Rząd zdecydował. W większych miastach powstaną specjalne strefy

Rząd przyjął projekt ustawy, który nakazuje utworzenie w każdym mieście powyżej 100 tys. mieszkańców Strefy Czystego Transportu, jeśli zostaną przekroczone normy dwutlenku azotu.

Damian Jaroszewski (NeR1o)
4
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Rząd zdecydował. W większych miastach powstaną specjalne strefy

Rząd przyjął projekt ustawy, w ramach której w miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, jeśli przekroczone są dopuszczalne normy emisji dwutlenku azotu, konieczne będzie stworzenie Stref Czystego Transportu. Oznacza to, że do centrum nie będą mogli wjechać posiadacze starszych samochodów — informuje Wyborcza.

Dalsza część tekstu pod wideo

Wprowadzenie proponowanych rozwiązań stanowić będzie także realizację reform związanych z przyjętym przez Radę Ministrów w kwietniu 2021 r. Krajowym Planem Odbudowy (KPO).

- czytamy w uzasadnieniu projektu.

Strefy Czystego Transportu w Polsce

Początkowo SCT powstaną w czterech miastach: Warszawie, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu. Dlaczego akurat w nich? Ponieważ już w 2022 roku stwierdzono tam przekroczenie średniorocznego poziomu dopuszczalnego NO2. Nie oznacza to jednak, że na tym lista się kończy. Strefy Czystego Transportu będą musiały powstać w każdym dużym mieście (powyżej 100 tys. mieszkańców), jeśli przekroczone są normy dwutlenku azotu.

Jak na razie SCT działa tylko w Warszawie. Od 1 lipca do centrum nie mogą wjeżdżać samochody benzynowe starsze niż 27 lat oraz z silnikiem diesla, jeśli są starsze niż 19 lat. W kolejnych latach przepisy będą coraz bardziej rygorystyczne. Strefa Czystego Transportu miała też powstać w Krakowie, ale uchwałę radny zaskarżył wojewoda małopolski i sąd zgodził się z jego argumentacją.

Smog oraz dwutlenek azotu mają bardzo negatywny wpływ na zdrowie. Szacuje się, że z ich powodu dochodzi do częstszych zawałów, udarów, zatorowości płucnej oraz migotania przedsionków.