UOKiK: Vectra może warunkowo przejąć spółkę Multimedia Polska

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał warunkową zgodę na koncentrację, dzięki której Vectra może przejąć spółkę Multimedia Polska. Vectra musi jednak sprzedać sieć w ośmiu miastach i dać konsumentom możliwość zmiany operatora w 13 kolejnych.

Marian Szutiak (msnet)
3
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
UOKiK: Vectra może warunkowo przejąć spółkę Multimedia Polska

UOKiK skierował sprawę przejęcia spółki Multimedia Polska przez Vectrę do II etapu, przedstawiając też swoje zastrzeżenia do transakcji. Przeprowadzone badanie rynku wskazało, że wydanie zgody doprowadziłoby do ograniczenia konkurencji na lokalnych rynkach. Jednocześnie możliwe było nałożenie na Vectrę określonych warunków, których spełnienie wyeliminuje zagrożenia dla równej rywalizacji przedsiębiorców. Urząd wybrał to drugie rozwiązanie.

Dalsza część tekstu pod wideo

- Nałożony przez nas warunek dotyczy łącznie 21 miejscowości. Składa się z dwóch części. Pierwsza ma charakter strukturalny, czyli polega na sprzedaży sieci. Dotyczyć to będzie ośmiu miast, w których udziały uczestników koncentracji są największe. W pozostałych 13 Vectra będzie musiała umożliwić klientom zmianę operatora bez ponoszenia kosztów.

- powiedział Michał Holeksa, wiceprezes UOKiK

Sprzedaż sieci

Zgodnie z pierwszym warunkiem, narzuconym przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Vectra będzie musiała sprzedać sieć należącą do niej lub do przejmowanej spółki Multimedia w ośmiu miejscowościach: Gorzowie Wielkopolskim, Kwidzynie, Łowiczu, Olsztynie, Ostródzie, Pogórzu, Pruszczu Gdańskim i Stargardzie. Vectra utworzy nowe spółki, do których przeniesie mienie z każdego z wymienionych miast, w tym umowy z abonentami, infrastrukturę telekomunikacyjną, umowy z pracownikami, dokumentację księgową i techniczną oraz bazy abonentów. Kolejnym etapem będzie sprzedaż tych spółek niezależnemu inwestorowi.

UOKiK: Vectra może warunkowo przejąć spółkę Multimedia Polska

Kupujący nie będzie mógł należeć do grupy kapitałowej Vectry ani być współkontrolowany przez żaden podmiot z tej grupy, będzie musiał też zostać zaakceptowany przez UOKiK. Do czasu sprzedaży, nowe spółki będą musiały świadczyć usługi dostępu do płatnej telewizji oraz szerokopasmowego Internetu stacjonarnego na poziomie nie gorszym niż wcześniej Vectra lub Multimedia. Do czasu sprzedaży, Vectra nie będzie prowadzić aktywnych działań marketingowych w celu pozyskania abonentów korzystających z tych sieci.

„Uwolnienie abonentów”

Drugim warunkiem jest umożliwienie abonentom z 13 miejscowości swobodnej zmiany przedsiębiorcy świadczącego usługi. Ma to być możliwe w Barcinie, Inowrocławiu, Kruszwicy, Lubiczu Dolnym, Łęczycy, Mogilnie, Nakle nad Notecią, Piechcinie, Słubicach, Strzelnie, Suwałkach, Szubinie i Świnoujściu. W ciągu siedmiu miesięcy od uprawomocnienia się decyzji, Vectra musi poinformować klientów, że w czasie kolejnych dziewięciu miesięcy mogą bezpłatnie rozwiązać umowę dostępu do płatnej telewizji i/lub szerokopasmowego stacjonarnego dostępu do Internetu. Dotyczyć to będzie umów z Vectrą i jej spółkami zależnymi, w tym ze spółką Multimedia Polska.

Powiadomienie, o którym mowa wyżej, może zostać wysłane listem poleconym lub e-mailem. Informacja ta będzie również przekazywana wraz z rachunkami i fakturami oraz za pośrednictwem dekoderów.

Wydana decyzja nie jest prawomocna. Zgłaszającemu przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.