DAJ CYNK

UOKiK - reklamy T-Mobile wprowadzały w błąd

16.04.2018

Dodane przez: orson_dzi

Kategoria: Prawo, finanse, statystyki

Interakcje: 49

Ważne 8

0

Według UOKiK reklamy stosowane przez T-Mobile w kampanii Pierwszy prawdziwy no limit dotyczącej sieci Heyah mogły wprowadzać konsumentów w błąd.



Według UOKiK reklamy stosowane przez T-Mobile w kampanii Pierwszy prawdziwy no limit dotyczącej sieci Heyah mogły wprowadzać konsumentów w błąd.

Kampania reklamowa była emitowana we wszystkich mediach w od 21 lipca do 30 września 2015 roku. Zachęcała klientów do skorzystania z nielimitowanych krajowych rozmów telefonicznych, SMS-ów, MMS-ów i Internetu w pakiecie SMART XL przeznaczonym dla abonentów sieci Heyah.

Reklamy kusiły ceną 49,98 zł. W wersji radiowej i internetowej zabrakło jednak informacji o tym, że po 3 miesiącach do abonamentu zostanie doliczone 19,99 zł tytułem opłaty za usługę nielimitowanego Internetu, a w spocie telewizyjnym przekaz ten był nieczytelny (mała, biała czcionka na jasnym tle). Identycznie było z informacjami, że cena 49,98 zł zawiera rabaty za wyrażenie zgód marketingowych (4,99 zł) i na fakturę elektroniczną (4,99 zł). Po zapoznaniu się z reklamą klienci mogli nie mieć świadomości, że jeśli ich nie udzielą, będą płacić drożej - 59,96 zł przez pierwsze 3 miesiące i 79,95 zł po tym okresie.

T-Mobile w kwestionowanych reklamach podkreślał rzetelność swojej oferty w porównaniu do innych operatorów telekomunikacyjnych. Przykładowo w radiowym spocie "Wszystko/Całus" lektor wygłaszał taki tekst: Inni obiecują Ci wszystko bez limitu. Prostestujemy! Jak wszystko? Skoro tylko rozmowy, a na Internet masz ograniczenia i limity. A w Heyah na abonament pierwszy prawdzimy no limit na wszystko za 49,98! Kup na heyah.pl.

UOKiK uznał, że działania spółki mogły naruszać zbiorowe interesy konsumentów. T-Mobile uniknął kary finansowej, ponieważ zaprzestał emisji kwestionowanych przez Prezesa UOKiK reklam i zobowiązał się do wyeliminowania skutków swoich praktyk.

Osoby, które jeszcze mają aktywną umowę w pakiecie Smart XL mogą liczyć na:

  • niepobieranie opłaty 19,99 zł za nielimitowany Internet do momentu rozwiązania umowy i zwrot już naliczonych kosztów,
  • rabat 4,99 zł wprowadzony do końca umowy oraz zwrot już naliczonych kosztów, nawet w przypadku braku wyrażenia zgody na przesyłanie faktur drogą elektroniczną,
  • rabat 4,99 zł wprowadzony do końca umowy oraz zwrot już naliczonych kosztów, nawet w przypadku braku wyrażenia zgody marketingowej,

Z kolei osoby, których umowa już nie obowiązuje mogą liczyć na zwrot wymienionych wyżej kwot za cały okres trwania umowy.

T-Mobile musi wysłać listy polecone do wszystkich zainteresowanych osób, także tych, które już zrezygnowały z jego usług. Klienci dowiedzą się z nich m.in. o decyzji Prezesa UOKiK i sposobie zwrotu opłat. Spółka w ciągu 21 dni od wskazania przez konsumenta numeru konta bankowego odda mu pieniądze.

Ponadto spółka zobowiązała się do opublikowania w środkach masowego przekazu (telewizja, radio, prasa, internet) oświadczenia, w którym poinformuje, że reklamy stosowane w kampanii Pierwszy prawdziwy no limit mogły wprowadzać konsumentów w błąd.

Źródło tekstu: UOKiK

Komentarze
Zaloguj się