Ładowarka samochodowa Adata CV0525 - pięć portów USB na rodzinne wyjazdy
Ładowarki samochodowe na ogół mają ograniczenia w liczbie urządzeń, które mogą jednocześnie zasilać, do jednego, dwóch lub – rzadziej – trzech. Gdy chcemy podłączyć więcej sprzętów do ładowania, w tym także wygodnie tego dokonać z tylnych siedzeń, powinno nas zainteresować urządzenie, które trafiło do moich testów. To ładowarka Adata CV0525, która ma aż 5 portów USB-A, w tym trzy umieszczone na końcu całkiem długiego przewodu (około 150 cm). Zapraszam do zapoznania się z poniższą recenzją oraz do jej komentowania.

Wygląd i specyfikacja
Główna część ładowarki Adata CV0525, podłączana do gniazda zapalniczki w samochodzie, ma obudowę wykonaną z czarnego, błyszczącego tworzywa sztucznego. Jej wymiary to 76 x 45 x 25 mm. Przyłączony do niej na stałe jest przewód o długości około 150 cm, na którego końcu znajduje się rozszerzenie o wymiarach 85 x 58 x 16 mm. Całość waży 145 g. W zestawie znajduje się też plastikowy uchwyt do zaczepiania ładowarki na przykład do kieszeni w oparciu foteli, jeśli w takie nasz samochód jest wyposażony.
Testowana ładowarka ma 5 portów USB-A, dzięki czemu przy jej pomocy można jednocześnie ładować do 5 urządzeń. W części głównej znajdują się dwa porty, każdy na wyjściu daje prąd o natężeniu 2,4 A przy napięciu 5 V. Łącznie z obu portów możemy uzyskać moc 17 W. Identyczne dwa gniazda znajdują się w drugiej części ładowarki, a towarzyszy im port USB-A Quick Charge 3.0, dający na wyjściu prąd o parametrach: 3,6-6,5 V / 3 A, 6,5-9 V / 2 A i 12 V / 1,5 A. Z tej części ładowarki możemy uzyskać maksymalną moc 35 W, a z całego urządzenia – 52 W. Nad doborem właściwych parametrów prądu ładującego czuwa tu układ Smart IC. Ładowarka Adata CV0525 jest zasilana z gniazda zapalniczki prądem o napięciu 12-24 V.



Ładowarka samochodowa firmy Adata dba też o bezpieczeństwo naszego sprzętu. Wbudowane w nią zabezpieczenia chronią przed zwarciem, przegrzaniem, przepięciem i przeładowaniem.
Obecność aż 5 portów do zasilania urządzeń to jedna z głównych zalet tej ładowarki. Staje się ona jeszcze bardziej znacząca z powodu dwuczęściowej konstrukcji urządzenia, dzięki czemu można lepiej rozdysponować gniazdka z prądem po samochodzie. Takie rozwiązanie jest idealne, gdy wybieramy się w podróż z całą rodziną i chcemy naszym pociechom siedzącym z tyłu zapewnić energię do ich smartfonów. Trzeba tylko odpowiednio poprowadzić przewód, aby nam nie przeszkadzał w czasie jazdy.
Używanie ładowarki samochodowej Adata
Testy ładowarki samochodowej marki Adata prowadziłem przy wykorzystaniu smartfonów Samsung Galaxy Note10+ oraz Redmi Note 8 Pro. Pierwszy z nich obsługuje szybkie ładowanie o mocy do 45 W, natomiast drugie do 18 W. Przy sprawdzaniu możliwości ładowarki używałem zasilacza sieciowego z gniazdem samochodowym 12 V / 8 A oraz miernika prądu marki Juwei. Nie jest to sprzęt profesjonalny, dlatego do przedstawionych poniżej wyników należy podejść z pewną rezerwą, gdyż wartości te mogą mniej lub bardziej odbiegać od rzeczywistych.
