DAJ CYNK

UOKiK - reklamy T-Mobile wprowadzały w błąd

16.04.2018

Dodane przez: orson_dzi

Kategoria: Prawo, finanse, statystyki

Interakcje: 3921

Ważne 8

0

Według UOKiK reklamy stosowane przez T-Mobile w kampanii Pierwszy prawdziwy no limit dotyczącej sieci Heyah mogły wprowadzać konsumentów w błąd.



Według UOKiK reklamy stosowane przez T-Mobile w kampanii Pierwszy prawdziwy no limit dotyczącej sieci Heyah mogły wprowadzać konsumentów w błąd.

Kampania reklamowa była emitowana we wszystkich mediach w od 21 lipca do 30 września 2015 roku. Zachęcała klientów do skorzystania z nielimitowanych krajowych rozmów telefonicznych, SMS-ów, MMS-ów i Internetu w pakiecie SMART XL przeznaczonym dla abonentów sieci Heyah.

Reklamy kusiły ceną 49,98 zł. W wersji radiowej i internetowej zabrakło jednak informacji o tym, że po 3 miesiącach do abonamentu zostanie doliczone 19,99 zł tytułem opłaty za usługę nielimitowanego Internetu, a w spocie telewizyjnym przekaz ten był nieczytelny (mała, biała czcionka na jasnym tle). Identycznie było z informacjami, że cena 49,98 zł zawiera rabaty za wyrażenie zgód marketingowych (4,99 zł) i na fakturę elektroniczną (4,99 zł). Po zapoznaniu się z reklamą klienci mogli nie mieć świadomości, że jeśli ich nie udzielą, będą płacić drożej - 59,96 zł przez pierwsze 3 miesiące i 79,95 zł po tym okresie.

T-Mobile w kwestionowanych reklamach podkreślał rzetelność swojej oferty w porównaniu do innych operatorów telekomunikacyjnych. Przykładowo w radiowym spocie "Wszystko/Całus" lektor wygłaszał taki tekst: Inni obiecują Ci wszystko bez limitu. Prostestujemy! Jak wszystko? Skoro tylko rozmowy, a na Internet masz ograniczenia i limity. A w Heyah na abonament pierwszy prawdzimy no limit na wszystko za 49,98! Kup na heyah.pl.

UOKiK uznał, że działania spółki mogły naruszać zbiorowe interesy konsumentów. T-Mobile uniknął kary finansowej, ponieważ zaprzestał emisji kwestionowanych przez Prezesa UOKiK reklam i zobowiązał się do wyeliminowania skutków swoich praktyk.

Osoby, które jeszcze mają aktywną umowę w pakiecie Smart XL mogą liczyć na:

  • niepobieranie opłaty 19,99 zł za nielimitowany Internet do momentu rozwiązania umowy i zwrot już naliczonych kosztów,
  • rabat 4,99 zł wprowadzony do końca umowy oraz zwrot już naliczonych kosztów, nawet w przypadku braku wyrażenia zgody na przesyłanie faktur drogą elektroniczną,
  • rabat 4,99 zł wprowadzony do końca umowy oraz zwrot już naliczonych kosztów, nawet w przypadku braku wyrażenia zgody marketingowej,

Z kolei osoby, których umowa już nie obowiązuje mogą liczyć na zwrot wymienionych wyżej kwot za cały okres trwania umowy.

T-Mobile musi wysłać listy polecone do wszystkich zainteresowanych osób, także tych, które już zrezygnowały z jego usług. Klienci dowiedzą się z nich m.in. o decyzji Prezesa UOKiK i sposobie zwrotu opłat. Spółka w ciągu 21 dni od wskazania przez konsumenta numeru konta bankowego odda mu pieniądze.

Ponadto spółka zobowiązała się do opublikowania w środkach masowego przekazu (telewizja, radio, prasa, internet) oświadczenia, w którym poinformuje, że reklamy stosowane w kampanii Pierwszy prawdziwy no limit mogły wprowadzać konsumentów w błąd.

Źródło tekstu: UOKiK

Tagi: T-Mobile uokik
Komentarze
Zaloguj się
38. dawekwiec
0

2018-04-17 12:45:49

@37 pomyłka, przepraszam, miało być @35 my bad

Odpowiedz

37. Crismon
-1

2018-04-17 12:28:53

@36 Twoja wypowiedź na pewno była skierowana do mnie ?

Odpowiedz

36. dawekwiec
0

2018-04-17 11:39:48

@33 Chyba trochę się zapędziłeś, z Twojej wypowiedzi wynika, że mimo, że inne sieci popełniają błędy to już nieważne?Dajcie spokój wszyscy, każda sieć ma swoje potyczki i dalej będzie je mieć. A tutaj - sprawa przedawniona, tego nie ma nawet już w ofercie. Całe rozwiązanie sprawy mi się podoba, hajsy wrócą do ludzi, a nie do budżetu

Odpowiedz

35. ~TMobileSkasowałoRWK
0

2018-04-16 22:39:06

@33, ilości przekrętów w T-Mobile nie można do niczego porównać. Plus przy T-Mobile jest jak zagubione 2-letnie dziecko, które nieświadomie przechodzi po pasach na czerwonym świetle i tym samym popełnia wykroczenie.Nawet w zeszłym tygodniu kilka moich numerów z T-Mobile dostało SMSa, że za 2 dni stracę całą kasę na koncie (w SMSie podana była cała kwota zgromadzona na karcie którą stracę) i muszę doładować konto jełśi nie chcę tych pieniędzy stracić. Oczywiście po 2 dniach nic nie zniknęło, bo miałem ważność ponad 7 miesięcy do przodu.W T-Mobile takich wałków jest więcej i cały czas się powtarzają (te SMSy z ostrzeżeniem, żeby doładować, bo stracę całą kasę, przychodzą kilka razy w roku). Ta reklama Heyah, to tylko wierzchołek ciągle rosnącej góry lodowej.Jeśli hipotetyczny maksymalny możliwy do "uzyskania" poziom oszukańczych i cwaniackich praktyk telekomu, byłby na poziomie 100 punktów, i T-Mobile miałby 100 (bo ma wg mojego rozeznania), to wszystkie pozostałe duże telekomy (Orange, Plus i Play) miałaby łącznie raptem około 20 punktów, z czego większość przypadłoby oczywiście Plusowi.

