Raport: producenci telefonów po 3Q2005

Nowe produkty, odświeżenie gamy modeli oraz coraz atrakcyjniejsze formy i kształty telefonów pomogły wzrostowi rynku w III kwartale tego roku. W ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrost ten wyniósł aż 19,1%, z czego 8,8% przypada na zakończony właśnie kwartał.

Redakcja Telepolis
2
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Telepolis.pl

Nowe produkty, odświeżenie gamy modeli oraz coraz atrakcyjniejsze formy i kształty telefonów pomogły wzrostowi rynku w III kwartale tego roku. W ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrost ten wyniósł aż 19,1%, z czego 8,8% przypada na zakończony właśnie kwartał.

Roczny wzrost wzrósł głównie w II i III kwartale, co zniwelowało gorszy wynik całego pierwszego półrocza. Każdy z pięciu czołowych producentów, mimo wysokiego poziomu produkcji i sprzedaży, zachował swoje pozycje w rankingu z poprzednich kwartałów.

Dalsza część tekstu pod wideo

Produ- cent

Sprze- daż 3Q05 (mln)

Udział 3Q5

Sprze- daż 3Q04 (mln)

Udział 3Q04

Wzrost

Nokia

66,6

33,0%

51,4

29,4%

29,6%

Motorola

38,7

18,6%

23,3

13,3%

66,1%

Sam- sung

26,8

12,9%

22,7

13,0%

18,1%

LG

15,5

7,4%

11,8

6,7%

31,4%

Sony Ericsson

13,8

6,6%

10,7

6,1%

29,0%

Inni

46,9

22,5%

55,0

31,4%

-14,7%

Ogółem

208,3

100%

174,9

100%

19,1%

Pokaż więcej

W zeszłym roku kwartalna produkcja telefonów nie sięgała 200 mln sztuk - nie licząc ostatniego kwartału, kiedy producenci wypuszczali na rynek więcej egzemplarzy w związku ze świątecznymi zakupami. Teraz w końcu ta magiczna granica została przekroczona - głównie dzięki udanemu wprowadzeniu nowych modeli na rynek w II kwartale




Ciągłe subsydiowanie telefonów przez operatorów, 12-miesięczny cykl wymiany aparatów w Europie Zachodniej i premiery zaawansowanych, multimedialnych telefonów, które mają co chwile miejsce, mocno stymulują popyt na rynku - i to mimo jego wysokiego nasycenia


Źródło:

Mimo ciągłego wzrostu w regionie, wspartego licznymi premierami nowych telefonów, producenci muszą zmierzyć się z kilkoma wyzwaniami. Rynek Europy Zachodniej składa się z bardzo wielu segmentów. Producenci muszą ciągle poszerzać swoje portfolio - pod względem technologii (GSM/WCDMA), formy telefonu, możliwości multimedialnych czy wyposażenia, itp. Pomimo, że wzrost rynku jest stymulowany przez ogrom nowych terminali, to bez powiększania portfolio dla wielu segmentów i reklamy nie da się osiągnąć dobrego wyniku - powiedział Geoff Blaber z działu europejskich terminali IDC European.

Nokia ze sprzedażą w III kwartale na poziomie 66,6 mln sztuk zanotowała wzrost na poziomie 29,6% w stosunku rocznym i zwiększyła swój udział w rynku do 33%. Stało się to głównie dzięki wzrostowi sprzedaży w rejonie Azji i Pacyfiku i mimo spadku w USA. Najmocniejszymi kartami w talii Nokii są modele 6630 i 6680 - te sprzedają się bardzo dobrze i tak samo będzie w przyszłym kwartale. Na wzrost sprzedaży wpłynęły także lowendowe modele na rozwijających się rynkach.

Motorola kreuje się jako producent, który wypuszcza telefony atrakcyjne pod względem wyglądu i zaawansowania technologicznego. Pozwoliło to w III kwartale umocnić się firmie na 2. miejscu pod względem sprzedaży - ze zdecydowanym prowadzeniem w USA i umocnioną pozycją w Europie. Tak jak u Nokii, tak i u Motoroli wzrost nastąpił głównie dzięki rynkom rozwijającym się i wprowadzeniem na nie bardzo tanich telefonów. Z drugiej strony, wyniki amerykańskiego producenta podciągnęła dobra sprzedaż serii RAZR z dobrą perspektywą dla serii ROKR, współpracującą ze sklepem muzycznym Apple - iTunes.

Samsung, po zwolnieniu w II kwartale, w III zwiększył dostawy głównie do Europy i USA, a także swojego rodzimego kraju - Korei. Producent obiecuje zwiększenie przychodów i zysków w IV kwartale dzięki zaprezentowaniu nowych modeli highendowych telefonów - z Bluetooth, cyfrową telewizją i szybką transmisją danych w sieciach 3G. Na początku 2006 roku na rynek wejdzie też model stworzony z firmą Bang & Olufsen, który stanowi dla Samsunga wejście na rynek telefonów „modnych” i zaawansowanych technologicznie. Pisaliśmy o tym w tej wiadomości.

LG ciągle zajmuje 4. pozycję na rynku. Producent wypuścił ostatnio kilka nowych telefonów dla sieci GSM i CDMA (głównie USA i Korea), ale nie wiedzie mu się dobrze na rynku telefonów z wysokiej półki i tych przeznaczonych dla sieci 3G. Spowodowało to lekki spadek średniej ceny telefonu. Firmie udało się także odskoczyć bardziej SonyEricssonowi - w III kwartale dzieliło ich 1,6 mln sztuk, kiedy w II było to zaledwie 300 tys.

SonyEricsson zamyka pierwszą piątkę największych światowych producentów. Firma zaprezentowała ostatnio kilka nowych modeli oznaczonych logo Walkman - a wraz z nimi, dla zrównoważenia portfolio - kilka modeli ze średniej i niskiej półki. Jednak SonyEricsson sprzedaje głównie modele z wyższych półek, co widać po wzroście średniej ceny telefonu w III kwartale.

Źródło: Cellular News.