Zrobili skok na kasę Polaków. Teraz muszą się tłumaczyć

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi postępowanie wyjaśniające, w którym sprawdza czy PayPal nie stosuje klauzul niedozwolonych, dotyczących na przykład jednostronnej zmiany umów czy nakładania sankcji na użytkowników.

Marian Szutiak (msnet)
1
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Zrobili skok na kasę Polaków. Teraz muszą się tłumaczyć

UOKiK przygląda się działalności luksemburskiej spółki PayPal w zakresie jednostronnej zmiany warunków umowy oraz stosowania klauzul abuzywnych w obrocie konsumenckim. Wątpliwości urzędu wzbudziły postanowienia, które pozwalają na dużą dowolność ingerencji spółki w sposób wykonywania umowy. Na przykład gdy użytkownik dopuści się tak zwanych „zabronionych działań”, PayPal może rozwiązać z nim umowę, zamknąć konto, ograniczyć możliwość płacenia czy wysyłania pieniędzy lub je zablokować. Są to dotkliwe sankcje, które mogą w praktyce prowadzić do ograniczenia dostępu do środków finansowych i pozbawienia konsumenta możliwości korzystania z usług.

Dalsza część tekstu pod wideo

Zakres tych uprawnień, które przyznała sobie spółka w regulaminach, jest bardzo szeroki – możliwe jest nawet jednostronne rozwiązanie umowy bez okresu wypowiedzenia. W postępowaniu wyjaśniającym sprawdzimy, czy rzeczywiście PayPal arbitralnie decyduje o wstrzymywaniu świadczenia usług oraz blokowaniu środków na kontach użytkowników bez podawania uzasadnienia ani wskazywania naruszeń, których się oni dopuścili.

– powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Lista wskazanych we wzorcu umowy "zabronionych działań", na podstawie których PayPal może wstrzymać możliwość korzystania z usługi, jest długa i ma charakter otwarty, a więc ich interpretacja leży wyłącznie po stronie przedsiębiorcy. Ważny tu jest również fakt, że postanowienia dotyczące możliwości stosowania sankcji umownych wobec użytkowników serwisu PayPal zastrzegają z jednej strony dowolność w ich stosowaniu, a z drugiej brak odpowiedzialności spółki z tego tytułu.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi w postępowaniu, czy postanowienia w umowach z użytkownikami PayPal są sformułowane w sposób jednoznaczny i czytelny, a także czy pozwalają spółce na arbitralność w stosowaniu sankcji w postaci ograniczania, jak i blokowania dostępu do usług. Kolejnym krokiem może być wszczęcie postępowania o uznanie klauzul we wzorcu umowy stosowanym przez przedsiębiorcę za niedozwolone lub postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.