Odpowiedz

34. ~TMobileSkasowałoRWK
0

2018-04-16 22:35:44

@33, ilości przekrętów w T-Mobile nie można do niczego porównać. Plus przy T-Mobile jest jak zagubione 2-letnie dziecko, które nieświadomie przechodzi po pasach na czerwonym świetle i tym samym popełnia wykroczenie.Nawet w zeszłym tygodniu kilka moich numerów z T-Mobile dostało SMSa, że za 2 dni stracę całą kasę na koncie (w SMSie podana była cała kwota zgromadzona na karcie którą stracę) i muszę doładować konto jełśi nie chcę tych pieniędzy stracić. Oczywiście po 2 dniach nic nie zniknęło, bo miałem ważność ponad 7 miesięcy do przodu.W T-Mobile takich wałków jest więcej i cały czas się powtarzają (te SMSy z ostrzeżeniem, żeby doładować, bo stracę całą kasę, przychodzą kilka razy w roku). Ta reklama Heyah, to tylko wierzchołek ciągle rosnącej góry lodowej.Jeśli hipotetyczny maksymalny możliwy do "uzyskania" poziom oszukańczych i cwaniackich praktyk telekomu, byłby na poziomie 100 punktów, i T-Mobile miałby 100 (bo ma wg mojego rozeznania), to wszystkie pozostałe duże telekomy (Orange, Plus i Play) miałaby łącznie raptem około 20 punktów, z czego większość przypadłoby oczywiście Plusowi.

Odpowiedz

33. Crismon
-2

2018-04-16 21:53:09

@32 A co powiesz o Plusie? Dostali karę od UOKiK za wprowadzanie w błąd konsumentów. Też się zaliczają do oszustów ?

Odpowiedz

32. ~TMobileSkasowałoRWK
1

2018-04-16 21:04:37

@31 Crimson, masz rację: sporo koncernów farmaceutycznych i jeden koncern telekomunikacyjny (T-Mobile) to najwięksi światowi cwaniacy, naciągacze, kłamcy i oszuści.Z tym, że na leki nie wykupujesz abonamentu i nie włączasz pakietu cyklicznego (płatność miesiąc w miesiąc), więc farmaceutyki skroją cię raz, a T-Mobile skroi Cię co miesiąc.

Odpowiedz

31. Crismon
-2

2018-04-16 20:53:12

@29 To co powiesz o reklamach leków czy suplementów? Tam też są wszędzie małe litery i tylko przez kilka sekund można to przeczytać. Te reklamy też świadomie wprowadzają w błąd, bo tam są podana działania nie pożądane ale, że ustawa nie nakazuje aby te informacje były w reklamie widoczne tylko żeby były to producenci leków w ten sposób też wprowadzają w błąd.

Odpowiedz

30. attention
-1

2018-04-16 20:40:58

Tylko taki mały pikuś, że sie jednak przyznali, zapłaca i zobacxzymy co z tego wyjdzie, nie buchaj ogniem

Odpowiedz

29. ~
0

2018-04-16 20:09:07

@ 27. attention: Chyba sobie jaja robisz z tym "błędem"?Era/T-Mobile od samego początku z premedytacją swoje reklamy opiera na kłamstwach i półprawdach, a Ty nam tu wciskasz ciemnotę o jakimś "błędzie"!Błąd może być nieświadomy lub mimowolny, ale kłamstwa nie można nazywać "błędem" jeśli stanowi ono podstawę polityki biznesowej firmy!

Odpowiedz

28. ~
1

2018-04-16 19:42:02

27- to żaden błąd, a umyślne działanie z premedytacją.

Odpowiedz

27. attention
-1

2018-04-16 18:58:54

@26 Czyta się te komentarze i aż głupio sie patrzy na to, że musisz komuś tłumaczyć proste rzeczy...w ludziach jest taka zawiść niesamowita, ,ma sie wrazenie, że Polak tylko czeka na czyjs błąd i będzie go wypominał po 3 latach jak tutaj

Odpowiedz

26. Crismon
-3

2018-04-16 18:15:42

@23 A czy ja gdzieś napisałem o nieświadomym błędzie? Pisze tylko, że przyznali się błędu a mało kto teraz to potrafi. Firmy wolą się odwoływać od decyzji czy sądzić przez wiele lat niż przyznać się do błędu.

Odpowiedz

25. ~
1

2018-04-16 18:10:43

Ciężkie czasy przyszły na oszustów. Już nawet bezkarnie oszukiwać nie można!

Odpowiedz

24. Andrzej24
0

2018-04-16 18:09:42

18@ nie znam takiej. Zastanawia mnie tylko czy UOKiK nie zmieniło zasad karania i teraz może wymuszają aby firmy zwracały klientom to co im podstępnie naliczyły a przy rażących nadużyciach dodatkowa kara finansowa

Odpowiedz