DAJ CYNK

Działania UKE na rzecz konsumentów w 2015 roku

08.02.2016

Dodane przez: orson_dzi

Kategoria: Prawo, finanse, statystyki

Interakcje: 1693

Ważne 3

1

Ponad 1 mln 600 tys. złotych trafiło do kieszeni abonentów - tyle UKE odzyskał na rzecz konsumentów w 2015 roku.

Ponad 1 mln 600 tys. złotych trafiło do kieszeni abonentów - tyle UKE odzyskał na rzecz konsumentów w 2015 roku.

W roku 2015 Urząd rozpatrzył 5223 wnioski o interwencję Prezesa UKE, z czego 4078 wniosków (78,08%), zostało zakończonych na korzyść konsumenta. Prowadzone postępowania wymagały m.in. uzyskania szczegółowych wyjaśnień od dostawcy usług telekomunikacyjnych, zbadania stanu faktycznego i prawnego. Za każdym razem eksperci UKE kierowali się interesem konsumenta, dążąc do pełnego wyjaśnienia okoliczności sprawy.

Spór pomiędzy konsumentem a dostawcą usług telekomunikacyjnych może być zakończony polubownie w drodze postępowania mediacyjnego. Prezes UKE w ubiegłym roku przeprowadził 2406 postępowań mediacyjnych, z czego 1476 postępowań (61,35%), zostało zakończonych pozytywnie dla konsumenta.

Najczęstszymi problemami, z którymi stykali się konsumenci, korzystający z usług telekomunikacyjnych w 2015 roku, były:

  • nieuczciwe praktyki handlowe stosowane przez przedstawicieli handlowych: Telekomunikacji dla Domu, Polskiej Grupy Telekomunikacyjnej, PTS S.A. przy zawieraniu umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem numeru z abonentami (głównie seniorami), wprowadzanie ich w błąd, fałszowanie podpisów na umowach,
  • problemy lub brak zasięgu sieci mobilnej (Orange, Play, T-mobile, Plus),
  • SMS-y Premium Rate - aktywacja subskrypcji "bez zgody" użytkowników, głównie spowodowana z jednej strony "sprytnym" działaniem dostawców treści, z drugiej zaś strony nieuwagą użytkownika i brakiem zapoznania się z regulaminem świadczenia danej usługi,
  • zmiana warunków umowy, niezgodnie z ustaleniami dokonanymi podczas rozmowy telefonicznej, na podstawie art. 56 ust. 6 ustawy Pt.

Przykładem generalnych działań na rzecz konsumentów w 2015 roku było wszczęcie postępowania o nałożenia kary pieniężnej na Telekomunikację dla Domu.

Zobacz: UKE - kary dla Telekomunikacji dla Domu

Ważnym elementem polityki konsumenckiej UKE jest Program certyfikacji usług telekomunikacyjnych. Program ten ma na celu wspieranie równoprawnej i skutecznej konkurencji w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych oraz zapewnienie jak najszerszej ochrony konsumenta. Certyfikaty Prezesa UKE przyznawane są w kategoriach: Bezpieczny Internet, Senior, Junior, Przyjaźni Niepełnosprawnym oraz Porównywarka Ofert.

Certyfikaty na rok 2015 rok otrzymali:
  • w kategorii Bezpieczny Internet: Orange Polska oraz UPC Polska,
  • w kategorii Senior: CenterNet,
  • w kategorii Porównywarka ofert: FOSET Paweł Szubczyński oraz panwybierak.pl.

Na początku bieżącego roku Prezes UKE przyznała Certyfikaty Prezesa UKE na rok 2016 dla następujących przedsiębiorców:
  • Orange Polska, T-Mobile Polska oraz UPC Polska - w kategorii Bezpieczny Internet,
  • Aero2 - w kategorii Senior,
  • Orange Polska - w kategorii Junior,
  • panwybierak.pl - w kategorii Porównywarka ofert usług telekomunikacyjnych.
  • Źródło tekstu: UKE

    Tagi: uke
Komentarze
Zaloguj się
3. ~pabloki
0

2016-02-08 20:33:07

z działań uke to ja słyszalem że MNP nie reguluje prawo.

Odpowiedz

0

2016-02-08 18:07:50

Nie traktuj całego UKE przez pryzmat pani prezes . Z pewnością są tam ludzie, którzy znają się na swojej pracy i wykonują ją należycie, z pożytkiem dla nas wszystkich. :)

Odpowiedz

1. ~
0

2016-02-08 17:38:14

Na rzecz konsumentów, UKE w zeszłym roku przede wszystkim latało do najróżniejszych krajów świata xD

Odpowiedz