Prywatność czy monopol? Apple zapłaci miliony za narzędzie ATT

Firma Apple otrzymała grzywnę w wysokości 150 milionów euro nałożoną przez francuskich regulatorów antymonopolowych. Decyzja zapadła w poniedziałek (31 marca 2025 roku) i dotyczyła nadużywania dominującej pozycji na rynku reklamy mobilnej w urządzeniach Apple'a, za pomocą narzędzia do kontroli prywatności. Jest to pierwsza kara nałożona przez organ antymonopolowy w związku z App Tracking Transparency (ATT).

Marian Szutiak (msnet)
1
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Prywatność czy monopol? Apple zapłaci miliony za narzędzie ATT

Kara ta jest wymierzona zaledwie rok po tym, jak Unia Europejska nałożyła na Apple'a grzywnę w wysokości 1,8 miliarda euro za działania mające na celu utrudnienie rywalom w branży usług streamingu muzycznego w App Store. Benoit Coeure, szef francuskiej Autorité de la Concurrence, podkreślił, że decyzja została podjęta w sposób apolityczny, a obawy o ewentualną reakcję ze strony Stanów Zjednoczonych są nieuzasadnione. Coeure zauważył, że w kwestii stosowania prawa antymonopolowego w odniesieniu do dużych platform cyfrowych, zarówno Stany Zjednoczone, jak i Europa podchodzą do tematu w podobny sposób.

Dalsza część tekstu pod wideo

Narzędzie ATT umożliwia użytkownikom iPhone'ów i iPadów kontrolowanie, które aplikacje mogą śledzić ich aktywność. Wprowadzenie tego narzędzia spotkało się z krytyką ze strony firm zajmujących się reklamą cyfrową i gier mobilnych, które twierdzą, że utrudnia im ono dotarcie do użytkowników. Podnosi to koszty reklam na platformach Apple’a. Mimo to, gigant z Cupertino oświadczył, że jest rozczarowany decyzją, bo nie zostały nałożone żadne konkretne wymagania dotyczące zmian w ATT. Firma zadeklarowała, że będzie starała się dostosować do wymogów decyzji, choć cały proces może potrwać. Sprawy dotyczące ATT są także rozpatrywane przez regulatorów w Niemczech, Włoszech, Polsce i Rumunii.

Francuska decyzja objęła okres od 2021 do 2023 roku i została wywołana skargami kilku stowarzyszeń reklamodawców internetowych, wydawców oraz sieci internetowych. Oskarżyły one firmę Apple o nadużywanie swojej dominującej pozycji na rynku. Francuski regulator stwierdził, że choć cel ATT – ochrona prywatności użytkowników – nie budzi wątpliwości, to sposób jego wdrożenia jest nieproporcjonalny w stosunku do tego celu. Narzędzie to szczególnie zaszkodziło mniejszym wydawcom, którzy w dużym stopniu polegają na zbieraniu danych osób trzecich do finansowania swoich działalności.

W odpowiedzi na decyzję francuskiego regulatora, organizacje takie jak Alliance Digitale, Syndicat des Regies Internet (SRI) oraz inne grupy reprezentujące reklamodawców uznały wyrok za znaczące zwycięstwo dla branży reklamy internetowej, która została ukarana przez politykę Apple’a.