DAJ CYNK

[Aktualizacja] UOKiK bierze się za "Granie na czekanie" w T-Mobile

05.09.2016

Dodane przez: WitekT

Kategoria: Prawo, finanse, statystyki

Interakcje: 25775

Ważne 21

1

Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile w związku ze świadczeniem serwisu Granie na Czekanie/Szafa Gra oraz usługi dodatkowej Prenumerata. Wątpliwości wzbudza brak uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na uruchomienie dodatkowo płatnych usług.

Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile w związku ze świadczeniem serwisu Granie na Czekanie/Szafa Gra oraz usługi dodatkowej Prenumerata. Wątpliwości wzbudza brak uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na uruchomienie dodatkowo płatnych usług.

Granie na Czekanie/Szafa Gra to usługa polegająca na odtwarzaniu utworów muzycznych podczas oczekiwania na połączenie. Telekom oferuje także serwis Prenumerata, w ramach którego konsument otrzymuje dostęp do informacji oraz serwisów rozrywkowych. Przez okres promocyjny korzystanie z tych usług jest nieodpłatne.

We wszczętym postępowaniu przeciwko T-Mobile, Prezes Urzędu zakwestionował praktykę polegającą na braku wyraźnej zgody konsumentów na dodatkowo płatne usługi. Może to być sprzeczne z przepisami ustawy o prawach konsumenta. Zgodnie bowiem z art. 10 ust. 1 tej ustawy - najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową przedsiębiorca ma obowiązek uzyskać wyraźną zgodę konsumenta na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy.

Z informacji zebranych przez UOKiK wynika, że spółka domyślnie aktywuje serwisy przy zawarciu umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych lub na skutek doładowania konta. Konsument, który sam nie zrezygnuje z serwisów (np. poprzez wysłanie SMS lub kontakt z Biurem Obsługi Abonenta) zobowiązany jest do ponoszenia dodatkowych kosztów, pomimo że podczas zawierania umowy nie był proszony o zgodę na dodatkowe płatności.

Zgodnie z Ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów, w efekcie prowadzonego postępowania administracyjnego Prezes Urzędu może wydać decyzję zakazującą stosowania praktyki naruszającej prawa słabszych uczestników rynku oraz nałożyć karę pieniężną w wysokości do 10% obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok nałożenia kary. W wydawanych decyzjach Prezes UOKiK może również określić środki usunięcia trwających skutków bezprawnej praktyki przedsiębiorcy.

Zobacz: Decyzja UOKiK w sprawie usługi Halo Granie.

[Aktualizacja 15:10]

Zamierzamy współpracować z UOKiK w celu wyjaśnienia wszystkich wątpliwości urzędu. Wszyscy abonenci zawierający umowę z T-Mobile mają możliwość zapoznanie się z jej warunkami, a w przypadku usług promocyjnych takich jak np. Granie na czekanie czy Prenumeraty również z kosztami związanymi z ich świadczeniem. Dodatkowo T-Mobile udostępnia wszystkim abonentom podsumowanie zawartej umowy, w którym w przejrzysty sposób są wyszczególnione wszystkie usługi oraz związane z nimi koszty. Niezależnie od informacji zawartych w samej umowie oraz w podsumowaniu oferty T-Mobile informuje klientów o zakończeniu bezpłatnego okresu promocyjnego SMS-em, w którym podawany jest również sposób zrezygnowania z usługi. Warto również zaznaczyć, że w przypadku omawianych usług istnieje bardzo prosty i przyjazny mechanizm dezaktywacji ich. Abonent może zawsze zrezygnować z serwisu przez wysłanie wiadomości SMS o treści NIE na bezpłatny numer 80333 lub kontaktując się z biurem obsługi - powiedział TELEPOLIS.PL Wojciech Strzałkowski z biura prasowego T-Mobile.

Źródło tekstu: UOKiK

Tagi: T-Mobile uokik
Komentarze
Zaloguj się
76. ~frasag
0

2016-09-06 21:19:56

Bardzo mądrze ktoś napisał w tym temacie na konkurencyjnej stronie. Cytować gościa nie mogę, bo to jego tekst, ale napisał CAŁĄ PRAWDĘ.

Odpowiedz

75. wlo
0

2016-09-06 17:35:58

A! 4 umowy bez zwyżek! Promołszyn sobie dobrą wziąłem ;-)

Odpowiedz

74. wlo
0

2016-09-06 17:33:51

70 - 4 umowy właśnie nowe podpisałem... Włączą mi to co jest w regulaminie. Nie wszystko. Bo co to jest to wszystko z automatu?

