DAJ CYNK

[Aktualizacja] UOKiK bierze się za "Granie na czekanie" w T-Mobile

WitekT

Prawo, finanse, statystyki

Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile w związku ze świadczeniem serwisu Granie na Czekanie/Szafa Gra oraz usługi dodatkowej Prenumerata. Wątpliwości wzbudza brak uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na uruchomienie dodatkowo płatnych usług.

Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile w związku ze świadczeniem serwisu Granie na Czekanie/Szafa Gra oraz usługi dodatkowej Prenumerata. Wątpliwości wzbudza brak uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na uruchomienie dodatkowo płatnych usług.

Granie na Czekanie/Szafa Gra to usługa polegająca na odtwarzaniu utworów muzycznych podczas oczekiwania na połączenie. Telekom oferuje także serwis Prenumerata, w ramach którego konsument otrzymuje dostęp do informacji oraz serwisów rozrywkowych. Przez okres promocyjny korzystanie z tych usług jest nieodpłatne.

We wszczętym postępowaniu przeciwko T-Mobile, Prezes Urzędu zakwestionował praktykę polegającą na braku wyraźnej zgody konsumentów na dodatkowo płatne usługi. Może to być sprzeczne z przepisami ustawy o prawach konsumenta. Zgodnie bowiem z art. 10 ust. 1 tej ustawy - najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową przedsiębiorca ma obowiązek uzyskać wyraźną zgodę konsumenta na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy.

Z informacji zebranych przez UOKiK wynika, że spółka domyślnie aktywuje serwisy przy zawarciu umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych lub na skutek doładowania konta. Konsument, który sam nie zrezygnuje z serwisów (np. poprzez wysłanie SMS lub kontakt z Biurem Obsługi Abonenta) zobowiązany jest do ponoszenia dodatkowych kosztów, pomimo że podczas zawierania umowy nie był proszony o zgodę na dodatkowe płatności.

Zgodnie z Ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów, w efekcie prowadzonego postępowania administracyjnego Prezes Urzędu może wydać decyzję zakazującą stosowania praktyki naruszającej prawa słabszych uczestników rynku oraz nałożyć karę pieniężną w wysokości do 10% obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok nałożenia kary. W wydawanych decyzjach Prezes UOKiK może również określić środki usunięcia trwających skutków bezprawnej praktyki przedsiębiorcy.

Zobacz: Decyzja UOKiK w sprawie usługi Halo Granie.

[Aktualizacja 15:10]

Zamierzamy współpracować z UOKiK w celu wyjaśnienia wszystkich wątpliwości urzędu. Wszyscy abonenci zawierający umowę z T-Mobile mają możliwość zapoznanie się z jej warunkami, a w przypadku usług promocyjnych takich jak np. Granie na czekanie czy Prenumeraty również z kosztami związanymi z ich świadczeniem. Dodatkowo T-Mobile udostępnia wszystkim abonentom podsumowanie zawartej umowy, w którym w przejrzysty sposób są wyszczególnione wszystkie usługi oraz związane z nimi koszty. Niezależnie od informacji zawartych w samej umowie oraz w podsumowaniu oferty T-Mobile informuje klientów o zakończeniu bezpłatnego okresu promocyjnego SMS-em, w którym podawany jest również sposób zrezygnowania z usługi. Warto również zaznaczyć, że w przypadku omawianych usług istnieje bardzo prosty i przyjazny mechanizm dezaktywacji ich. Abonent może zawsze zrezygnować z serwisu przez wysłanie wiadomości SMS o treści NIE na bezpłatny numer 80333 lub kontaktując się z biurem obsługi - powiedział TELEPOLIS.PL Wojciech Strzałkowski z biura prasowego T-Mobile.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UOKiK