W tabeli poniżej zebrałem maksymalne wartości napięcia i natężenia prądu podczas ładowania wymienionych wcześniej smartfonów. Gniazda USB-A 2,4 A, które w testowanym urządzeniu są cztery, podzieliłem na dwie grupy – porty w części głównej ładowarki i porty w części extended.
Port USB | Samsung Galaxy Note10+ | Redmi Note 8 Pro | ||||
[V/A] | [W] | Wydajność* | [V/A] | [W] | Wydajność* | |
Main: port 2,4 A |
5,04/1,10 | 5,54 | 46,2% | 5,02/1,73 | 8,68 | 72,4% |
Extended: port 2,4 A |
4,97/0,99 | 4,92 | 41,0% | 4,99/1,71 | 8,53 | 71,1% |
Extended: port QC 3.0 |
9,11/1,71 | 15,6 | 86,7% | 6,55/2,58 | 16,9 | 93,9% |
*) W celu wyznaczenia wydajności danego portu, odniesiono uzyskaną moc maksymalną do teoretycznej mocy maksymalnej danego portu.
Sprawdziłem też, jak testowana ładowarka radzi sobie, gdy podłączone są do niej dwa smartfony jednocześnie. Podłączałem je do ładowania w różnych konfiguracjach:
- oba telefony podłączone do portów w części głównej ładowarki,
- jeden telefon podłączony do portu w części głównej, drugi do portu 2,4 A w rozszerzeniu (telefony zamieniałem miejscami),
- oba telefony podłączone do portów 2,4 A w rozszerzeniu ładowarki,
- oba telefony podłączone do portów w rozszerzeniu ładowarki, w tym jeden do portu QC 3.0 (tu też telefony zamieniałem miejscami).
Maksymalna moc prądu ładowania w przypadku podłączenia obu telefonów do ładowarki była w każdym z powyższych scenariuszy bardzo zbliżona, a czasem wręcz identyczna, jak w przypadku ładowania każdego z telefonów osobno. Nieco inaczej mogłoby być w przypadku dwóch Redmi Note 8 Pro, które z portów 2,4 A pobierały prąd o większej mocy, niż Samsung Galaxy Note10+. 2 x 8,68 W to nieco więcej niż 17 W, czyli maksymalna deklarowana przez producenta moc prądu dla jednej pary portów USB 2,4 A.
Podsumowanie
Ładowarka samochodowa Adata CV0525 to sprzęt pozwalający jednocześnie zasilać do pięciu różnych urządzeń, a jednocześnie dający przyzwoite parametry prądu na każdym z wyjść. Użycie dwóch różnych smartfonów pokazało, że maksymalne osiągi ładowarki są zależne od tego, co do niej podłączymy. Chociaż oba smartfony bez problemu powinny dać się naładować prądem o mocy 18 W (maksymalna moc portu z Quick Charge 3.0), przy ładowaniu Redmi Note 8 Pro osiągnąłem lepsze parametry. Przypomnę, że Samsung Galaxy Note10+ obsługuje szybkie ładowanie o mocy do 45 W.
Testowana ładowarka na pewno nie jest urządzeniem dla każdego. Jest to spowodowane dołączonym rozszerzeniem, które najlepiej jest udostępnić pasażerom tylnych siedzeń samochodu. W innym przypadku może nam przeszkadzać całkiem długi przewód. Ale gdy wybierzemy się na wycieczkę z całą rodziną, takie sprzęt może być dla nas idealnym rozwiązaniem.
Niewątpliwą zaletą pięcioportowej ładowarki samochodowej Adata jest jej cena. Urządzenie możemy kupić już za około 54 zł.
Wady:
- spore rozmiary,
- rozszerzenie połączone na stałe z częścią główną
- port Quick Charge 3.0 tylko w rozszerzeniu.
Zalety:
- 5 portów USB,
- port Quick Charge 3.0,
- maksymalna moc 52 W,
- atrakcyjna cena.