Wyniki T-Mobile po 3Q2016
Po III kwartale 2016 roku T-Mobile Polska miał 11,221 mln aktywnych kart SIM. To kolejny już kwartalny spadek - tym razem o 414 tys. w porównaniu z II kwartałem.

Po III kwartale 2016 roku T-Mobile Polska miał 11,221 mln aktywnych kart SIM. To kolejny już kwartalny spadek - tym razem o 414 tys. w porównaniu z II kwartałem.
Na spadek bazy klientów T-Mobile w III kwartale pracował głównie pre-paid - ubyło netto 414 tys. kart SIM w tym segmencie. Baza klientów abonamentowych odnotowała niewielki wzrost w tym czasie - o 25 tys. kart SIM. Według danych opublikowanych przez GUS, w trzecim kwartale liczba kart SIM usług pre-paid zmniejszyła się w Polsce o około 2,2 miliona sztuk. Jest to w głównej mierze efekt wprowadzenia od 25 lipca obowiązku rejestracji nowych numerów usług przedpłaconych.
W trzecim kwartale 2016 roku przychody całkowite T-Mobile Polska wyniosły 1,62 miliarda złotych i były niższe o 1,1% w porównaniu z trzecim kwartałem 2015 roku. Przychody z usług mobilnych wyniosły 1,507 miliarda złotych i były niższe o 1,4% w porównaniu z wynikami ubiegłego roku. Pozostałe przychody Spółki uwzględniające m.in. usługi stacjonarne oraz ICT wyniosły 113 milionów złotych i były wyższe o 2,7% w porównaniu z 2015 rokiem.
EBITDA wyniosła 543 milionów złotych, a marża EBITDA wyniosła 33,5% i była niższa o 8,6 punktu procentowego niż w trzecim kwartale 2015 roku. Obie wartości były jednak istotnie wyższe niż w II kwartale.
Ponownie obniżone zostały koszty pozyskania klientów abonamentowych (69,41 zł), a na przedłużeniach umów sieć wręcz zarabia (to po części efekt dominacji ofert ratalnych).
III kwartał T-Mobile zakończył z ponad 1000 stacjami obsługującymi LTE 800 MHz, dzięki czemu LTE sieci dociera aktualnie do blisko 98% populacji kraju. W ciągu 9 miesięcy tego roku w sieci T-Mobile średnie wykorzystanie pakietu danych w smartfonie wzrosło dwukrotnie: z około 530 MB do ponad 1,1 GB miesięcznie.
Bazując na wynikach podawanych przez innych operatorów, T-Mobile posiada obecnie sieć LTE o największym zasięgu - twierdzi operator w komunikacie.
Karty SIM |
Abonament |
Prepaid |
Łącznie |
1Q15 |
6,784 mln |
9,010 mln |
15,794 mln |
2Q15 |
6,708 mln |
9,118 mln |
15,827 mln |
3Q15 |
6,640 mln |
9,056 mln |
15,696 mln |
4Q15 |
6,569 mln |
5,487 mln |
12,056 mln |
1Q16 |
6,518 mln |
5,303 mln |
11,821 mln |
2Q16 |
6,516 mln |
5,119 mln |
11,635 mln |
3Q16 |
6,541 mln |
4,680 mln |
11,221 mln |



Przychód |
EBIDTA |
Marża EBIDTA |
|
1Q15 |
1,602 mld zł |
544,1 mln zł |
34,0% |
2Q15 |
1,574 mld zł |
592,7 mln zł |
37,7% |
3Q15 |
1,638 mld zł |
689 mln zł |
42,1% |
4Q15 |
1,645 mld zł |
601 mln zł |
36,5% |
1Q16 |
1,649 mld zł |
524,8 mln zł |
31,7% |
2Q16 |
1,499 mld zł |
437 mln zł |
29,2% |
3Q16 |
1,618 mld zł |
542 mln zł |
33,5% |
Koszt pozyskania klienta |
Abonament |
Prepaid |
Łączny |
Koszt utrzymania klienta (przedłużenie) |
1Q15 |
88 zł |
8 zł |
21 zł |
prepaid 8 zł |
2Q15 |
265,7 zł |
8 zł |
45 zł |
prepaid 8 zł |
3Q15 |
142,41 zł |
4,19 zł |
25,13 zł |
50,26 zł |
4Q15 |
149,28 zł |
4,27 zł |
29,86 zł |
-51,18 zł |
1Q16 |
135,30 zł |
8,73 zł |
30,55 zł |
4,36 zł |
2Q16 |
118,00 zł |
4,37 zł |
26,22 zł |
0 zł |
3Q16 |
69,41 zł |
4,34 zł |
26,03 zł |
-4,34 zł |
Minuty na klienta |
Abonament |
Łączny |
1Q15 |
299 |
150 |
2Q15 |
311 |
154 |
3Q15 |
313 |
154 |
4Q15 |
322 |
172 |
1Q16 |
325 |
204 |
2Q16 |
334 |
213 |
3Q16 |
327 |
215 |
Przychód na klienta |
Abonament |
Prepaid |
Łączny |
Procent przychodu z usług niegłosowych |
1Q15 |
46 zł |
8 zł |
21 zł |
39% |
2Q15 |
45 zł |
8 zł |
24,5 zł |
39% |
3Q15 |
46 zł |
8 zł |
25 zł |
39% |
4Q15 |
42,7 zł |
8,5 zł |
26 zł |
40% |
1Q16 |
43,64 zł |
8,73 zł |
30,55 zł |
39% |
2Q16 |
39,33 zł |
8,74 zł |
26,22 zł |
46% |
3Q16 |
43,38 zł |
8,68 zł |
30,37 zł |
42% |