DAJ CYNK

UOKiK: jak odzyskać nadpłatę od operatora

06.11.2017

Dodane przez: orson_dzi

Kategoria: Prawo, finanse, statystyki

Interakcje: 5344

Ważne 3

1

UOKiK sprawdził, jak czterej najwięksi operatorzy rozliczają nadpłaty po zakończeniu umowy.



UOKiK sprawdził, jak czterej najwięksi operatorzy rozliczają nadpłaty po zakończeniu umowy.

Nadpłaty na kontach abonenckich pojawiają się z różnych powodów. Klienci często wpłacają zbyt duże kwoty, operatorzy robią korekty sald w ramach reklamacji, albo rozliczają konta już po wypowiedzeniu umowy, które np. następuje w trakcie opłaconego już okresu rozliczeniowego. Do tego dochodzą zwroty różnego rodzaju kaucji za sprzęt.

UOKiK sprawdził, jak operatorzy rozliczają nadpłaty po zakończeniu umowy. Na kontach abonenckich klientów czterech największych operatorów telekomunikacyjnych - Polkomtel (sieć Plus), P4 (sieć Play), T-Mobile oraz Orange - znajdują się niezwrócone konsumentom środki.

Łącznie mówimy o dużych kwotach. Wiele z nich może się pojawić tuż po rozwiązaniu umowy z konsumentem, a operatorzy nie oddają ich automatycznie. Naszym zdaniem, powinni informować abonentów o wysokości nadwyżki i warunkach jej zwrotu. A sam ten proces powinien być dla nich łatwy do zainicjowania i bezpłatny. Nie wykluczamy podjęcia dalszych działań w przypadku tych operatorów, którzy utrudniają konsumentom uzyskanie zwrotu nadpłat - uważa Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Przykładowo, konsument przez kilka lat opłacał abonament przelewem, ale żeby odzyskać nadpłatę, musi wysłać wniosek pocztą, bo operator nie przyjmuje wniosków e-mailem lub przez telefon. Taka praktyka operatora może być uciążliwa. Jest to szczególnie problematyczne przy niższych kwotach, gdy koszt listu poleconego jest niewiele mniejszy niż kwota, którą przedsiębiorca powinien zwrócić konsumentowi.

Urząd przestrzega klientów, aby zawsze sprawdzali saldo konta abonenckiego po rozwiązaniu umowy. Warto też dodać, że należy to zrobić nie tylko pod kątem nadpłaty, ale i również ew. zaległości, w posiadanie których mogą po latach wejść firmy windykacyjne.

O zwrot nadpłaty można ubiegać się w następujący sposób.
Plus:

  • wniosek złóż pisemnie lub elektronicznie (e-mail, faks),
  • we wniosku wskaż sposób zwrotu, np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu,
  • Polkomtel wyjaśnia szczegóły procedury zwrotu nadpłat na stronie internetowej.

Play:
  • wniosek złóż pisemnie, elektronicznie, (e-mail, faks), w biurze obsługi klienta
  • we wniosku wskaż sposób zwrotu, np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu,
  • P4 wyjaśnia szczegóły procedury zwrotu nadpłat na stronie internetowej.

T-Mobile:
  • wniosek złóż pisemnie, elektronicznie (e-mail, faks) lub za pomocą formularza.
  • we wniosku wskaż sposób zwrotu, np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu.
  • T-Mobile wyjaśnia szczegóły procedury zwrotu nadpłat na stronie internetowej.

Orange:
  • wniosek złóż telefonicznie, elektronicznie, w biurze obsługi klienta,
  • we wniosku wskaż sposób zwrotu np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu,
  • Orange wyjaśnia szczegóły procedury zwrotu nadpłat na stronie internetowej.

Źródło tekstu: UOKiK; wł

Komentarze
Zaloguj się
43. ~Ty odpuścileś
0

2018-07-23 17:58:40

Operator za niedopłatę by cie podal do komornika. Taki jest skutek wikłania się w abonament.

Odpowiedz

42. ~Wojtek
0

2018-07-23 17:54:04

Witam przez przypadek dowiedziałem się że mam nadpłatę w PLAY jakieś 103 zł. Z usług Play nie korzystam już trzy lata napisałem o zwrot żaden problem ale moje pytanie a odsetki za zwłokę. Skoro nie poinformowano mnie w momencie zakończenia umowy że jest nadpłata i jak ja się spóźnię z opłatami to naliczane są odsetki to w drugą stronę też tak powinno działać. Pani z infolinii powiedziała że nie przewidują takiej opcji. Co można dalej zrobić nie chodzi mi już o kasę bo dużej nie ma z odsetek ale o sam fakt

Odpowiedz

41. ~Abonent Play
0

2018-05-17 08:54:26

W artykule jest napisane, ze na stronie PLAY jest opisana procedura zwrotu nadpłaty, ale takowej tam jednak nie ma. Przez kilka lat wpłacam automatycznym przelewem pieniądze za usługi PLAY, odkąd zmienili mi taryfę i obniżyli abonament moje wpłaty pozostały na starym poziomie i w skutek tego zrobiła się bardzo duża nadpłata. Udałem się do salonu PLAY i tam złożyłem pismo z prośbą o zwrot nadpłaty na wskazany rachunek bankowy. Od tego momentu zaczęła się komedia. Otrzymywałem telefony, że to nie może być inny rachunek, niż ten, z którego były dokonywane wpłaty. Podałem zatem ten właściwy. To nie wystarczyło i otrzymałem telefon z obsługi, że mam wysłać potwierdzenie przelewu dla każdej operacji, która była nadwyżkowa, czyli potwierdzenia przelewów z około ostatnich dwóch lat za każdy miesiąc... Osłupiałem, poczerwieniałem i nie wierzyłem w to co słyszę w słuchawce. Po kilku sowach rozłączyłem się.