Odpowiedz

73. ~R
1

2016-09-06 14:10:15

@72: samo hasło "abonament bez zwyżek" umożliwia rozpoznanie pracownika Tbombaja. Więc jest pożyteczne. Można ich rozpoznać i nie czytać dalej wpisów marketingowych bez wartości.

Odpowiedz

72. ~Specjalista
1

2016-09-06 11:16:02

@70 Pracowniku t-mobile chwalisz t-mobile za brak zwyżek? To tak jakby piać z zachwytu, że policja nie wlepia mandatu jak jedziesz zgodnie z przepisami, nie widzicie w trym absurdu? Bo klienci widzą ;) A poza tym pytanie, biorę w t-mobile abonament bez zwyżek i nie wyrażam zgody na informacje marketingowe ile zapłacę? Będzie zwyżka 5 zł za brak zgody czy nie haha.

Odpowiedz

71. ~
1

2016-09-06 10:59:22

ta sieć nadaje się do pieca na 3 zdrowaśki :)

Odpowiedz

70. ~yaro
-4

2016-09-06 10:54:19

ciekawe, bo ja już w innych sieciach to samo miałem, ze z automatu mi wszystko włączali, ale odkąd jestem na abonamencie w t-mobile to nie miałem z tym graniem problemów. zresztą ogólnie cała promołszyn abonamentowa gdzie nie doliczali mi zwyżek jest bardzo spoko

Odpowiedz

69. ~Bono
1

2016-09-06 10:48:36

Przy odpaleniu nowego startera T-M włącza się tego z automatu chyba z dziesięć serwisów: granie, ciekawostki, horoskopy, wróże Macieje... normalny człowiek tego nie ogarnia. Ja po dziesięciu latach wracam do Orange, lepiej wybrać mniejsze zło. Przynajmniej tanio utrzymam numer :)

Odpowiedz

68. ~śmieciarze z T-M
1

2016-09-06 10:33:11

Mam heyah i dopiero teraz zorientowałem się co zżera środki z konta - te "promocyjne" śmieci od t-mobile typu "szafa gra" i "Agora ciekawostki". Mam iPada LTE z kartą heyah / t-mobile i nie wiedziałem, że jakieś goowniane SMSy premium przychodzą! Dopiero po przełożeniu karty do "zwykłego" telefonu zobaczyłem ile tego badziewia mam od t-mobile!Robię wypad z t-mobile/heyah - z satysfakcja spalę SIMa od tych śmieciarzy!

Odpowiedz

67. ~~~
0

2016-09-06 10:17:26

Jedno jest pewne... naciągaja jak się da :) polecam virgin mobile. Tam nie ma żadnych haczyków i za 29 zł mam wszystko co potrzebuje. Przeniosłem numer miesiąc temu i teraz mi zwiększyli z 5 GB do 8 GB. Już nic więcej nie potrzebuje.

Odpowiedz

66. ~Specjalista
1

2016-09-06 09:09:57

Teraz to im nawet ich wirtualne "abonamenty bez zwyżek" nie pomogą ;) Opinia idzie w świat i choćby zatrudnili wszystkie agencje social; media to nie wybielą ich. Tak kończą zbyt pazerne korporacje, żenua. A centrala i pracownicy no cóż nadal będą klepać pozytywne komentarze bo są tylko najemnikami na ich garnuszku i własne myślenie mają zablokowane ;) Współczucie dla was.

Odpowiedz

65. ~eee
-3

2016-09-06 08:02:11

wszystko zgodnie z regulaminami i zgodami wiec nie widze problemu

Odpowiedz

64. ~mekong
0

2016-09-06 00:39:31

Mam dość tych naciągaczy z t-m/heyah przechodze do Viking/''a lub Virgin Mobile

Odpowiedz

63. ~T-gniot mobilny
0

2016-09-06 00:18:17

mam Heyah i tez oskubali mnie przy pomocy serwisow "Agora ciekawostki" i "szafa gra". Po wyczerpaniu środków na koncie rezygnuje z tego T-gniota!!!!

Odpowiedz

62. ~miras
0

2016-09-05 21:47:01

szkoda, że dopiero teraz ktoś się za to wziął, jak TM zaczął te swoje "uproszczenia", zrobili abonamenty bez dodatkowych kosztów, robią promocje, itd. tym bardziej, że Granie na Czekanie można b. łatwo wyłączyć!

Odpowiedz