12 firm AGD uznanych winnymi zmowy. 611 mln euro kary

Francuski Urząd ds. Konkurencji nałożył grzywnę w wysokości 611 milionów euro na dziesięciu producentów i dwóch dystrybutorów sprzętu AGD za zmowę cenową. Firmy wymuszały wyższe ceny sprzętu w okresie od lutego 2007 roku, aż do grudnia 2014 roku.

Lech Okoń (LuiN)
14
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
12 firm AGD uznanych winnymi zmowy. 611 mln euro kary

Cała śmietanka firm AGD ukarana potężnymi grzywnami

Wśród ukaranych firm znajdują się SH, Candy Hoover, Eberhardt, Electrolux, Whirlpool (następca Indesit), LG, Miele, SEB, Smeg, Whirlpool, Boulanger i Darty. Pomysł był prosty — ograniczenie konkurencji, szczególnie ze strony sprzedawców internetowych, oraz utrzymanie wysokich cen dla konsumentów — wymienia francuski urząd.

Dalsza część tekstu pod wideo

Firmy wymuszały zakaz sprzedaży niektórych produktów przez internet, a do tego — jak w szpiegowskich filmach — przekazywały "sugerowane ceny detaliczne" szyfrem. Na koniec dnia zaś sprawdzały, czy dystrybutorzy jak potulne owieczki realizują wszystkie polecenia.

To była wielka niesprawiedliwość dla firm sprzedających w sieci

Sprzedawcy działający wyłącznie w Internecie zgodnie twierdzili, że byli dyskryminowani. Natomiast tradycyjni dystrybutorzy Darty i Boulanger spijali sobie z dzióbków, aktywnie walcząc o swoje interesy w tym wielkim porozumieniu cenowym.

Obie firmy robiły wszystko, aby produkty, które sprzedają, nie były znacząco tańsze w innych kanałach sprzedaży, zwłaszcza online. Fnac Darty poinformowała, że dostała karę 109 mln euro i zamierza ją zapłacić.  Z kolei SEB i Boulanger postanowiły szarpać się z urzędem i skończyły z karami odpowiednio 189,5 mln oraz 84,35 mln euro. SEB już zapowiedziała odwołanie.

A jak "nasz" Electrolux?

Szwedzki Electrolux, który ma w Polsce 5 swoich fabryk, był świadomy nadchodzącej kary i przygotował odpowiednie rezerwy już w budżecie na 2023 rok. Ostatecznie kara wyniosła dla tej firmy 44,5 mln euro.

Warto też dodać, że w 2018 poleciała pierwsza seria kar dla 6 film, o łącznej wysokości 189 mln euro. Niewykluczone, że analogiczne metody wpływu na rynek AGD były stosowane przez ww. marki też na innych europejskich rynkach.