Odpowiedz

40. wlo
0

2017-11-07 14:43:35

38 - średnio Ci wierzę...Korzystam z usług tej kablówki odkąd przejęli lokalnego operatora w 2001 r. bodaj. Płaciłem wg wystawianych rachunków czy faktur później. Nie pamiętam kiedy, ale coś w połowie 2010 roku, kiedy wprowadzili konta klientów i faktury elektroniczne, zauważyłem, że na koncie mam stale nadpłatę w wysokości ok. 40 zł. Oczywiście na fakturze takiej informacji o saldzie konta nie było i nie ma do dzisiaj zresztą. Zadałem pisemne zapytanie o podanie szczegółowego rozliczenia, od kiedy ta nadpłata ma miejsce. Przysłali mi (po kilku interwencjach gdzieś po pół roku, może więcej) szczegółowy wykaz z bilansem otwarcia od 1.1.2016 r. ;-)Przed tą datą miała miejsce ta nadpłata się okazało, tyle, ze nie są w stanie tego podać, bo nie mają już wcześniejszych rozliczeń - minął ustawowy termin i zniszczyli dokumentację "fiskalną" ;-)Ponieważ saldo otwarcia na 1.1.2006 było ujemne (znaczy, że mam nadpłatę, dla nich ujemne saldo konta) ciągnie się to do dzisiaj - bo ja płacę tyle ile z faktur wynika.Jeśli więc miałeś niedopłatę jakąś, ciągnie się ona od zawsze na saldzie konta. I tylko jeśli nie miałeś eboku, nie miałeś efaktury - jest możliwe, ze nie wiedziałeś o niedopłacie. Jest t możliwe oczywiście. Tyle, że niedopłata nie byłaby za jakiś okres sprzed 10 lat a za bieżący okres... Bo bieżące wpłaty rozliczają (od zawsze) na poczet zaległych opłat, odsetek od nich itp. I jeśli wypowiedzenie składałeś w punkcie - od razu byłbyś o tym poinformowany,. Jeśli pisemnie, to oczywiście dostałbyś rozliczenie konta z wezwaniem do zapłaty. Ale nie za okres sprzed 10 lat, tylko po prostu - za ostatni okres - bo za ten okres jest niedopłata ;-)

Odpowiedz

39. ~Marcel
0

2017-11-07 14:32:38

Jakiś czas myślałem o rezygnacji z Plusa i badałem, jak te nadpłaty uzyskać, ale wyszło w sumie na to, że sobie wezmę od nich net i przejdę ogólnie na abonament, co da spory upust. I tak to się wszystko w życiu zmienia o 180 stopni.

Odpowiedz

38. ~Marian
0

2017-11-06 23:03:43

jak rezygnowałem z vectry to powiedzieli, ze nia mam zaległości. (jakies 10 lat tamu) ...a teraz dostałem list z firmy windykacyjnej , że są długi. Znalazłem potwierdzenie zapłaty, więc jest to wyłudzenie. ODRADZAM VECTRE.

Odpowiedz

37. ~sdfgfdewedfg
0

2017-11-06 23:01:26

marny artykuł. a co z prepaidami?

Odpowiedz

36. ~
0

2017-11-06 17:39:36

A co z nadpłata w prepaid? Banda uokikowych darmozjadów z pisu oczywiście tym się nie zajęła.

Odpowiedz

35. wlo
0

2017-11-06 16:17:18

w 32 piszesz: trzeba było tak od razu. - Dla mnie to sugestia, ze wcześniej co innego mówiłem.Bo chyba nie chodziło Ci o to, ze telepatycznie powinienem wiedzieć jak Ty sobie o wnioskach myślałeś i od razu tego nie wyprostowałem?

Odpowiedz

34. ~pabloki
0

2017-11-06 16:13:03

33 a skąd ja mam to wiedzieć?

Odpowiedz

33. wlo
0

2017-11-06 16:08:41

32 - a ja coś innego sugerowałem albo może twierdziłem?

Odpowiedz

32. ~pabloki
0

2017-11-06 16:00:32

29 teraz już wiem po co ten wniosek się sklada . trzeba było tak od razu.

Odpowiedz

31. ~pabloki
0

2017-11-06 15:59:16

27 na FV tez jest ujęta nadpłata . konkretnie na FV między nabywcą a drukiem przelewu jest umieszcona nadpłata jednak nie jest ona rozliczana na FV.

Odpowiedz

30. wlo
0

2017-11-06 15:59:06

Ty się trzymaj kontekstu, bo widzę, że znowu sobie coś ubzdurałeś całkowicie w oderwaniu od kontekstu wątku i dyskusji ;-)

Odpowiedz

29. wlo
0

2017-11-06 15:57:28

28 - jaki wniosek? Nie ma wniosku! Wniosek składasz jeśli chcesz zwrot na konto, rozliczyć inne konto abonenckie czy na cel charytatywny przeznaczyć nadpłatę! Jak masz nadpłatę to płacisz tyle ile brakuje do wyzerowania salda konta - i już. Żadnych wniosków nie piszesz.

Odpowiedz