa promocja w sklepach Biedronka zamiast miłym, przedświątecznym bonusem, stała się dla konsumentów kłopotliwym doświadczeniem.

W ramach zobowiązania do zmiany praktyk Jeronimo Martins Polska dostarczy nowe vouchery dla poszkodowanych klientów o wartości 150 złotych. Zachęcam wszystkich, którzy wzięli udział w akcji promocyjnej „Magia rabatów”, do skorzystania z rozwiązań wynikających z wydanej decyzji.

– powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Jak zdobyć nowy voucher?

Vouchery, o których mowa w decyzji szefa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dotyczą klientów sieci Biedronka, którzy zrobili zakupy w ramach akcji promocyjnej "Magia Rabatów" w okresie 1-3 grudnia 2022 roku, otrzymali promocyjny voucher, ale go nie zrealizowali i nadal są w programie lojalnościowym sieci. Osoby spełniające te kryteria mają automatycznie otrzymać od spółki Jeronimo Martins Polska bon o wartości 150 zł za każdy niewykorzystany wcześniej voucher, który:

  • będzie przyznany na kartę Moja Biedronka w ciągu 14 dni od dnia uprawomocnienia się decyzji Prezesa UOKiK,
  • będzie można wykorzystać na opłacenie dowolnych produktów oferowanych w sklepach sieci Biedronka (z wyłączeniem napojów alkoholowych, wyrobów tytoniowych, preparatów początkowego żywienia niemowląt oraz wszelkich usług czy doładowań, w tym doładowań telefonów i kart podarunkowych) w ramach jednorazowych zakupów,
  • nie będzie podlegał wymianie na gotówkę,
  • będzie ważny rok od dnia jego wydania.

Informacja o decyzji Prezesa UOKiK ma trafić do konsumentów poprzez różne kanały komunikacji marki Biedronka z klientami, takie jak tablice ogłoszeniowe w sklepach sieci, stronę www.biedronka.pl, SMS-y (pod warunkiem posiadania zgód na kontakt w celach reklamowych), aplikację mobilną Biedronka oraz profil przedsiębiorcy na Facebooku.

Konsumentom, którzy po przeprowadzeniu akcji zrezygnowali z udziału w programie lojalnościowym Moja Biedronka i nie są jego członkami, Jeronimo Martins przyzna e-kod o wartości 150 zł za każdy niewykorzystany voucher. Aby go otrzymać, należy zwrócić się do Biura Obsługi Klienta Biedronki e-mailem na adres [email protected] lub telefonicznie na numer 800 080 010 lub 22 205 33 00.

Dodatkowe informacje można znaleźć w Decyzji Nr RBG- 2/2024.

Zobacz: Vectra i Multimedia Polska z zarzutami. Wprowadzali klientów w błąd
Zobacz: PlayStation Store i Steam pod lupą UOKiK. Platformom grożą kary

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Telepolis.pl, UOKiK

Źródło tekstu: UOKiK