Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że dwa kolejne banki dołączyły do listy instytucji, które prawidłowo rozliczają się z konsumentami, którzy spłacili pożyczki przed terminem. To dobra okazji, by przypomnieć, jakie mamy wtedy prawa.
Bank Pocztowy i Plus Bank to kolejne instytucje finansowe, które – dzięki interwencji UOKiK – prawidłowo rozliczają się z osobami spłacającymi przed czasem zaciągnięte kredyty konsumenckie. Sprawy te reguluje art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim, który stanowi, że w przypadku spłaty pożyczki przed terminem instytucje kredytowe powinny rozliczać się z konsumentami metodą liniową z wszystkich pobranych opłat i prowizji.
Przepisy jasno stanowią, co dodatkowo we wrześniu 2019 roku potwierdził Trybunał Sprawiedliwości UE, że konsument, który przed zapisanym w umowie terminem spłaci kredyt konsumencki, ma prawo do odzyskania proporcjonalnej części wszystkich pobranych opłat, w tym prowizji. Taki zwrot powinien się odbywać metodą liniową, która jest sprawiedliwa, przejrzysta i zrozumiała dla konsumenta.
– powiedział Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję w sprawie zwrotu prowizji przy spłacie pożyczki przed czasem także wobec Banku Handlowego. UOKiK otrzymuje jednak sygnały konsumenckie świadczące o tym, że bank może nie wykonywać w pełni nałożonego na niego zobowiązania.
Zobacz: Glovo i Uber Eats źle rozliczają zamówienia? Sprawdzi to UOKiK
Zobacz: Vinted wyłudza dane osobowe i naciąga użytkowników? Te zarzuty sprawdzi UOKiK
Zobacz: Payka to płatności odroczone za rachunki domowe
Zobacz: Łatwiejsze zakupy online na firmę – dzięki współpracy Comfino z Brutto
Źródło zdjęć: Towfiqu barbhuiya / Unsplash
Źródło tekstu: UOKiK